لکه بینی در بارداری


لکه بینی در دوران بارداری می تواند خبر از مشکلاتی برای جنین بدهد. در صورت مشاهده خونریزی یا لکه بینی در این دوران به سرعت به پزشک متخصص زنان مراجعه کرده و با وی مشورت کنید. سقط جنین، حاملگی EPوبهم خوردن هورمون ها می تواند باعث ایجاد خونریزی در حاملگی شود. آیا لکه بینی در […]

لکه بینی در بارداری لکه بینی در دوران بارداری می تواند خبر از مشکلاتی برای جنین بدهد. در صورت مشاهده خونریزی یا لکه بینی در این دوران به سرعت به پزشک متخصص زنان مراجعه کرده و با وی مشورت کنید. سقط جنین، حاملگی EPوبهم خوردن هورمون ها می تواند باعث ایجاد خونریزی در حاملگی شود.

آیا لکه بینی در دوران بارداری طبیعی است؟

لکه بینی یا همان خونریزی خفیف از ناحیه تناسلی بانوان است. لکه بینی همانند عادت ماهیانه است ولی بسیار ضعیف تر است. رنگ خون متمایل به قرمز یا قهوه ای می باشد.
لکه بینی یا خونریزی خفیف در مراحل اولیه حاملگی شایع است. از هر 5 بانوی باردار، 1 نفر لکه بینی را در 3ماهه اول حاملگی اش تجربه می کند.
ریسک لکه بینی در حاملگی با لقاح مصنوعی یا دیگر روش های باروری افزایش پیدا میکند. اگر 2 نطفه در رحم جای داده شده باشد، ممکن است یکی از آن ها رشد نکند که موجب بروز خونریزی میگردد.
برخی مواقع ، لکه بینی شدت پیدا میکند و برخی مواقع علامت سقط جنین است به همین دلیل بهتر است به پزشک متخصص زنان رجوع کنید.

لکه بینی در بارداری
علل اصلی لکه بینی در حاملگی کدام است؟

در اوایل بارداری، لکه بینی و خونریزی خفیف بدون خطر است. این لکه بینی درهنگام عادت ماهیانه بروز میدهد و احتمال دارد1-2 روز به طول بیانجامد. معمولا لکه بینی را زمانی که به دستشویی می روید میبینید.
کارشناسان دلیل خونریزی در بارداری را نمیدانند ولی علت در پاسخ به این سوال به برخی عوامل اشاره میکنند:

هورمون هایی که تنظیم قاعدگی را برعهده دارند خونریزی را ایجاد میکنند. احتمال دارد این اتفاق چندین بار به وقع بپیوندد.
لقاح تخمک بارور در رحم موجب خونریز ی میگردد.اگرچه ریسک این اتفاق بسیار پایین است.

چه چیزی موجب لکه بینی و خونریزی ضعیف در حاملگی میگردد؟

علل دیگری که در بروز خونریزی نقش دارند شامل:

عارضه در دهانه رحم. هورمون های حاملگی موجب تغییرنواحی دهانه رحم میگردند به همین دلیل خونریزی مشاهده می شود مثلا نزدیکی جنسیاز جمله عوامل بروز این مشکل است.
فیبروئیدها، که در نواحی داخلی رحم گسترش پیدا میکنند. برخی مواقع جفت در محلی تشکیل میگردد که فیبروئیدها وجود دارند.
رشد بافت ریز در دهانه رحم.
عفونت دهانه رحم و واژن.
مشکلات ارثی که موجب لخته شدن خون میگردد.

لکه بینی در بارداری

علل مهم برای ایجاد لکه بینی و خونریزی در حاملگی کدامند؟

خونریزی و لکه بینی در روزهای اول حاملگی علامت سقط جنین یا حاملگی خارج از رحم(EP) است. در هر دو گزینه، درد شکم، اسپاسم عضله و درد لگن پدید می آید.
سقط جنین در روزهای اولیه حاملگی مشاهده می شود موقعی که جنین به خوبی رشد نکرده است و موجب خونریزی مزمن و مداوم میگردد. سقط جنین در روزهای اولیه رشد جنین بسیار طبیعی است. اکثر بانوان قبل از این که از حاملگی خود خبرداشته باشند، با سقط جنین مواجه می شوند.
حاملگی خارج از رحم زمانی پدید می آید که لقاح تخمک بارور در خارج رحم ایجاد می شود. خونریزی گسترش می یابد و رنگی تیره و آبکی دارد. این مدل حاملگی عارضه های جدی است و باید به سرعت درمان شود.
دلیل غیر طبیعی برای خونریزی، بارداری مولار می باشد که غالبا در هر 700 خانم، یک نفر آن را تجربه می کند. این اتفاق وقتی ایجاد می شود که لقاح کامل صورت نگرفته است ولی سلول هایی که جفت را میسازند، رشد کرده اند. بارداری مولاربه سرعت باید درمان شود.
این عارضه غالبا به خاطر یک ضربه به شکم یا تروما پدید می آید.

زمانی که خونریزی یا لکه بینی در حاملگی بروز میدهد، باید چه اقداماتی در پیش بگیریم؟

به پزشک زنان رجوع کنید؛ حتی اگر خونریزی تان متوقف شده است.
پزشک درون واژن را معاینه می کند و برایتان درخواست سونوگرافی میدهد. این کار جهت بررسی سلامت جنین صورت میگیرد.
پزشک بررسی های مختلفی بر روی شما صورت می دهد. آزمایش خون و ادرار جهت بررسی میزان هورمون های حاملگی انجام می گردد. آزمایش جهت بررسی گروه خونی و مثبت یا منفی بودن آن می باشد.

لکه بینی در بارداری
آیا برای جنین به خاطر لکه بینی در حاملگی مشکلی ایجاد می شود؟

در صورتی که لکه بینی و خونریزی کم باشد خطری جنین را تهدید نمیکند. اکثر بارداری ها به خاطر لکه بینی و خونریزی ضعیف ادامه پیدا میکند.
در صورتی که خونریزی به خاطر سقط جنین باشد، اسپاسم عضلات شکم ایجاد می شود و خونریزی شدت پیدا میکند. لکه بینی یا خونریزی غالبا به تنهایی متوقف می گردد.
در صورتی که لکه بینی یا خونریزی کم در حاملگیی پدید آمد، با پزشک مشورت کنید حتی اگر بند آمده باشد. این کار جهت اطمینان از عدم وجود دیگر عارضه ها است.

هرگونه کپی برداری با ذکر نام دکتر سلام و لینک دهی مستقیم مجاز است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی