میراث امام جود و سخا برای شیعه/کیفیت مبارزه جوادالائمه(ع) با انحرافات


میراث امام جود و سخا برای شیعه/کیفیت مبارزه جوادالائمه(ع) با انحرافات

خبرگزاری شبستان: عصر کنونی با عصر امام جواد(ع) شباهت هایی دارد، در آن زمان افرادی از به ظاهر دین مداران به خاطر دنیای خود با دین خدا بازی می کردند و به اسم دین علیه دین و مذهب عمل کردند؛ اکنون نیز دشمنان بهترین شیوه مبارزه را همین روش دیده اند.

حجت الاسلام و المسلمین عبدالکریم پاک نیا، مدرس حوزه علمیه در گفت وگو با خبرنگار سرویس اندیشه خبرگزاری شبستان با اشاره به ویژگی های سبک زندگی امام جواد (ع)، اظهار کرد: امام جواد (ع) در دوران کودکی به امامت رسیدند و این مسئله در زمان ایشان برای اولین بار رخ داده بود زیرا پیش از حضرت(ع)، امامان در خردسالی به امامت نرسیده بودند اما بعد از ایشان امام هادی(ع) و امام عصر(عج) نیز در سنین کودکی به امامت رسیدند.

وی با بیان اینکه امامت جوادالائمه(ع) در سنین کودکی مورد سوال و ایراد مردمان آن زمان قرار گرفته بود، تصریح کرد: زمانی که امام (ع) در کنار مامون قرار گرفت همچنان این مسئله مطرح بود و یکی از مسائلی که امامت و علم ایشان را تائید می کرد، مناظرات بود که امام جواد(ع) در مناظرات با علمای بزرگ آن زمان اثبات کردند اگرچه از لحاظ سنی بالغ نشده اند اما از لحاظ علمی و اخلاقی در سطح بسیار بالا و منحصربفرد قرار دارند.

حجت الاسلام پاک نیا با اشاره به مناظرات امام جواد(ع) گفت: امام (ع) با توجه به شرایط آن زمان به مناظرات پرداختند که اثبات سطح توانایی های ایشان و نشانگر برتری سطح علمی ایشان بر تمام علمای عصر خود بود.

مدرس حوزه علمیه با اشاره به یکی از شاخص ترین مناظرات امام جواد(ع)، افزود: یکی از مناظرات مشهور حضرت(ع) مناظره در مجلس مامون با یحیی بن اکثم بود که وی از امام(ع) سوال کرد: حکم فردی که در حال احرام حیوانی را شکار کرده چیست؟ امام(ع) ابتدا او را راهنمایی کرد به 11 مسئله فرعی و فقهی در این زمینه که فرمودند؛ این مطلب چگونه بوده است؛ در کجا بوده داخل یا خارج از حرم بوده؟ عالم به حکم حرمت شکار بود یا علم نداشته؟ عمدا کشته یا به خطا کشته؟ بَرده بوده یا آزاد بوده؟صغیر بوده یا کبیر بوده؟ برای اولین بار این عمل را مرتکب شده یا چندمین مرتبه بوده؟ شکارش از پرندگان بوده یا غیره پرندگان بوده؟ حیوان کوچک بوده یا بزرگ بوده؟ اصرار بر کار خود دارد یا پشیمان و نادم است؟ در شب شکار کرده یا روز؟ در حال احرام عمره یا تمتع بوده؟ و همه این فروعات را مطرح کردند تا جایی که یحیی ابن اکثم، معروف ترین عالم عصر مامون به لکنت می افتد و ناتوانی خود را اظهار می کند و مامون در نهایت خود از حضرت(ع) تقاضا می کند تا پاسخ نهایی را بدهند.

مبارزه با واقفیه

وی با اشاره به مبارزات امام جواد(ع) و امام رضا(ع) با گروه واقفیه، بیان کرد: این گروه در امامت موسی بن جعفر(ع) توقف کردند و امامت حضرت رضا(ع) را باور نداشتند البته بیشتر این انحراف آنها برای مطامع و اغراض دنیوی رخ داد.

پاک نیا ابراز کرد: برای مثال چهره های شاخصی همچون علی بن ابی حمزه بطائنی چون نماینده خاص امام کاظم(ع) در جمع آوری وجوهات شرعی بودند، در زمان شهادت حضرت(ع) اموال بسیاری در دست داشتند و طمع دنیا آنها را مجبور کرد تا از امام رضا(ع) تمکین نکنند، زیرا ممکن بود از وکالت عزل شده و موقعیت ظاهری و اموال را از دست دهند لذا دین خدا را دستاویز و بازیچه مطامع خویش قرار دادند.

پژوهشگر و مولف سیره اهل بیت(ع) اضافه کرد: گروه واقفیه در دوران امام جواد(ع) نیز حیات داشتند و در مورد رابطه پدر و فرزندی حضرت جوادالائمه(ع) و امام رضا(ع) تشکیک و شبهه می کردند.

اجبار امام جواد(ع) به ازدواج با دختر مامون

وی با اشاره به شرایط ازدواج امام جواد(ع) با ام فضل دختر مامون، بیان کرد: حضرت(ع) راضی به این ازدواج نبودند و مجبور شدند پیشنهاد مامون را براساس تقیه و شرایط سیاسی قبول کنند اما با این وجود از گفتن اندیشه های خود و تبلیغ دین ابایی نداشتند و نکاتی را بیان می کردند بدون آنکه توجه کنند شخصی به نام ام فضل به عنوان جاسوس در خانه و کنار ایشان قرار گرفته است و کاملا مخالف با روش فکری شان است.

حجت الاسلام پاک نیا ادامه داد: به همین جهت در نهایت امام (ع) را با توطئه به شهادت رساندند زیرا دریافتند با کنترل و جاسوسی نمی توانند مانع توسعه اندیشه های امام جواد(ع)شوند.

مدرس حوزه علمیه در مقایسه اسلام فعلی و اسلام ناب زمان امام جواد(ع) و خدشه هایی که توسط فعالیت های گروه داعش به چهره اسلام وارد می شود، تصریح کرد: عصر کنونی با عصر امام جواد(ع) شباهت هایی دارد، در زمان هم افرادی از به ظاهر دین مداران به خاطر دنیای خود با دین خدا بازی می کردند و به اسم دین علیه دین و مذهب بودند و هم اکنون نیز دشمنان بهترین شیوه مبارزه را همین روش دیده اند زیرا با مصاف رو در رو و مقابله نظامی و زور نمی توانند دین اسلام را کنترل کنند و اندیشه ناب اهل بیت (ع) را به بن بست برسانند لذا آمدند از همین راه وارد شدند، همان زمان نیز امام جواد(ع) با استدلال های منطقی، اظهار معارف ناب اهل بیت(ع)، بیان آیات قرآن به مبارزه به این افراد پرداخت و ما نیز در این عصر باید از همین روش ها استفاده کنیم.

وی اضافه کرد: در مقابله با این جریانات باید تا آنجایی که مقدور است استدلال های شیعه با زیباترین بیان که اهل بیت(ع) داشتند، عرضه شود چنان که امام رضا(ع) فرموده اند: «إنّ النّاسَ لَو عَلِمُوا مَحاسِنَ کَلامِنا لَاتَّبَعُونا؛اگر مردم زیبایی‌های سخنان ما را می‌شناختند ، بی‌شک از ما پیروی می‌کردند.» بنابراین باید از راهش منطق اهل بیت(ع) را به مردم ارائه و آموزش دهیم.

حجت الاسلام پاک نیا تاکید کرد: علما و افرادی که در این زمینه تخصص دارند باید وارد شوند از راه مکاتبه یا مناظره و یا پاسخ به شبهات به روشنگری بپردازند و افراد را مجاب کنند زیرا اکثر مردم دنبال منطق هستند و باید جهل آنان را برطرف کرد تا بپذیرند برای همین دلیل امام جواد(ع) ابایی نداشت با آنان به مناظره بپردازد و شبهه زدایی کند، بدون آنکه در نقشه و دام آنها بیفتد.

پایان پیام/9

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه دینی و مذهبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اندوه