خواص غلات صبحانه: 8 فایده شگفت‌انگیز خوردن غلات صبحانه برای سلامتی


خواص غلات صبحانه: 8 فایده شگفت‌انگیز خوردن غلات صبحانه برای سلامتی

خواص غلات صبحانه برای سلامتی آنقدر زیاد است که یکی از صبحانه‌های محبوب دنیاست. حتی آن‌هایی که به خوردن برنج عادت دارند نیز، خوردن غلات صبحانه را رد نمی‌کنند. زیرا غلات صبحانه، علاوه بر خواص بسیار زیاد طعمی ملایم اما انرژی بالایی نیز دارد. به علاوه، راحتی خوردن یک کاسه غلات صبحانه می‌تواند حال بد صبحگاهی را برطرف کند. ترکیب کردن...

خواص غلات صبحانه برای سلامتی آنقدر زیاد است که یکی از صبحانه‌های محبوب دنیاست. حتی آن‌هایی که به خوردن برنج عادت دارند نیز، خوردن غلات صبحانه را رد نمی‌کنند. زیرا غلات صبحانه، علاوه بر خواص بسیار زیاد طعمی ملایم اما انرژی بالایی نیز دارد.

خواص غلات صبحانه: 8 فایده شگفت‌انگیز خوردن غلات صبحانه برای سلامتی

خواص غلات صبحانه: 8 فایده شگفت‌انگیز خوردن غلات صبحانه برای سلامتی

به علاوه، راحتی خوردن یک کاسه غلات صبحانه می‌تواند حال بد صبحگاهی را برطرف کند. ترکیب کردن غلات صبحانه با دیگر مواد از جمله میوه تازه، کشمش، ماست و یا حتی بستنی می‌تواند طعمی متفاوت را به شما داده و خلاقیت شما در خوردن یک کاسه غلات صبحانه خوشمزه را تحریک کند.

از همه مهم‌تر این‌که خواص غلات صبحانه برای سلامتی نیز بسیار زیاد است. همان‌گونه که می‌دانیم، غلات از حبوبات گرفته می‌شود که سرشار از فیبر است. در مقایسه با برنج سفید، فیبر رژیمی بالاتری دارد.

ارزش تغذیه‌ای غلات

همان‌طور که گفته شد، غلات از حبوبات سرشار از فیبر رژیمی گرفته می‌شود. غلات صبحانه مواد مغذی بسیاری دارد و به همین دلیل برای بدن مفید است. ارزش تغذیه‌ای ۱۰۰ گرم غلات در این‌جا آمده است:

کالری ۳۷۹
چربی اشباع ۱.۱ گرم
چربی چند غیر اشباع ۲.۳ گرم
چربی تک غیر اشباع ۲ گرم
کلسترول ۰ میلی‌گرم
سدیم ۶ میلی‌گرم
پتاسیم ۳۶۲ میلی‌گرم
کربوهیدرات کل ۶۸ گرم
فیبر رژیمی ۱۰ گرم
قند ۱ گرم
پروتئین ۱۳ گرم
ویتامین A ۰٪
کلسیم ۵٪
ویتامین C ۰٪
آهن ۲۳٪
ویتامین D ۰٪
منیزیم ۳۴٪
ویتامین B6 ۵٪

خواص خوردن غلات صبحانه برای سلامتی

با نگاه به ارزش تغذیه‌ای که در بالا گفته شد، مفید بودن خوردن غلات صبحانه، بدیهی به نظر می‌رسد. برخی از خواص خوردن غلات صبحانه را در این‌جا آورده‌ایم:

۱. کنترل وزن

گزارش شده آن‌هایی که غلات صبحانه می‌خورند، در مقایسه با افرادی که صبحانه نمی‌خورند، شاخص توده‌ بدنی پایین‌‌تری دارند. زیرا غلات، مواد مغذی مورد نیاز بدن را تامین کرده و ما را سیر نگه می‌دارد. از سوی دیگر، فردی که صبحانه نمی‌خورد، گرسنه شده و وعده‌های غذایی بعدی را سنگین‌تر می‌خورد. این مسئله برای متابولیسم خوب نیست و بر وزن شما تاثیر می‌گذارد.

مطلب مرتبط: عوارض نخوردن صبحانه: ۱۰ تاثیر زیان آور حذف صبحانه از برنامه غذایی

خواص غلات صبحانه ۲: بهبود عملکرد مغز

برخی از مواد مغذی موجود در غلات، از جمله ویتامین‌ها و مواد معدنی، برای بهبود عملکرد مغز مفیدند. خصوصا ویتامین B و D اهمیت بالایی برای مغز دارند. بنابراین، خوردن غلات صبحانه می‌تواند راهی عالی برای روز کاری یا مدرسه شما باشد.

۳. افزایش متابولیسم

غلات معمولا در رژیم افزایش متابولیسم گنجانده می‌شوند. انتخاب غلات صبحانه می‌تواند نیاز شما به پروتئین، فیبر، ویتامین B، ویتامین D، آهن و کلسیم را تامین کند.

خواص غلات صبحانه: 8 فایده شگفت‌انگیز خوردن غلات صبحانه برای سلامتی

خواص غلات صبحانه: 8 فایده شگفت‌انگیز خوردن غلات صبحانه برای سلامتی

۴. افزایش سلامت ذهن

مطالعات نشان می‌دهند که خوردن غذاهای خوب، سلامت ذهنی شما را افزایش می‌دهد. در مورد غلات صبحانه نیز باید بگوییم که غلات حاوی ویتامین B است که با سلامت ذهنی بهتر ارتباط دارد. به علاوه، ویتامین D که می‌توانیم از ترکیب شیر و غلات دریافت کنیم، برای عملکرد مغز ضروری است.

خوردن صبحانه سالم می‌تواند شما را از مضرات صبحانه نخوردن از جمله اضطراب و عدم تمرکز رها کند. سروتونین، هورمونی که فرد را سرحال و خوشحال می‌کند، در روده تولید می‌شود نه مغز. بنابراین خوردن وعده غذایی مناسب مانند غلات صبحانه می‌تواند به تولید سروتونین کمک کند.

مطلب مرتبط: با خوردن صبحانه این ۸ اتفاق جالب رخ می‌دهد

۵. افزایش دریافت مواد مغذی در زنان باردار

از خواص خوردن غلات صبحانه می‌توان به تامین مواد مغذی اشاره کرد که برای زنان باردار ضروری است. همان‌گونه که می‌دانیم، در دوران بارداری، مادر باید مواد مغذی مورد نیاز جنین را تامین کند. خوردن غلات صبحانه، راهی عالی است. تهیه کردن آن نیز آسان است.

خواص غلات صبحانه ۶: مفید برای سلامت قلب و عروق

برخی از مطالعات اثبات کرده‌اند که غلات صبحانه کامل برای سلامت قلب و عروق ضروری هستند. ثابت شده است که غلات، کلسترول بد و فشار خون که عامل مهم بیماری‌های قلبی عروقی مانند حمله قلبی و سکته هستند را پایین می‌آورد .

۷. کمک به گوارش

غلات، به ویژه غلات کامل، فیبر بالایی دارد. همان‌گونه که می‌دانیم، فیبر برای دستگاه گوارش بسیار عالی است. فیبر، به حرکات روده کمک کرده و از التهاب روده بزرگ، یبوست، اسهال و دردهای شکمی جلوگیری می‌کند. فیبر موجود در غلات به رشد باکتری مفید که برای عملکرد درست دستگاه گوارش و جذب مواد مغذی مفید است، کمک می‌کند. دستگاه گوارش سالم، سیستم ایمنی را نیز بهبود می‌بخشد.

خواص غلات صبحانه: 8 فایده شگفت‌انگیز خوردن غلات صبحانه برای سلامتی

خواص غلات صبحانه: 8 فایده شگفت‌انگیز خوردن غلات صبحانه برای سلامتی

خواص غلات صبحانه ۸: مصرف شیر

شیر، منبع عالی کلسیم برای کودکان است. همان‌گونه که می‌دانیم، کودکان برای رشد جسمی و مغزی به کلسیم نیاز دارند. به هر حال، به نظر می‌رسد کودکان خیلی شیر را دوست ندارند و از خوردن آن خسته می‌شوند. در این مورد، غلات صبحانه می‌تواند به شما کمک کند زیرا می‌توانید در کنار غلات صبحانه، شیر را نیز در رژیم غذایی کودکان خود بگنجانید. شیر با غلات صبحانه، نسبت به شیر تنها، برای کودکان، طعمی متفاوت و جدید دارد.

می‌توانید برخی از میوه‌های مورد علاقه کودکان مانند توت فرنگی، انگور یا کیوی را به آن اضافه کنید. شیر و غلات صبحانه ، انرژی کودکان در طول روز را تامین می‌کند.

مطلب مرتبط: یک صبحانه رژیمی خوشمزه برای کوچک شدن شکم

احتیاط در خوردن غلات

علی رغم خواص خوردن غلات صبحانه برای سلامتی، این ماده مضراتی نیز دارد که می‌توان به قند بالای آن اشاره کرد. بنابراین، اگر در رژیم غذایی خود از خوردن قند پرهیز می‌کنید، ممکن است خوردن غلات صبحانه، انتخاب خوبی برای شما نباشد. به علاوه، آسان بودن خوردن غلات صبحانه می‌تواند باعث مصرف منظم و روزانه آن شود.

غلات، غذایی سالم است. اما بهتر است مواد تازه دیگر را انتخاب کنید که نسبت به غلات فوری، خواص بیشتری دارند. می‌توانید غلات را در فهرست خوراکی‌های صبحانه خود قرار دهید و گاهی وقت‌ها چیزهای دیگری از جمله سالاد، اسموتی و کینوا که منبع فیبر هستند را جایگزین آن کنید.

ترجمه: تحریریه سایت کسب و کار بازده – مژگان گوران

منبع: drhealthbenefits

خواص غلات صبحانه: ۸ فایده شگفت انگیز خوردن غلات صبحانه برای سلامتی

خواص شلغم: ۲۶ فایده شگفت انگیز شلغم برای سلامتی
خواص توت فرنگی: ۴۲ فایده توت فرنگی برای سلامتی، پوست و مو
خواص فلفل سفید: ۲۵ فایده فلفل سفید برای سلامتی، پوست و مو
خواص کلم: ۲۵ فایده کلم برای سلامتی، پوست و مو
خواص آلبالو: ۱۷ فایده شگفت انگیز آلبالو برای سلامتی، پوست و مو
۱۶ دانستنی درباره پولیپ بینی: تشخیص و علائم تا درمان هومئوپاتی
۱۳ شگفت‌انگیزترین خواص گل ختمی برای سلامتی، پوست و مو
خواص لبو: ۲۸ فایده لبو یا چغندر قرمز برای سلامتی و بدن که نمی‌دانستید
خواص بامیه برای درمان دیابت: ۱۶ فایده بامیه برای دیابتی ها
۱۶ مهمترین فواید جویدن آدامس برای سلامت دهان
خواص آناناس در بارداری: ۱۰ فایده آناناس برای سلامتی زنان باردار
خواص سس کچاپ: ۱۲ فایده شگفت‌انگیز سس گوجه فرنگی برای سلامتی

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ابهامات بزرگ در مسیر واگذاری سرخابی‌ها/ آغاز دوران جدید در استقلال و پرسپولیس