19 مهمترین خواص چای بدون قند و شکر برای سلامتی


19 مهمترین خواص چای بدون قند و شکر برای سلامتی

معمولا افراد نمی‌توانند بدون نوشیدنی صبحگاهی، شاداب و سرحال شوند. برخی افراد برای سرحال ماندن به قهوه روی می‌آورند. برخی دیگر به جای قهوه، به دلیل خواص سلامتی، چای را انتخاب می‌کنند. اکثر افراد معتقدند چای از قهوه سالم‌تر است. در این‌جا در مورد خواص چای بدون قند و شکر صحبت می‌کنیم. قهوه و چای سرشار از کافئین – ماده اصلی که شما...

معمولا افراد نمی‌توانند بدون نوشیدنی صبحگاهی، شاداب و سرحال شوند. برخی افراد برای سرحال ماندن به قهوه روی می‌آورند. برخی دیگر به جای قهوه، به دلیل خواص سلامتی، چای را انتخاب می‌کنند. اکثر افراد معتقدند چای از قهوه سالم‌تر است. در این‌جا در مورد خواص چای بدون قند و شکر صحبت می‌کنیم.

19 مهمترین خواص چای بدون قند و شکر برای سلامتی

19 مهمترین خواص چای بدون قند و شکر برای سلامتی

قهوه و چای سرشار از کافئین – ماده اصلی که شما را بیدار، آماده و سرحال نگه می‌دارد- هستند. هر دوی آن‌ها کالری دارند مخصوصا زمانی که شکر و شیر یا خامه را به آن‌ها اضافه کنیم. چرا مردم چای را با شکر دوست دارند؟ جواب این است که شکر، گیجی صبحگاهی را از سر آن‌ها می‌پراند. و شیر؟ چه کسی می‌تواند از طعم خامه‌ای چای و شیر در صبح بگذرد؟

حقایق تغذیه‌ای چای بدون قند و شکر

کالری ۲.۴
چربی کل ۰ گرم
کلسترول ۰ میلی‌گرم
سدیم ۷ میلی‌گرم
کربوهیدرات کل ۰.۷ گرم
پروتئین ۰ گرم
کلسیم ۰ میلی‌گرم
پتاسیم ۸۷.۷ میلی‌گرم
مطلب مرتبط: خواص چای سفید: ۱۷ خاصیت شگفت انگیز چای سفید

درمورد کالری باید بگوییم که نوشیدن چای بدون قند و شکر، به معنای این نیست که چای اصلا کالری ندارد. به هر حال، کالری هر فنجان چای را می‌توان با ورزش‌های بسیار سبک مانند دویدن، راه رفتن و شنا سوزاند. یعنی کالری یک فنجان چای بدون قند و شکر، بر سلامتی شما تاثیر نمی‌گذارد.

خواص چای بدون قند و شکر برای سلامتی

این‌که می‌خواهیم درمورد خواص چای بدون قند و شکر صحبت کنیم .

۱. کاهش وزن

زمانی که درمورد کاهش وزن صحبت می‌کنیم، هدف ما فقط کاهش وزن برای تناسب اندام نیست. بلکه سلامتی نیز می‌تواند یکی از دلایل کاهش وزن باشد. همان‌گونه که می‌دانیم، چاقی می‌تواند به بسیاری از بیماری‌های خطرناک از جمله حمله قلبی، دیابت و غیره منجر شود.

این را نیز می‌دانیم که چای به کاهش وزن کمک می‌کند. بسیاری فکر می‌کنند فقط چای سبز می‌تواند به کاهش وزن کمک کند اما توانایی چای در کاهش وزن فقط به چای سبز محدود نیست.

می‌توانیم با مصرف چای سیاه بدون قند و شکر، از فواید آن بهره‌مند شویم. البته، این باید با ورزش کافی مثلا ۶۰ دقیقه پیاده‌روی در روز نیز همراه باشد.

۲. حفظ سلامت دهان و دندان

تحقیق انجام شده توسط انجمن تحقیقات سلامتی Tea Trade بیان می‌کند که چای بدون قند و شکر در کاهش پلاک موثر است. به این معنا که چای بدون قند و شکر می‌تواند از رشد باکتری عامل پوسیدگی دندان جلوگیری کند.

19 مهمترین خواص چای بدون قند و شکر برای سلامتی

19 مهمترین خواص چای بدون قند و شکر برای سلامتی

۳. افزایش سلامت قلب

یک آزمایش انجام شده بر مصرف چای سیاه و سبز در ۲۰۰۹ نشان داد افرادی که روزانه حداقل ۳ فنجان یا بیشتر چای بدون قند و شکر مصرف می‌کنند، ۲۱٪ کمتر در با خطر سکته مواجه می‌شوند. به این معنا که خوردن چای بدون قند و شکر، سلامت قلب را افزایش داده و از بیماری‌های قلبی عروقی جلوگیری می‌کند.

مطلب مرتبط: ۵ دلیل که باید چای سبز بنوشید

۴. پیشگیری از سرطان

بسیاری از تحقیقات به این نتیجه رسیدند که آنتی اکسیدان موجود در چای در جلوگیری از سرطان موثر است. یک تحقیق انجام شده در موسسه سرطان ایالات متحده نشان داد رشد سرطان تخمدان در بیمارانی که روزانه بیشتر از دو فنجان چای سیاه تلخ نوشیدند، ۳۰٪ کمتر بود.

۵. پیشگیری از پوکی استخوان

زمانی که پیر می‌شویم، استخوان‌های ما تراکم خود را از دست می‌دهند. به هر حال، بسیاری از دانشمندان به این نتیجه رسیدند که نوشیدن چای سیاه بدون شیر و شکر می تواند تراکم استخوان را حفظ کرده و از پوکی استخوان جلوگیری کند. این مسئله امکان‌پذیر است زیرا چای حاوی موادی است که می‌توانند جایگزین کلسیم شوند.

همان‌گونه که می‌دانیم، کلسیم مهم‌ترین ماده پشتیبان استخوان است. دانشمندان ادعا می‌کنند که مردم به ویژه افراد بالای ۳۰ سال که مصرف منظم چای سیاه و بدون شیر و شکر را در برنامه غذایی خود می‌گنجانند، می‌توانند از بروز بیماری پوکی استخوان جلوگیری کنند.

۶. کاهش خطر دیابت

یکی از عوامل بالقوه دیابت، متابولیسم غیر طبیعی است. این زمانی اتفاق می‌افتد که شکر نمی‌تواند به درستی به انرژی تبدیل شده و به نوسان قند خون منجر می‌شود. در این شرایط، چای بدون قند و شکر می‌تواند اختلال متابولیسم را در مراحل اولیه درمان کند.

دانشمندان به این نتیجه رسیدند که نوشیدن چای بدون قند و شکر می‌تواند به متابولیسم کمک کرده و خطر دیابت را کاهش دهد زیرا چای حاوی کاتچین و تی‌فلاوین است که می‌توانند مقاومت در برابر انسولین را بالا ببرند.

مطلب مرتبط: ۸ دلیل که چای سبز به جای قهوه بنوشید

۷. تقویت سیستم ایمنی

نوشیدن چای بدون قند و شکر، باعث تقویت سیستم ایمنی نیز می‌شود. خواص چای بدون قند و شکر در تقویت سیستم ایمنی را به ضد التهاب بودن آن که به حفظ عملکرد طبیعی سلول و بدن کمک می‌کند، نسبت می‌دهند.

19 مهمترین خواص چای بدون قند و شکر برای سلامتی

19 مهمترین خواص چای بدون قند و شکر برای سلامتی

۸. کاهش خطر پارکینسون

پارکینسون یکی از بیماری‌هایی است که سیستم ایمنی را هدف قرار می‌دهد. مهم‌ترین علامت پارکینسون، لرزش دست است. این بیماری در اثر استرس، سبک زندگی ناسالم و ژن به وجود می‌آید. یک مطالعه خاص در دانشگاه ملی سنگاپور نشان داد که کافئین موجود در چای سیاه در پیشگیری از بیماری پارکینسون موثر است.

۹. درمان اسهال

ثابت شده که چای، رشد باکتری مفید در روده را افزایش می‌دهد. چای، به ویژه چای سیاه بدون شیر و شکر می‌تواند اسهال را درمان کند. این توانایی چای به دلیل وجود پلی‌فنل است که از رشد باکتری‌های مضر جلوگیری می‌کند. همان‌گونه که می‌دانیم، اسهال به دلیل وجود باکتری مضر در روده به وجود می‌آید.

۱۰. کلسترول پایین

همان‌گونه که می‌دانیم، کلسترول بد یا LDL برای سلامتی مضر است. به هر حال، برخی از ما از این مسئله آگاه نیستیم که سبک زندگی و رژیم غذایی ما می‌تواند به افزایش LDL منجر ‌شود. این عادت می‌تواند به بیماری‌های قلبی نیز منجر شود چرا که هنوز هم کلسترول مقصر اصلی بیماری قلبی است.

اما آیا می‌دانید که نوشیدن چای بدون قند و شکر می‌تواند سطح کلسترول بد را پایین بیاورد؟ پاسخ این سوال را دانشمندان ژاپنی داده‌اند که ثابت کرده‌اند چای سیاه چینی که از گیاه کاملیا سینسیس گرفته می‌شود، خواص ضد کلسترول بر انسان دارد. بنابراین، توصیه می‌شود برای کاهش کلسترول، چای، به ویژه چای بدون قند و شکر بنوشید.

۱۱. کاهش آسم

کاهش آسم یکی از خواص چای بدون قند و شکر است زیرا چای دارای خواص ضد التهابی است. آسم وضعیتی است که به دلیل تورم و التهاب نایژه‌ها به وجود می‌آید. تورم و التهاب، دم و بازدم را سخت می‌کند. در چنین وضعیتی، نوشیدن چای سیاه بدون شیر و شکر می‌تواند علائم آسم را کاهش دهد چرا که سطح بالای کافئین، کار ریه‌ها را آسان می‌کند.

مطلب مرتبط: ۴ نوع چای مناسب برای ۴ گروه خونی مختلف

موارد زیر، خواص دیگر چای بدون قند و شکر برای سلامتی هستند:

۱۲. حفظ سلامت لوله گوارش

۱۳. آرامش

۱۴. انرژی‌زایی

۱۵. کاهش فشار خون

۱۶. مهار رادیکال‌های آزاد

۱۷. جلوگیری از آلزایمر

۱۸. بهبود عملکرد مغز

۱۹. بهبود خلق و خو

توصیه‌هایی درمورد مصرف چای بدون قند و شکر

واضح است که کالری موجود در شیر و شکر می‌تواند خواص چای بدون قند و شکر را از بین ببرد. بنابراین، بهتر است یاد بگیرید که چگونه از نوشیدن چای تلخ لذت ببرید. مردم آسیا این کار را بهتر انجام می‌دهند زیرا به نوشیدن چای کم شیرین و بدون شیر عادت دارند. اما مردم کشورهای غربی، عادت دارند چای صبحانه خود را تلخ، شیرین و خامه‌ای با شیر بخورند.

نوشیدن چای بدون قند و شکر می‌تواند حس بدی در زبان و معده شما به وجود ‌آورد. برای عادت کردن به نوشیدن چای شیرین نشده و بدون شیر نیازی نیست که مستقیم به سراغ چای سیاه و تلخ بروید. می‌توانید با چای کم‌شیرین شروع کنید. کم کم به سمت تلخی بروید. با این کار، طعم تلخ چای سیاه را کم کم می‌پذیرید.

همچنین می‌توانید چای شیرین خود را بدون شیر بنوشید و کم کم از شیرینی آن کم کنید تا زمانی که استفاده شما از شیرینی خیلی کم شود. روزانه حداقل دو فنجان چای بدون قند و شکر بنوشید و از فواید آن برای سلامتی بهره‌مند شوید.

ترجمه: تحریریه سایت کسب و کار بازده – مژگان گوران

منبع: drhealthbenefits

۱۹ مهمترین خواص چای بدون قند و شکر برای سلامتی

فواید زنجبیل: ۹ دلیل که چرا هر روز باید زنجبیل بخوریم
آب و لیمو: ۱۷ دلیل حیاتی برای نوشیدن آب و لیمو به صورت ناشتا
۵ خوراکی سرشار از کلسیم غیرلبنی را بشناسید
فواید کرفس: تاثیر شگفت انگیز مصرف روزانه کرفس فقط در یک هفته
خواص دانه چیا: ۲۸ فایده و ۹ ضرر دانه چیا برای سلامتی و زیبایی
خواص عسل: ۶۱ خواص عسل برای سلامتی که حتما باید بدانید
گریپ فروت: ۹ فایده گریپ فروت که احتمالا نمی دانستید
خواص عناب :۱۲ بهترین فایده عناب برای سلامتی و درمان
خواص روغن بادام تلخ: ۹ بهترین فایده روغن بادام تلخ که حتما باید بدانید
خواص درمانی زردچوبه: ۶۶ فایده زردچوبه برای درمان بیماری ها
۳۸ بهترین خواص سرکه سفید برای سلامتی، زیبایی و پاک کنندگی
۱۴ بهترین خواص شیر و زعفران برای سلامتی

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم| رقص و آواز دختران در تلویزیون؛ صدا و سیما تابوشکنی کرد!