در تعطیلات نوروزی مراقب گیر کردن خوراکی در گلوی کودکان باشید


در تعطیلات نوروزی مراقب گیر کردن خوراکی در گلوی کودکان باشید

به گزارش بهداشت نیوز، در ایام عید و زمان دید و بازدید‌های نوروزی اگر دارای فرزند خردسال هستید یکی از خطر‌های بسیار جدی برای آن‌ها گیر کردن خوراکی در گلو و بروز حالت خفگی و قطع تنفس است. دانه‌های آجیل، برخی شیرینی و شکلات‌ها و سایر...

به گزارش بهداشت نیوز، در ایام عید و زمان دید و بازدید‌های نوروزی اگر دارای فرزند خردسال هستید یکی از خطر‌های بسیار جدی برای آن‌ها گیر کردن خوراکی در گلو و بروز حالت خفگی و قطع تنفس است.

دانه‌های آجیل، برخی شیرینی و شکلات‌ها و سایر تنقلات ،در صورتی که اندازه بزرگی داشته باشند خطری جدی برای کودکان محسوب می شوند؛ به ویژه برخی خوراکی‌ها مانند تخم مرغ شکلاتی که داخل آن اسباب بازی یا قطعه‌های ریز برای سرهم کردن وجود دارد تا به حال سبب خفگی و مرگ هزاران کودک در سراسر دنیا به دلیل بی دقتی و نیز ناتوانی والدین و اطرافیان در احیا شده است.

کارشناسان هشدار می‌دهند والدین توجه و نظارت ویژه‌ای بر مواد خوراکی و حتی آشامیدنی مصرفی به وسیله فرزندان خود داشته باشند، زیرا بدن کودکان تا چندین سال پس از تولد هنوز در حال تکامل است و به همین دلیل کودکان بیش از بزرگسالان به دلیل باریک بودن حلق، گلو و مری خود دچار مشکل خفگی و مشکل در بلع غذا می‌شوند.

محققان توصیه می‌کنند والدین سوپ و خوراکی‌های مایع را حتماً قبل از مصرف به وسیله کودکان از صافی عبور دهند، همچنین خوراکی‌های بزرگ را به قطعه‌های ریز تقسیم کنند یا در صورت امکان آن‌ها به شکل پوره درآورند؛ به ویژه اگر کودک دارای دندان شیری کمی است؛ همچنین آموزش نحوه خوردن مواد غذایی و جویدن غذا نیز باید به وسیله والدین به کودک آموزش داده شود.

دانه‌های آجیل و برخی خوراکی‌ها به دلیل سفتی می‌توانند در گلو گیر کرده و سبب احساس خفگی و حتی خراشیدگی دهان و مری کودک شوند ؛برخی اوقات نیز احساس خفگی و تنگی نفس در کودکان به دلیل بروز آلرژی غذایی نسبت به آن ماده خوراکی است؛ در هر حال باید کودک به سرعت به مراکز درمانی منتقل شود.

اگر خوراکی یا شی در گلوی کودک شما گیر کرد اولین مرحله حفظ خونسردی و پرهیز از ترسیدن است؛ کودک را تشویق کنید تا سرفه کند تا به این ترتیب شی از گلوی او خارج شود، همچنین می‌توانید سر کودک را به جلو خم کرده و با کف یکی از دستان خود محکم به فاصله میان ۲ استخوان کتف او بزنید و در همان حال شکم او را محکم فشار دهید تا شی از دهان کودک خارج شود.

از جمله علامت‌های بروز خفگی در کودکان، ناتوانی در نفس کشیدن، قرمز شدن صورت، تنگی نفس و ناتوانی در صبحت یا گریه کردن است.

پس از چندین بار تلاش برای خروج شی از گلوی کودک با ضربه زدن به وسیله کف دست بین استخوان‌های کتف، اگر شی هنوز از گلوی کودک خارج نشده بود بلافاصله با اورژانس تماس بگیرید، زیرا ناتوانی در تنفس و کم شدن میزان اکسیژن خون سبب مرگ سلول‌های بدن از جمله در مغز، قلب، ریه و سایر اعضای بدن می‌شود و امکان معلولیت، آسیب مغزی و حتی مرگ را به همراه دارد.

یکی دیگر از روش‌های خارج کردن شی از گلوی فرد مانور هایملیخ (Heimlich) است که در آن پشت سر کودک ایستاده و یک دست را در زیر قفسه سینه او قرار می‌دهید، کودک را در آغوش گرفته و هردو دست خود را در هم قفل کنید، سپس کودک را به سوی بالا حرکت دهید (به شکل حرف J در زبان انگلیسی) با این کار شی که در گلوی کودک است خارج می‌شود.

کارشناسان توصیه می‌کنند هر فردی که مانور هایملیخ برروی او انجام شده است باید به وسیله پزشک معاینه شود و نیز این مانور نباید برروی کودکان زیر یک سال انجام شود.

افزون بر کودکان تعداد زیادی از بزرگسالان نیز همه ساله دچار مشکل خفگی و مرگ ناشی از گیر کردن خوراکی در گلو می‌شوند، کارشناسان مرگ و میر ناشی از خفگی را در سالمندان بیشتر از سایر رده‌های سنی می‌دانند، زیرا به دلیل تحلیل مغز و مرگ سلول‌های مغزی فرد عادت‌های غذاخوردن و جویدن را فراموش می‌کند و به همین دلیل خوراکی‌ها در گلوی او گیر می‌کنند.

کارشناسان بیشترین میزان مرگ و میر بر اثر خفگی را ناشی از گیر کردن خوراکی‌ها در گلو می‌دانند.

منبع:باشگاه خبرنگاران

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ژست خنده دار جنیفر لوپز در کنار فرزندانش