«نمایش کمدی»؛ توصیف معارضان و روزنامه قطری از انتخابات مصر


«نمایش کمدی»؛ توصیف معارضان و روزنامه قطری از انتخابات مصر

همزمان با انتقاد معارضان سیاسی در مصر و خارج از آن از انتخابات ریاست جمهوری این کشور، روزنامه‌ای قطری انتخابات ریاست جمهوری مصر را که در غیاب رقبای رئیس جمهور فعلی برگزار شد، «نمایشی کمدی» توصیف کرد.

«نمایش کمدی»؛ توصیف معارضان و روزنامه قطری از انتخابات مصر
به گزارش فانوس، معارضان مصری که با هشتگ «در خانه بمان» به استقبال انتخابات ریاست جمهوری کشورشان رفتند، آن را «نمایشی کمدی» توصیف کردند.

القدس العربی در گزارشی نوشت که «حمدین صباحی» نامزد دوره پیش انتخابات ریاست جمهوری با بازنشر هشتگ «در خانه بمان» از تحریم انتخابات استقبال و حمایت کرده و «یحیی القزاز» استاد زمین‌شناسی دانشگاه حلوان و از مخالفان دولت نیز خواستار تحریم انتخابات و گفته که «انتخاباتی بدون رقیب، تهدید و اجبار مردم به آمدن پای صندوق رأی و موارد دیگر که مایل رسوایی بی‌سابقه و جنایت است».

عبدالمجید راشد کارشناس اقتصادی،‌ با حمایت از تحریم انتخابات در مصر گفته که رأیش ارزش دارد و برای خودش احترام قائل است و وطنش را دوست دارد و به کسی که دو جزیره (مصری) تیران و صنافیر را به عربستان داده و زیر بار شروط صندوق بین‌المللی پول و بانک‌های بین‌المللی رفته تا طرح‌های آنان را اجرا کند که از جمله آن شناور کردن پول مصر، خصوصی‌سازی، کاهش یارانه دولتی، بی‌توجهی به آموزش و بهداشت و اسکان مردم، صنعت و زراعت است؛ که اینها همه خدمت به سرمایه‌داری وحشیانه به رهبری آمریکا، حامی رسمی دشمن صهیونیستی است.

این کارشناس مصری گفته که رأیش را به کسی نمی‌دهد که «طرح توسعه توافق صلح با اسرائیل (کمپ‌دیوید) را در سر دارد... یا با سرکوب و اسبتداد حکومت می‌کند».

«معصوم مرزوق» معاون وزیر خارجه اسبق مصر نیز با انتقاد از خبر رسانه‌های مصری در خصوص اقبال گسترده مردم به انتخابات، گفت که طبق آمار برخی کمیته‌ها، اگر میانگین فعلی حفظ شود، هیچ نامزدی بیش از هفت درصد رأی نخواهد داشت.

«خالد دواد» رئیس حزب الدُستور مصر نیز با حمایت از تحریم انتخابات، گفت که «هیچ رقابت آزادی وجود ندارد. انتخاباتی نیست. ما در این نمایش کمدی شرکت نمی‌کنیم و مردم واقعیت را می‌دانند. طرفداران السیسی به پای صندوق آمده‌اند، خوش آمده‌اند اما آنها این انتخابات را باید مراسم بیعت بنامند نه انتخابات [چون اجازه نداد رقیبی از رقبا، در انتخابات نامزد شود].

«حازم عبدالعظیم» فعال سیاسی نیز در توییتر خود از السیسی انتقاد کرد و نوشت که «امیدوارم آرام شود؛ انتخابات به سود او تمام‌شده است و نیازی به استرس و فشار نیست. خواهش می‌کنم به دستگاه‌های حاکمیتی تحت امرت فرمان بده که دست از تهدید ما و آزار معارضان بردارند. موضوع ارزش این کارها را ندارد...».

«جمال عید»‌ از فعالان حقوقی مصر نیز انتقاد خود را متوجه کشورهای اروپایی کرد و پرسید «چرا اروپا نمایش انتخابات مصر را در سکوت نظاره می‌کند؟... من از مردم هم عصبانی و شاید برایشان غمگین هستم. ترس و فقر مایه خفت است. چقدر تفاوت است بین انقلابی که فریاد زد سرت را بالا بگیر تو مصری هستی و ضدانقلابی که با مردم چانه می‌زند و آزادی‌شان را می‌گیرد و به جایش به آنان غدا می‌دهد».

«نمایش کمدی»؛ توصیف معارضان و روزنامه قطری از انتخابات مصر

همزمان با این انتقادها، روزنامه قطری «العربی الجدید» نیز که در لندن چاپ می‌شود، در خبری انتقادی از انتخابات مصر، آن را «نمایشی کمدی» توصیف کرد.

العربی الجدید،‌ شمار بالای آرای باطله را که حدود یک میلیون ذکر کرد، نشانه‌ای از اعتراض مصری‌ها بخصوص کارمندان دانست که از طریق ارعاب مجبور شده‌اند به پای صندوق رأی بروند.

طبق گزارش العربی الجدید، استان‌های شمالی و جنوبی در رأس تحریم‌ کنندگان «نمایش ریاست جمهوری» بودند زیرا شاهد کمترین اقبال به صندوق‌های رأی بودند و میزان مشارکت در آنها بین 18 تا 25 درصد بود و بعد از آن استان‌های «قاهره بزرگ» (قاهره،‌ جیزه و القلیوبیه) بود که از 21 تا 27 درصد مشارکت کرده‌اند و بیشترین مشارکت 33 درصد بوده است.

«نمایش کمدی»؛ توصیف معارضان و روزنامه قطری از انتخابات مصر

با آنکه آمار رسمی اعلام شده چیزی دیگری است، العربی الجدید می‌گوید، بیشترین میزان مورد انتظار از میزان مشارکت، بیست میلیون از 59 میلیون و 78 هزار و 138 واجد شروط رأی دادن است.

طبق نتایجی اولیه عبدالفتاح السیاسی بیش از 90 درصد آراء مأخوذه را کسب کرده و برای دومین دور متوالی، رئیس جمهور مصر خواهد بود.

منابع مصری اعلام کرده‌اند که نتیجه نهایی و رسمی دوم آوریل، دوشنبه آینده اعلام خواهد شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403