گنجینه‌ای که تاریخ حرم رضوی را روایت می‌کند


گنجینه‌ای که تاریخ حرم رضوی را روایت می‌کند

در موزه تاریخ حرم رضوی می‌توانید ضریح‌ها، محراب‌ها، درهای قدیمی، اولین زیارت‌نامه‌ها، لوح‌ها، کلیدها و قفل‌های حرم امام رضا(ع) در گذشته را مشاهده کنید. همچنین قدیمی‌ترین‌ عکس‌های حرم و وسایل روشنایی و شست‌وشوی حرم نیز در آن به نمایش درآمدند.

به گزارش ایسنا، موزه تاریخ حرم رضوی در طبقه همکف موزه مرکزی آستان قدس رضوی قرار دارد. موزه مرکزی آستان قدس بیش از 70 سال قدمت دارد و 10 سال پیش با تفکیک شدن گنجینه‌ها، در موزه تاریخ حرم اشیا و لوازمی که در گذشته در حرم نصب بوده یا برای امر خاصی به‌کار می‌رفته است نمایش داده شد.

موزه تاریخ حرم رضوی، قدیمی‌ترین گنجینه آثار تاریخی حرم رضوی به‌شمار می‌رود و اکثر اشیای این موزه مربوط به دوره سلجوقیان تا دوره معاصر هستند.

ضریح‌های قدیمی حرم در قسمتی از موزه قرار گرفتند که از جمله آن می‌توان به دومین ضریح نصب شده بر روی مضجع شریف که از آثار دوره شاه عباس صفوی است اشاره کرد.

در موزه تاریخ حرم، سه محراب‌ با عنوان محراب پیش‌روی مبارک، محراب پایین پای مبارک و محراب بالاسر مبارک به‌نمایش درآمده است. محراب پیش‌روی مبارک بر دیوار جنوب غربی روضه منوره و پیش‌روی حضرت نصب بوده است. محراب پایین دارای سه طاق و دو حاشیه در اطراف است که بر دیوار جنوب شرقی روضه منوره نصب بوده و محراب بالاسر مبارک در فضای بالاسر حضرت نصب بوده است.

در و پنجره‌های قدیمی حرم در قسمت دیگر موزه قرار دارند، از جمله آنها می‌توان به در چوبی منبت‌کاری و گره چینی دوره ایلخانی معروف به در دارالسیاده اشاره کرد، این در قدیمی‌ترین در به نمایش درآمده در موزه است و در قسمت ورودی رواق دارالسیاده نصب بوده، همچنین در این قسمت می‌توانید پنجره فولاد زرکوب که به سفارش شاهرخ تیموری ساخته شده است را مشاهده کنید.

بخشی از موزه تاریخ به نمایش وسایل روشنایی حرم در قدیم الایام اختصاص یافته است، در گذشته برای تامین سوخت و روشنایی حرم و اماکن متبرکه امام رضا(ع) از شمعدان‌های برنجی، قندیل‌های طلا، چراغ‌های فتیله‌ای و نفتی و چراغ‌های توری استفاده می‌شده است که برخی از آنها به نمایش‌ درآمدند.

زیارت‌نامه‌های فولادی از جمله اشیای دیدنی موزه هستند، در این موزه شش زیارت‌نامه فولادی قرار دارد تعدادی از این زیارت‌نامه‌ها در اصفهان و به دست هنرمندان اصفهانی ساخته شدند، همچنین در این موزه می‌توانید اشیایی که در قدیم برای شست‌وشوی حرم به‌کار می‌رفتند را ببینید ظروفی همچون گلابدان‌های فولادی و آفتابه و لگن‌های برنجی و مفرغی در ویترین مخصوصی قرار گرفتند.

لوح‌های طلا در موزه تاریخ حرم، همان کتیبه‌هایی از جنس طلا هستند که در گذشته در قسمت های مختلف حرم مطهر نصب بودند از جمله آن‌ها می‌توان به کتیبه طلای مشبک که روی آن آیت الکرسی و اشعار فارسی در مدح امام رضا(ع) به خط علیرضا عباسی نوشته و توسط شاه عباس صفوی وقف حضرت شده است اشاره کرد.

قفل‌ها و کلیدهای حرم یکی از ویترین‌های موزه است، قفل‌هایی که از جنس نقره، فولادی زرکوب، آهن و... ساخته شدند. قفل مخصوص در ضریح، قفل مینیاتوری و قفل رمزی نیز در موزه قابل مشاهده هستند، از نمونه‌های این قفل‌ها، ‌قفل آویز فولادی زرکوب، از قفل‌های رمزی و بدون کلید که برای باز کردن آن به جای کلید از 11 مگسه فلزی استفاده شده که در قسمت‌های مختلف قفل تعبیه شده است.

در بخشی از دیوار موزه، عکس‌های قدیمی حرم قرار گرفتند عکس‌هایی که نمایی از خیابان‌های اطراف حرم، بافت شهر مشهد و مغازه‌های اطراف حرم را نشان می‌دهد، هربرت سایکس، آنتونیو جیانوزی، رضا عکاس باشی، عبدالله قاجار از جمله عکاس‌هایی هستند که این عکس‌ها را ثبت کردند.
انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


می دانستید مادر ترانه علیدوستی یک هنرمند معروف است؟ | شباهت جالب ترانه علیدوستی به مادر...