به گزارش خبرگزاری برنا گیلان ، سرهنگ ایرج محمدخانی رئیس پلیس فتا فرماندهی انتظامی استان گیلان با اشاره به کلاهبرداری های صورت گرفته از طریق دستگاه های خودپرداز (ATM) و پایانه های فروش(POS) گفت : در یکی از روش های شایع کلاهبرداری از طریق دستگاه های کارت خوان ، افراد سودجو با نصب قطعه ای سخت افزاری به نام اسکیمر اقدام به کپی برداری از اطلاعات مهم کارت بانکی افراد می کنند.

سرهنگ محمدخانی افزود : اسکیمر دستگاهی است که از آن برای کپی کردن اطلاعاتی که در نوار مغناطیسی کارت های بانکی وجود دارد استفاده می شود و فرد مجرم در فرصتی مناسب این اطلاعات را با استفاده از نرم افزاری خاص در کارت های بانکی خام کپی کرده و می تواند بدون اطلاع دارنده کارت ، از حساب قربانی به صورت غیر مجاز ، برداشت نماید .

وی در توصیه به هموطنان گفت: انجام عملیات بانکی توسط مشتری و دقت در هنگام خرید می تواند از کپی شدن کارت بانکی جلوگیری کند .

سرهنگ محمدخانی تاکید کرد: وارد کردن رمز عبور توسط مشتری می تواند تضمین کننده امنیت کارت بانکی وی باشد چرا که حتی در صورت نصب اسکیمر بر روی دستگاه کارت خوان، بدون اطلاع از رمز عبور، امکان برداشت از حساب وی امکان پذیر نخواهد بود.

سرهنگ محمدخانی اعتماد بیش از حد هموطنان را یکی از عوامل موثر در وقوع چنین کلاهبرداری دانسته و گفت: اگر هموطنان عزیز در هنگام خرید، خودشان عملیات پرداخت را انجام دهند و رمز عبور را وارد نمایند، امکان سوءاستفاده وجود نخواهد داشت.

سرهنگ محمدخانی در خصوص ضرورت تغییر رمز کارت‌ها به صورت دوره‌ای گفت: تغییر رمز ماهانه و دوره ای یکی از بهترین راه‌ها برای جلوگیری از عملی شدن اهداف مجرمانه مجرمان سایبری است.

این مقام انتظامی افزود: شهروندان درصورت مشاهده وضعیت غیر عادی روی محل ورود/کشیدن کارت در دستگاه هایAtm pos/ مانند چسب خوردگی، وجود شیء اضافه یا ...، مراتب را به مسئولین مربوطه اطلاع داده و اگر مجبور شدند رمز خود را برای دریافت وجه به صندوقدار بانک یا فروشگاههای مجهز به دستگاه پرداخت الکترونیکی POS اعلام نمایند، بلافاصله پس از بازگشت نسبت به تغییر رمز اول و دوم کارت عابر بانک خود اقدام کنند .

وی در خصوص امنیت کارت بانکی در هنگام استفاده از دستگاه های خودپرداز نیز توصیه کرد: در استفاده از دستگاه های خودپرداز حتی الامکان از دستگاههای خودپردازی که مجهز به ضد اسکیمر هستند برای انجام تراکنش های بانکی استفاده نمایند، ضد اسکیمر شی ء پلاستیکی است که در ورودی کارت خوان دستگاههای خودپرداز برای جلوگیری از سرقت اطلاعات کارت عابربانک شهروندان نصب می گردد .

رئیس پلیس فتا فرماندهی انتظامی استان گیلان در پایان از شهروندان خواست : در صورت اطلاع از هرگونه فعالیت مجرمانه در فضای مجازی یا پیام رسان های موبایلی مراتب را از طریق نشانی پلیس فتا به آدرس www.Cyberpolice.ir یا ایمیل این پلیس به نشانی Gfata@police.ir گزارش نمایند.