اهداف سفر «روحانی» به باکو و عشق‌آباد با نیم‌نگاهی به موضوع «ترانس خزر»


اهداف سفر «روحانی» به باکو و عشق‌آباد با نیم‌نگاهی به موضوع «ترانس خزر»

کارشناس سیاسی ارمنستان یکی از اهداف اصلی سفر «حسن روحانی» به آذربایجان را با نگاه منفی «تهران» به احداث خط لوله گاز ترکمنستان از بستر خزر مرتبط دانست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه به نقل از «استانرادار»، «سرگئی شاکاریانس» کارشناس سیاسی ارمنستان یکی از اهداف اصلی سفر «حسن روحانی» به آذربایجان را با تلاش «تهران» جهت جلوگیری از احداث خط لوله گاز ترکمنستان مرتبط دانست.

وی کشته شدن 2 ماهیگیر ایرانی و بازداشت 2 نفر دیگر برای عبور غیر قانونی از مرز توسط مرزبانان ترکمنی را تلاشی نیروهای خارجی برای تحت تاثیر قرار دادن ایران از طریق ترکمنستان عنوان کرد.

شاکاریانس در ادامه افزود: سفر روحانی به ترکمنستان و آذربایجان به دلیل این است که ایران موضع خود در مورد عدم پذیرش ساخت خط لوله گاز از طریق دریای خزر را تائید کند.

وی افزود: ایران به مانند روسیه معتقد است برای ساخت این طرح رضایت تمام کشورهای ساحلی خزر ضروری است زیرا هنوز وضعیت این دریا مشخص نشده است.

این کارشناس سیاسی گفت: روحانی در ترکمنستان مذاکرات محرمانه‌ای انجام داد.

شاکاریانس افزود: در صورت لزوم ایران توان ایجاد شرایطی برای وارد کردن فشار به ترکمنستان را دارد.

شاکاریانس افزود: بحث بر روی احداث خط لوله گاز «ایران-عراق-سوریه» به سمت دریای مدیترانه است که رژیم صهیونیستی، آمریکا، قطر، عربستان سعودی و ترکیه با آن مقابله کردند.

در چارچوب سفر روحانی به آذربایجان وی با رئیس جمهور این کشور دیدار و مسائل مربوط به توسعه همکاری‌های دوجانبه میان 2 کشور را مورد بررسی قرار داد.

روسای جمهور ایران و آذربایجان همچنین در مراسم افتتاح کارخانه تولید خودرو «خزر» شرکت کردند.

انتهای پیام/ح

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان