والدین چگونه باید با نوجوان خود رفتار کنند؟


والدین چگونه باید با نوجوان خود رفتار کنند؟

یک روانشناسی کودک و نوجوان بایدها و نبایدهای رفتار والدین با نوجوانان را تشریح کرد.

والدین چگونه باید با نوجوان خود رفتار کنند؟
میگنا: دکتر محمد زارع نیستانک در ارتباط با آنچه والدین در مورد نوجوانان بدانند، اظهارداشت: نباید تمام اختلاف‌های نوجوان با والدینش به بحران هایی بزرگ تبدیل شود. لازم است والدین انعطاف پذیر باشند و به نوجوان اجازه دهند تا در محدوده حد و حدودش به آزمایش، بررسی و ایجاد ارتباط بپردازد.


این عضو هیات علمی دانشگاه گفت: در مقابل تمایل نوجوان به استقلال باید والدین تاحدودی تحمل داشته باشند ودر عین حال بر رفتار او کنترل داشته باشند. والدین باید تعادل خود را حفظ کنند و به یاد داشته باشند برای نوجوان بهتر است که با حفظ محدودیت‌ها بتواند مسائل را درک کند و نباید همیشه به او برنامه بدهند تا کارهایش را انجام دهد. اگر والدین به فرزندان اجازه دهند تا مقداری برای خودش اکتشاف کند، در نهایت بسیاری از ارزش‌های والدین را در باور خود جای می‌دهد.


برای پدر و مادرهایی که احساس می‌کنند نوجوانشان دارد همه چیز را زیر پا می گذارد، نظام ارزشی نوجوان ها می تواند ناراحت کننده باشد، اما تحقیقات نشان می دهد زمانی که بلوغ و تکامل نوجوان بیشتر می شود، نظام ارزشی آنها معمولا با عقاید پدر و مادر همسو می‌شود. بنابراین در مقابل مسائلی مانند آرایش موی سر به شیوه خلاف عرف و لباس غیرمعمول، زیاد نگران نباشید و با حوصله و شکیبایی مقابل آنها رفتار کنید البته در کنار این مسئله از آگاه سازی نوجوان غافل نشوید.

دکترای روانشناسی کودک و نوجوان در پایان گفت: اگر والدین بیش از حد نیز نوجوان‌ها، آزادی عمل بدهند، بسیار بد بوده و عوارض زیادی به همراه دارد لذا لازم است والدین به طور معقولی ، محکم و ثابت قدم باشند.

والدین چگونه باید با نوجوان خود رفتار کنند؟

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه روانشناسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن دیکته شب کلاس دوم ابتدایی برای همه درس ها