رنگ کردن مو در زمان پریودی؛ قاعده علمی یا مشکل شرعی؟


رنگ کردن مو در زمان پریودی؛ قاعده علمی یا مشکل شرعی؟

هیچ‌کس نمی‌داند قاعده رنگ نکردن مو در زمان پریودی دقیقاً از یک اشکال شرعی پیروی می‌کند یا یک مبنای علمی دارد! بافت مو یک ساختار مرده است و تغییرات هورمونی دوران قاعدگی عارضه‌ای برای موها ایجاد نخواهد کرد. در این گزارش رنگ کردن مو در زمان پریودی از دو منظر علمی و شرعی بررسی می‌شود.

هنگام تولد هر دختر و از همان ابتدای حیات او، صد‌ها تخمک به حالت غیرفعال در تخمدان‌هایش ذخیره می‌شوند. این تخمک‌ها تا زمان بلوغ غیرفعال باقی می‌مانند و از آن پس هر ماه یکی از آن‌ها رها شده و به سوی رحم حرکت می‌کند تا رحم را برای یک بارداری احتمالی آماده کند. اگر بارداری اتفاق نیفتاد، دیواره رحم که به دلیل نگهداری از جنین احتمالی، ضخیم شده است، شروع به فرو ریختن خواهد کرد و این بافت از طریق باز شدن عروق خونی از بدن خارج می‌شود؛ این فرآیند در واقع همان قاعدگی یا پریود است که به طور طبیعی در بدن تمام زنان تا قبل از سن یائسگی رخ می‌دهد. بعضی اعتقادات مبنی بر اینکه این خون کثیف بوده و یک زن در این دوره باید از فعالیت‌های طبیعی و روزمره دور باشد، باور‌هایی پوچ و بی‌اساس است. از طرفی برخی دیگر آرایش، اصلاح، اپیلاسیون و حتی رنگ کردن مو در زمان پریودی را نیز اشتباه می‌دانند. آیا رنگ یا دکلره کردن مو در دوران قاعدگی به مو‌ها آسیب می‌زند؟ حکم شرعی رنگ کردن مو در این دوران چیست؟ رفتار مو‌ها در زمان پریودی چه تاثیری بر کیفیت رنگ خواهد داشت؟ برای دریافتن پاسخ بعضی از این پرسش‌ها با ما همراه باشید.

رنگ کردن مو در زمان پریودی؛ قاعده علمی یا مشکل شرعی؟


قاعدگی چه تأثیری بر ساختار مو دارد؟

دوران قاعدگی در زنان با تغییرات هورمونی و جسمانی همراه است. در این دوران سطح هورمون‌های زنانه یعنی استروژن و پروژسترون به هم می‌خورد و این بی‌نظمی‌ هورمونی برخی واکنش‌های دیگر را نیز در بدن تحت تأثیر قرار می‌دهد. مثلاً بسیاری از افراد جوش صورت را قبل از این دوران تجربه می‌کنند، برخی دیگر از وجود درد در سینه‌ها، سردرد و درد زیر شکم شکایت می‌کنند و تغییرات عاطفی و احساسی هم مسئله ایست که بسیاری از زنان در این دوره با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند که اصطلاحاً به آن سندروم PMS هم گفته می‌شود.

اما از میان تغییرات گفته شده که به دلیل واکنش بافت‌های بدن و گیرنده‌های هورمونی موجود در سلول‌ها اتفاق می‌افتند، هنوز هیچ دلیل علمی که ثابت کند این تغییرات هورمونی روی رفتار مو‌های بدن تأثیر دارند، پیدا نشده است. به طور کلی مو‌های بدن جزو بافت‌های مرده بدن به حساب می‌آیند، به عبارت بهتر ساقه مو‌ها که همان بخش رنگ‌پذیر مو است، از مولکول‌های پروتئینی تشکیل شده و سلول زنده‌ای در این بخش وجود ندارد؛ بنابراین هیچ گیرنده هورمونی در این ناحیه از مو (ساقه مو) وجود ندارد و تغییرات گفته شده در دوران قاعدگی نمی‌تواند تأثیر خاصی روی رفتار و حالت مو داشته باشد.
رنگ کردن مو در زمان پریودی؛ قاعده علمی یا مشکل شرعی؟

تأثیر پریود روی دکلره، رنگ و مو‌های زائد

بعضی از خانم‌ها از رنگ نگرفتن موهایشان در این دوره به خصوص رنگ‌های بلوند و قرمز شکایت می‌کنند. اما مشخص نیست که این رنگ نگرفتن تنها به دلیل تغییرات هورمونی قاعدگی بوده یا به سایر عوامل هم مربوط است. جذب نشدن رنگ توسط مو‌ها در دوران پریودی مسئله‌ایست که هنوز توسط هیچ منبع علمی ثابت نشده، هرچند ممکن است برخی از افراد التهاب پوست سر یا خارش آن را در این دوره حس کنند. این مسئله کاملاً طبیعی بوده و توصیه می‌شود افرادی که در دوران پریود خود، احساس گرگرفتگی، حساسیت، جوش‌های پوستی و موارد مشابهی را تجربه می‌کنند، برای رنگ کردن موهایشان تا پایان این دوران صبر کنند.

فرآیند دکلره کردن یا همان سفید کردن مو‌ها که معمولاً باعث خارج شدن رنگدانه‌های مو می‌شود یک فرآیند پوستی هم به حساب می‌آید. چرا که در بیشتر موارد مواد دکلره با پوست سر هم تماس پیدا می‌کنند، بنابراین دکلره کردن مو‌ها در دوران پریود ممکن است واکنش‌های التهابی بیشتری نسبت به سایر زمان‌ها ایجاد کند. اما این مسئله ارتباط خاصی به ساختار مو و رفتار طبیعی آن ندارد و بیشتر به حساس شدن و التهاب پوست سر در حین قاعدگی یا روز‌های قبل از آن برمی‌گردد. نکته جالب و مهمی که در خصوص اپیلاسیون کردن مو‌های زائد وجود دارد این است که در این دوران به دلیل افزایش سطوح هورمونی رشد مو‌ها سرعت بیشتری پیدا می‌کند؛ بنابراین مو‌ها در این دوران در فاز رشد بوده و فولیکول‌های مو در اوج فعالیت خود قرار می‌گیرند، بنابراین حذف مو‌های زائد در دوران قاعدگی واکنش‌های پوستی بیشتری نسبت به رنگ کردن مو‌ در زمان پریودی ایجاد می‌کند. التهاب پوست بعد از اپیلاسیون، بروز جوش‌های زیر پوستی، کبود شدن و خارش پوست از جمله عوارضی هستند که ممکن است بر اثر از بین بردن مو‌های زائد با موم یا اپیلاتور بوجود بیایند.
رنگ کردن مو در زمان پریودی؛ قاعده علمی یا مشکل شرعی؟

رنگ کردن مو در زمان پریودی از نظر شرعی

در خصوص رنگ کردن مو‌ در زمان پریودی از نظر شرعی، اظهار نظر‌ها و باور‌های مختلفی وجود دارد. برخی مراجع رنگ کردن مو‌ها با رنگ موهای گیاهی مثل حنا یا سایر رنگ مو‌ها را در این دوره بدون اشکال شرعی می‌دانند، در حالی که به گفته برخی دیگر از مراجع این عمل مکروه است. به نظر بسیاری از مراجع، رنگ مو مانع از رسیدن آب به مو‌ها یا پوست در حین غسل نمی‌شود. البته نظر مراجع دینی مختلف در مورد این موضوع متفاوت است و شما می‌توانید با مراجعه به رساله یا سایت مرجع تقلید خود در این زمینه، اطلاعات بیشتری بدست آورید. به طور کلی می‌توان گفت: رنگ کردن مو‌ها در زمان قاعدگی، آثار مخربی روی بافت مو‌ها ندارد، هرچند پوست سر یا بدن در اثر تغییرات هورمونی، ملتهب شده و اگر در حالت عادی به مواد شیمیایی موجود در رنگ مو‌ها حساسیت داشته باشید، ممکن است این التهاب پوستی به دلیل استفاده از رنگ مو تشدید شود. شما هم می‌توانید تجربیات خود را درباره رنگ کردن مو‌ها در دوران قاعدگی با ما به اشتراک بگذارید.

برگرفته از : letspeppap

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم| رقص و آواز دختران در تلویزیون؛ صدا و سیما تابوشکنی کرد!