چرا پیش فروش سکه گران شد؟


چرا پیش فروش سکه گران شد؟

گرچه تاکنون بانک مرکزی توضیحی در رابطه با دلیل افزایش قیمت سکه در پیش فروش آن اعلام نکرده است، اما بررسی‌ها حاکی از اثر گرانی دلار در مدت اخیر در این تصمیم بانک مرکزی دارد.

با تصمیم بانک مرکزی از امروز (شنبه) قیمت پیش فروش سکه در دو سررسید شش ماهه و یکساله افزایش یافته است، به طوری که هر قطعه سکه تمام بهار آزادی که تا پیش از این با نرخ یک میلیون و ۴۰۰ هزار یکساله پیش فروش می‌شد به یک میلیون و ۴۷۵ هزار تومان رسید و هر قطعه در سررسید یکساله از یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان به یک میلیون و ۳۵۰ هزار تومان افزایش قیمت دارد.

در رابطه با این‌که چرا قیمت پیش فروش را بانک مرکزی افزایش داد فعلا اطلاعاتی از این بانک به دست نیامده است و اطلاعیه‌ای هم در این باره ندارد، ولی پرس‌وجوی موضوع از برخی مسئولان مربوطه و همچنین کارشناسان بازار سکه و ارز از این حکایت دارد که وضعیت بازار موجب تغییر قیمت پیش فروش شده است. این در حالی است که دلار عامل اصلی تعیین کننده قیمت سکه به حساب می‌رود و با توجه به این‌که بانک مرکزی پیش فروش سکه در ۲۸ بهمن‌ماه را با نرخ دلار حدود ۴۷۰۰ شروع کرد، اکنون با رشد حدود ۴۰۰ تومانی که دلار داشته و تا ۵۱۰۰ تومان در بازار معامله می‌شود، باعث افزایش قیمت ذاتی سکه شده است. به‌طوری که در حال حاضر قیمت ذاتی سکه حدود یک میلیون و ۵۷۰ هزار تومان تخمین زده می‌شود، بنابراین با توجه به رشدی که نسبت به قیمت پایه در زمان پیش فروش داشته افزایش نرخ در پیش فروش نیز منطقی به نظر می‌رسد.

در حال حاضر قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی تا یک میلیون و ۷۲۰ هزار تومان در بازار به فروش می‌رسد که این نرخ در مقایسه با حدود یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان در پایان سال قبل نزدیک به ۱۲۰ هزار تومان افزایش دارد. این در شرایطی است که برای سکه بیش از ۱۲۰ هزار تومان حباب پیش‌بینی می‌شود.

اما تصمیم بانک مرکزی برای افزایش قیمت پیش‌فروش هرچند که از نظر کارشناسان مربوطه در حوزه سکه و ارز منطقی به نظر می‌رسد، اما چندان اقتصادی نیست، چرا که در هر صورت سود ناشی از این سرمایه‌ گذاری را برای مخاطبان تا حدی کاهش می‌دهد و حداقل در مقایسه با قیمت‌های فعلی و همچنین قیمت ذاتی سکه سود کاهش دارد. با این وجود خریداران سکه پیش فروش باید در انتظار تحولات آینده بازار و قیمت‌های نهایی در زمان سررسید باشند.

حراج برقرار شد

در سوی دیگر با توجه به این‌که حراج سکه از پایان سال گذشته به دلیل تعطیلات نوروزی متوقف شده بود، بار دیگر از امروز در بانک کارگشایی آغاز شده و متقاضیان می‌توانند از ساعت ۳ تا پنج عصر در این حراجی شرکت کنند که در روزهای زوج برگزار می‌شود. در حراج سکه قیمت‌های پایه از سوی بانک مرکزی اعلام و در نهایت به بالاترین نرخ به همراه ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده فروش می‌رود. بسته‌های ۵۰ ‌تایی و ۱۰۰ تایی نیم و تمام بهار آزادی در حراج سکه عرضه می‌شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ارز و طلا

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نهادینه سازی ارزش آفرینی برای مشتری در فرهنگ تولید