نحوه پاک کردن لکه جوهر خودکار بر روی سطوح مختلف


نحوه پاک کردن لکه جوهر خودکار بر روی سطوح مختلف

به گزارش بهداشت نیوز، اگر شما هم کودک خردسال بازیگوشی دارید که با ماژیک بر روی مبل و میز و صندلی خط می کشد، احتمالا این مطلب به کمک شما خواهد آمد. حتما می دانید که لک ماژیک وایت برد به خصوص ماژیک های دائمی، به راحتی پاک نمی شود و...

به گزارش بهداشت نیوز، اگر شما هم کودک خردسال بازیگوشی دارید که با ماژیک بر روی مبل و میز و صندلی خط می کشد، احتمالا این مطلب به کمک شما خواهد آمد. حتما می دانید که لک ماژیک وایت برد به خصوص ماژیک های دائمی، به راحتی پاک نمی شود و نیازمند شناخت ماده ی حلال ماژیک وایت برد می باشد. در این مطلب قصد داریم به آموزش پاک کردن لکه ماژیک و جوهر از روی اجسام مختلف صحبت کنیم.لکه جوهر خودکار

آن را دستمال نکشید

چه لکه بر روی دیوار باشد یا روی لباس و پارچه هرگز آن را با فشار دست دستمال نکشید.

سریع دست به کار شوید

به محض آنکه متوجه لکه شدید، پاک کننده متناسب با جایی که لک شده است را انتخاب کرده و به کار ببرید.

با یک پارچه سفید بر روی جوهر ضربه بزنید

در این مرحله ، یک پارچه ی سفید دیگر برداشته و با آن بر روی محل لکه ضربه بزنید . دقت کنید کشیدن پارچه روی جوهر ممکن است ، باعث پخش شدن بیشتر آن و رفتن جوهر به خورد پارچه شود .

روی دیگر لباس را نیز پاک کنید

حرکت قبل را بر روی دیگر پارچه نیز انجام دهید . ضربه زدن با پارچه ی سفید بر روی لکه را تازمانی که جذب جوهر متوقف شود ادامه دهید .

یک اسپری مو حاوی الکل پیدا کنید

اسپری موی حاوی الکل ، یکی از کلید های پاک کردن جوهر از روی لباس است . در واقع الکل موجود ، عنصر اصلی برای شکستن مولکول های جوهر و پاک کردن آن از روی لباس مورد علاقه شماست .

پاک کردن ماژیک یا جوهر از روی لباس با استفاده از پاک کننده دست

ابتدا لباس را با آب سرد (یخ) خیس کنید. اگر با آب سرد پاک نشد، از ضدعفونی کننده دست استفاده کنید. کمی ضدعفونی کننده دست را روی حوله دست بریزید و شروع کنید با حرکات دورانی روی لباس دستمال کنید. ممکن است کمی زمانبر باشد اما کم کم لکه لباس پاک می شود. حتما به طور مداوم حوله را بچرخانید تا از قسمت های تمیز آن استفاده شود. مراقب باشید لکه جوهر یا ماژیک که روی لباس است، پخش نشود.

ابتدا خود پاک کننده را تست کنید

اگر پیش از این از چنین پاک کننده ای بر روی لباس استفاده نکرده اید ، ابتدا باید خود پاک کننده را تست کنید . به این منظور مقداری از آن را بر روی یک نقطه ی کوچکی ( در منطقه ای فیر قابل رویت از لباس )، یا پارچه هایی که به وسیله ی آن ها جوهر را جذب کرده اید ریخته و حدود ۳۰ ثانیه صبر کنید . سپس اسپری را با یک پارچه ی دیگر خشک کنید .اگر اسپری تغییری در رنگ خود پارچه ایجاد نکند ، گزینه ای مناسب به نظر می رسد .هرگز از پاک کننده های الکل دار بر روی چرم استفاده نکنید ، الکل می تواند به بافت چرم آسیب برساند .

پاک کننده را روی جوهر بپاشید

برای اسپری کردن ، پاک کننده بر روی موضع جوهری بهتر است ، از فاصله ی ۳۰ سانتی متری انی کار را انجام دهید . بطری اسپری را در فاصله ی مد نظر گرفته و مقدار زیادی از آن را روی لباس بپاشانید.سپس کافیست تا ۱ دقیقه صبر کنید . در طول این مدت ، الکل موجود ، تاثیر خود را بر روی مولکول های جوهر می گذارد .

لکه ی سست شده را با یک پارچه تمیز پاک کنید

بعد از حدود یک دقیقه از اسپری کردن بر روی لباس ، استفاده از یک پارچه سفید یا توپ پنبه ، لکه را تمیز کنید . این کار را تا زمانی که لکه به طور کامل محو شود ، یا متوجه شوید که دیکر ، جوهری به پارچه پاک شونده نمی چسبد ، ادامه دهید .

استفاده از الکل سفید

یک پارچه یا پنبه تمیز را به الکل آغشته کرده و بر روی لکه ی جوهر اعمال کنید . الکل می تواند هر نوع لکه ی جوهری ، شامل جوهر خودکار ، جوهر روانویس ، جوهر ماژیک و هر چیز دیگری را پاک کند . پس از پاک کردن جوهر ، باید لباس را به طور معمول بشویید تا الکل موجود در بافت آن خارج شود .

یکی دیگر از راها های پاک کردن لکه های جوهری ، استفاده از مخلوط گلیسیرین و مایع ظرفشویی است . به این منظور ، یک قاشق غذا خوری گلیسیرین را با یک قاشق چای خو ری مایع ظرفشویی مخلوط کرده و مانند روش های قبل از آن استفاده می کنید .

تنها تفاوت استفاده از این مخلوط آن است که ، سرعت پاک کردن لکه ها با این ترکیب مقداری کمتر است . بنابر این پس از مالاندن پاک کننده بر روی جوهر ، بهتر است آن را برای ۵ دقیقه بر لکه گذاشته تا کاملاً اثر کند .استفاده از این ترکیب برای لکه های قدیمی موثر است . فراموش نکنید پس از پاک شدن کامل لکه ، لباس را به خوبی بشویید .

استفاده از جوش شیرین و آب

یکی دیگر از روش های موثر ، استفاده از ترکیب جوش شیرین و آب است . کافی است این دو ماده را به نسبت ۲ به یک ترکیب کرده تا ماده ای خمیر مانند حاصل شود .مزیت استفاده از جوش شیرین آن است که ، می توان از این ترکیب بر روی انواع لباس ها استفاده کرد .

روش پاک کردن جوهر از روی لباس با سرکه

کافی است سرکه و آب سرد را با نسبت برابر ترکیب کرده ، و لباس را به طور کامل در آن قرار دهید . پس از کذشت ۳۰ دقیق لباس را از محلول خارج کرده و محل لکه را با پارچه ای تمیز کنید . به یاد داشته باشید ، که هرگز از آب گرم استفاده نکنید .

روش پاک کردن جوهر از روی لباس با خمیر دندان

می توانید روی لکه یا نوشته های ماژیک خمیردندان بمالید (ساده، نه از نوع ژله ای). سپس با یک پارچه مرطوب محل مورد نظر را پاک کنید. این روش بر روی قاب چوبی، دیوار و حتی صورت یک عروسک مورد تست قرار گرفته و مؤثر بوده است.

کافی است مقداری خمیردندان را بر روی لکه بمالید و به مدت یک الی ۲ دقیقه صبر کنید. سپس با استفاده از کمی صابون و یک پارچه مرطوب و مقداری فشار می توانید لک ها را کلاً از بین ببرید.

توجه داشته باشید که برای این کار از خمیردندان ساده استفاده کنید که حاوی هیچ گونه مواد ساینده نباشد، به ویژه زمانی که می خواهید یک لکه را از روی چوب (برای مثال مبلمان چوبی) پاک کنید؛ زیرا در غیر این صورت ممکن است سطح چوب مبل یا میز شما خراش بردارد.

پاک کردن لکه ماژیک با چند روش عالی دیگر

_شما میتوانید برای از بین بردن لکه ماژیک از یک مداد پاک کن استفاده کنید.

_ برای شستن لباس لکه دار، ۳/۴ فنجان آمونیاک خانگی را با ۱/۴ فنجان آب مخلوط بکنید. سپس لباس موردنظر را به مدت ۲۴ ساعت داخل محلول بگذارید. درِ سطل حاوی محلول را با کیسه پلاستیکی پوشش دهید.

_ همچنین از دستمال مرطوب کودکان استفاده کنید.

_ ژل ضد عفونی کننده دست را روی لکه بمالید و بعد آن را کامل بشویید.

_همچنین استفاده از اسپری ضد آفتاب را فراموش نکنید. البته یاداوری میکنیم که اجازه ندهید ضد آفتاب مدت طولانی بر روی چوب بماند؛ زیرا ممکن است به آن آسیب وارد کند.

_ همچنین میتوانید اسپری حشره کش روی لکه بمالید.

-پارچه ی لک شده با جوهر را شب تا صبح در شیر غوطه ور کنید و سپس طبق روال معمول بشویید.

پاک کردن لکه ماژیک یا جوهر از روی فرش

ممکن است کمی سخت باشد و بوی آن شما را اذیت کند اما لکه را در سرکه سفید فرو کنید. همین که لکه خیس خورد، آن را با حوله حمام بپوشانید و روی لکه را با حوله محکم فشار دهید اما مالش ندهید. کم کم متوجه می شوید لکه ماژیک یا جوهر از روی فرش به حوله منتقل می شود. این کار را آنقدر ادامه دهید تا لکه کاملا از روی فرش به حوله منتقل شود و لکه ای روی فرش نمانده باشد. حال که لکه را از روی فرش پاک کردید، فرش مرطوب است و به دلیل استفاده از سرکه بوی نامطبوعی گرفته است. اگر بخارشوی دارید، بهترین وسیله برای از بین بردن بوی سرکه و رطوبت فرش است. اگر بخارشوی ندارید می توانید از جاروبرقی استفاده کنید . با آب سرد و مقداری آب لیمو منطقه موردنظر روی فرش را خیس کنید و سپس با جاروبرقی خشک، رطوبت را بکشید. اگر بخارشوی و جاروبرقی نداشتید، با یک اسپری که مخلوطی از آب و آب لیمو داخل آن است، منطقه موردنظر را خیس کنید، سپس با یک حوله رطوبت آن را بگیرید و در نهایت یک پنکه جلوی آن قرار دهید تا خشک شود .

دیوار یا کفپوش

ابتدا خمیر دندان را امتحان کنید زیرا کمتر به سطوح آسیب می زند. خمیردندان را مستقیم بر روی حوله دستی بزنید و حوله را با حرکات دورانی روی لکه بمالید. اگر نتیجه ای نداشت همین کار را با مایع ضدعفونی کننده دست امتحان کنید. معمولا ضدعفونی کننده دست روی اکثر سطوح نتیجه می دهد اما اگر اینطور نشد، کمی اسپری الکل بزنید و لکه را پاک کنید.

اگر از خمیر دندان استفاده می کنید ممکن است اثر آن بر روی دیوار یا کفپوش بماند، تنها کافی است محل را تنها با یک پارچه گرم دستمال کنید. اگر از ضدعفونی کننده دست یا الکل استفاده می کنید، هیچ بقایایی به جا نمی ماند اما ضرری ندارد اگر با پارچه گرم دستمال بکشید.

پاک کردن لکه ماژیک از روی موکت

با استفاده از ابزار های ساده موجود در منزل لکه هایی نظیر اثر ماژیک بر روی موکت را از بین ببرید

برای این کار شما نیاز به موارد زیر خواهید داشت :

دستمال نخی

الکل سفید

اسپری مو

مسواک نرم

اول باید دستمال نخی را به الکل آغشته کنید و به روی لکه ضربه بزنید، باید توجه داشته باشید که نباید به حالت رفت و برگشت دستمال را به روی لکه بکشید چون باعث پخش شدن بیشتر لکه خواهد شد. دستمال را به روی لکه گذاشته فشار دهید و سپس آن را بر دارید آنقدر این کار را ادامه دهید تا دیگر جوهری جذب دستمال نشود.

در این مرحله باید با یک دستمال نخی خشک به روی لکه ضربه بزنید تا خیسی آن کمی گرفته شود. سپس اسپری مو را روی لکه بزنید باید توجه داشته باشید که اسپری مو فاقد روغن باشد چون ترکیب الکل و روغن موجود در اسپری مو ممکن است به موکت شما آسیب بزند.

زمانی که اسپری را روی لکه پاشیدید بلافاصله با مسواک روی لکه حرکت دورانی ایجاد کنید. با انجام این مراحل شما می توانید به راحتی لکه را از موکت پاک کنید اما برای لکه های قدیمی تر شما باید این مراحل را چندین بار انجام دهید.

لکه جوهر بر روی مبل

اگر لکه مربوط به مرکب سیاه است ابتدا محل را خیس کرده روی آن کمی نمک آشپزخانه بریزید و سپس با پنبه مالش دهید و چنانچه نتیجه نگرفتید مخلوطی از گلیسرین و آمونیاک را روی لکه بمالید و سپس با آب و پودر دستی خوب شست و شو دهید . البته می توانیداز آب ژاول هم استفاده کنید.

منبع:نمناک

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید