عملکرد حافظه و تمایل به غذا خوردن با هم مرتبط هستند


عملکرد حافظه و تمایل به غذا خوردن با هم مرتبط هستند

به گزارش بهداشت نیوز: محققان دانشگاه مک‌کواری در مطالعه اخیرشان، به نتایج تازه‌ای در زمینه چاقی و ارتباط آن با مغز دست پیدا کردند. براساس این مطالعه، چاقی درنهایت می‌تواند نوعی بیماری در مغز باشد که با زوال تدریجی در فرآیندهای شناختی...

به گزارش بهداشت نیوز: محققان دانشگاه مک‌کواری در مطالعه اخیرشان، به نتایج تازه‌ای در زمینه چاقی و ارتباط آن با مغز دست پیدا کردند. براساس این مطالعه، چاقی درنهایت می‌تواند نوعی بیماری در مغز باشد که با زوال تدریجی در فرآیندهای شناختی مختلف همراه می‌شود و روی غذا خوردن افراد تاثیر منفی می‌گذارد.

مطالعه آنان نشان می‌دهد که توانایی بازدارندگی حافظه با زیاده‌روی در رژیم غذایی مرتبط است. بازدارندگی حافظه، توانایی سودمندی است که خاطرات بدون استفاده را غربالگری می‌کند و به قسمت خاصی از مغز به‌نام هیپوکامپ مربوط می‌شود.

افراد مشارکت‌کننده در این مطالعه، ابتدا تست‌های مربوط به حافظه و یادگیری را تکمیل کردند که به هیپوکامپ مغز مرتبط می‌شد. سپس میزان میل و علاقه آنان به خوردن میان‌وعده‌های خوش‌مزه، قبل و بعد از یک ناهار کاملا سیرکننده ارزیابی و رتبه‌بندی شد. افرادی که عادت داشتند از رژیم غذایی غربی استفاده کنند، در مقایسه با افرادی که رژیم غذایی سالمی داشتند، نتایج ضعیف‌تری در تست‌های یادگیری کسب کردند و در یادآوری خاطرات نیز به مشکل برخوردند. آنان حتی نسبت به افراد دیگر، در خوردن میان‌وعده‌ها نیز تمایل بیشتری نشان دادند.

یافته کلیدی و مهم محققان این است که عملکرد حافظه و درجه‌بندی مواد غذایی میان‌وعده‌ای با هم در ارتباط هستند. این افراد حتی بعد از سیر شدن، باز هم نسبت به خوردن میان‌وعده‌های شیرین و پُرچرب تمایل زیادی نشان می‌دهند.
محققان می‌گویند که نوعی ارتباط بین عملکرد حافظه و این میل شدید به غذا خوردن، از طریق هیپوکامپ مغز وجود دارد. آنان معتقدند که ناتوانی در مهار کردن خاطرات مربوط به غذاها در وضعیت سیری فیزیولوژیکی، می‌تواند دلیل تمایل دائمی برای خوردن تنقلات چرب و شیرین را در این افراد توضیح دهد.

منبع: سلامتیسم

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه شنبه 1 اردیبهشت 1403 با معنی و تفسیر دقیق