صالحی: سلامت و کشاورزی بازار هدف انرژی هسته‌ای


صالحی: سلامت و کشاورزی بازار هدف انرژی هسته‌ای

­رئیس سازمان انرژی اتمی گفت:: حوزه‌های علوم. سلامت و کشاورزی بازار هدف انرژی هسته‌ای هستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، علی اکبر صالحی در استودیو گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما افزود: ما می‌توانیم از سرریز فناوری انرژی هسته‌ای در حوزه‌های گوناگونی همچون کشاورزی، پزشکی و علوم دیگر استفاده کنیم.


صالحی ادامه داد: در حوزه سلامت سال‌های گذشته موفق به تهیه ۳ نوع واکسن که در عملکرد‌های جدید بکار برده می‌شود شده ایم.

رئیس سازمان انرژی اتمی افزود سال قبل سانتریفیوژی را به وزارت نفت تحویل دادیم تا در آزمایش و سنجش جدا شدن مواد استخراج شده از چاه‌ها مورد استفاده قرار گیرد.

رئیس سازمان انرژی اتمی افزود البته بزودی سانتریفیوژ دیگری با نام دکانتو تحویل وزارت نفت خواهد شد که در تصفیه گل و لای و بازگردانی به چرخه مصرف مورد استفاده قرار می‌گیرد. گفتنی است کشور‌هایی که توانایی تولید این سانتریفیوژ‌ها را دارند آمریکا و سایر کشور‌های پیشرفته و همچنین هند تحت لیسانس آمریکا هستند.

رئیس سازمان انرژی هسته‌ای گفت:: در حوزه‌های مورد نیاز کشور انرژی هسته‌ای باید خود اتکا شویم.

علی اکبر صالحی افزود: صنعت هسته‌ای بدون اورانیوم ابتر است و ما از نظر معادن اورانیوم، با اکتشافات هوایی صورت گرفته از سال ۸۷ دریافتیم که از حدود ۷۸ درصد اکتشاف در ایران. موارد امید بخش بسیاری در بخش اورانیوم به چشم خورد و می‌توانیم بگوئیم در بخش اورانیوم فقیر نیستیم و به اندازه تامین نیاز‌های داخلی کشور اورانیوم داریم.

او در خصوص آخرین وضعیت رآکتور تهران گفت:: از آنجا که عمر مفید رآکتور ۴۰ سال است و الان حدود ۵۰ سال از تاسیس رآکتور تهران می‌گذرد که این رآکتور را به صورت کامل بازسازی کرده ایم و برای هر کانال پرتو دهی، تجهیزات ویژه‌ای سفارش داده ایم بدنبال فعال سازی و بهره برداری کامل این راکتور هستیم، زیرا تا کنون بسیاری از بخش‌های آن بی مصرف و فرسوده شده است.

صالحی افزود: امروز رونمایی از تیت لوپ جدید با قدرت تحمل ۳۰ اتمسفر فشار، پلدای برای رسیدن به فشار‌های بیشتر است.

­

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


معما / زیر 10 ثانیه نسبت فامیلی ما رو حدس بزنید !!