کاربردانرژی هسته ای در پزشکی هسته‌ای +پت اسکن چیست


کاربردانرژی هسته ای در پزشکی هسته‌ای  نقش حیاتی پزشکی هسته ای در تشخیص و درمان انواع بیماری دکتر محسن ساغری(رئیس موسسه تحقیقات پزشکی هسته ای ایران) : پزشکی هسته ای یکی از رشته های تخصصی پزشکی است که به طور کل از پرتوداروها برای تشخیص و درمان...

کاربردانرژی هسته ای در پزشکی هسته‌ای
نقش حیاتی پزشکی هسته ای در تشخیص و درمان انواع بیماری

دکتر محسن ساغری(رئیس موسسه تحقیقات پزشکی هسته ای ایران) : پزشکی هسته ای یکی از رشته های تخصصی پزشکی است که به طور کل از پرتوداروها برای تشخیص و درمان بیماری ها استفاده می شود و سهم به سزایی در سلامت مردم کشور دارد.

در بُعد تشخیصی پزشکی هسته‌ای ۲ اقدام صورت می گیرد، یکی تصویر برداری از اعضای بدن که در واقع شکل عضو نشان داده می شود و دیگری نمایش عملکرد عضو است که در واقع یک کار منحصربه فرد محسوب می شود.

به گفته دکترساغری، تصاویر در پزشکی هسته ای با تصاویر رادیولوژی متفاوت است. تصاویر رادیولوژی معمولا شکل اعضا را نمایش می دهد و به اصطلاح وضعیت تشریحی آن ها ارائه می شود در صورتی که تصاویر پزشکی هسته ای نه تنها شکل عضو را به نمایش می گذارد بلکه عملکرد آن عضو را نیز به تصویر می کشد که برای تشخیص و تعیین راه درمان حرف اول را می زند.

در بُعد دوم تشخیصی پزشکی هسته از «کیت های رادیواکتیو» برای سنجش مواد در داخل مایعات بدن نظیر خون استفاده می کنیم.(برای مثال، سنجش های هورمونی با کیت های رادیواکتیو صورت می گیرد)

رئیس انجمن پزشکی هسته ای ، کیت های رادیواکتیو در پزشکی هسته ای را در تشخیص زودرس بیماری ها کارآمد دانست و گفت: کارهای تشخیصی که در پزشکی هسته ای انجام می شود، اکثرا مکمل سایر کارهای تشخیصی دیگر در رشته های مختلف است و که به یقین در نوع خود منحصربه فرد بوده و این اقدامات تنها در پزشکی هسته ای میسر است.

به گفته این متخصص پزشکی هسته ای، استفاده از پرتو داروها در پزشکی هسته ای در تشخیص و درمان مصداق بارز استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای است.

ساغری افزود: در بخش درمان از پرتوداروها برای درمان بیماری های خوش خیم نظیر پرکاری تیروئید استفاده می شود. همچنین در درمان بیماری های مفاصل نظیر آرتریت روماتوئید بسیار کارآمد است. از یُدهای رادیواکتیو در درمان سرطان های بدخیم نظیر سرطان تیروئید استفاده می شود. علاوه بر آن، استفاده از سایر مواد رادیواکتیو در درمان های تسکینی نظیر سرطان پستان و پروستات که معمولا تومورها به اسکلت بیمار راه پیدا کرده و موجب درد شدید در افراد می شود، بسیار تاثیرگذار است. این پرتو داروها می توانند با تخریب کانون های توموری در اسکلت دردهای بیماران را تسکین دهند. یکی دیگر از مهم ترین کاربردهای این دانش در خصوص بیماران قلبی است چرا که در بسیاری از موارد جلوی راه های درمانی نا به جا و آنژیوگرافی ها را می گیرد.

بخش دیگری از تصویربرداری در پزشکی هسته ای استفاده از «پِت اسکن» است که برای مرحله بندی سرطان ها، تعیین راه درمان و پیشگیری بعد از درمان استفاده می شود که سهم به سزایی در انکولوژی(سرطان شناسی) دارد.

به گفته ساغری، با ورود پت اسکن ها تحول عظیمی در پزشکی هسته ای رخ داد و توانست جلوی کارهای تشخیصی و درمانی نا به جا را بگیرد و همچنین از لحاظ اقتصادی نیز حائز اهمیت فراوان بوده چرا که هزینه های درمان بیماران را به شدت کاهش داد.

احداث اولین بیمارستان هسته ای در کشور

رئیس انجمن پزشکی هسته ای گفت:سازمان انرژی اتمی در حال احداث بیمارستانی با آخرین تجهیزات روز پزشکی هسته ای است که به قطع و یقین این بیمارستان سهم بزرگی در سلامت مردم کشور خواهد داشت.

ایران یکی از معدود کشورهای تولید کننده پرتوداروهاست که به برخی از کشورها نیز ماده رادیواکتیو و کیت های تشخیصی صادر می کند. ایران در وضعیت نسبتا خوبی در این علم قرار دارد و به عبارتی کشور ما به فناوری مناسبی در پزشکی هسته ای دست پیدا کرده است.

اسکنFDGچیست؟

این متخصص پزشکی هسته ای اشاره کرد: تولید داروهای جدید به ویژه در بخش درمان، توسعه گسترده بخش درمان در پزشکی هسته ای و توسعه برخی از کارهای تشخیصی در پزشکی هسته ای (برای مثال تولید اف دی جی) از مهم ترین دستاوردهای پزشکی هسته ای محسوب می شود.

اف دی جی پرتو دارویی است که در «پِت اسکن» استفاده می شود و هدف از تولید این اسکن تشخیص زخم های بدخیمی است که به لحاظ متابولیک فعالند.(برای مثال سرطان ریه، سینه، تخمدان، ملانوم و…). اسکن اف دی جی برای مرحله بندی و نظارت بر روند بیماری بدخیم مورد استفاده قرار می گیرد.

آمارمتخصصان پزشکی ایران : ۲۰۰ نفر متخصص پزشکی هسته ای

آمارمراکزپزشکی ایران: ۱۷۰ مرکز پزشکی هسته ای

رئیس انجمن پزشکی هسته ای: ایران از نظر تعداد مراکز و تعداد متخصص و نیروی انسانی در منطقه اسیای غربی نخست است.

ایران دارای ۲۰۰ نفر متخصص پزشکی هسته ای است .

تعدادمراکز پزشکی هسته ای موجوددر ایران ۱۷۰ مرکز است

که هیچ یک از آنها در ابتدای انقلاب وجود نداشت همچنین کشور ما در این رشته و دانش سیر صعودی را طی می کند.

درایران فاز دوم نیروگاه هسته‌ای بوشهر را آغاز کرده تا پس از راه‌اندازی ظرفیت تولید برق اتمی کشور به بیش از ۲ هزار مگاوات افزایش یابد.

مصاحبه دکترساغری باجام جم سه شنبه، ۲۱ فروردین ۱۳۹۷

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:اصلاحاتی درانتخاب تیتر ونیزکمی ویرایش انجام گرفته است.

براساس آخرین گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی: نیروگاه‌های هسته ای درحال ساخت سراسر جهان

چین: ۱۸نیروگاه هسته ای

روسیه: ۶ نیروگاه هسته ای

هندوستان: ۶ نیروگاه هسته ای

امارات: ۴ نیروگاه هسته ای

کره جنوبی: ۴ نیروگاه هسته ای

ژاپن: ۲ نیروگاه هسته ای

بلاروس: ۲ نیروگاه هسته ای

اوکراین: ۲ نیروگاه هسته ای

اسلواکی: ۲ نیروگاه هسته ای

امریکا: ۲نیروگاه هسته ای

پاکستان: ۲ نیروگاه هسته ای

بنگلادش :۱ نیروگاه هسته ای

آرژانتین:۱ نیروگاه هسته ای

فنلاند:۱ نیروگاه هسته ای

فرانسه:۱ نیروگاه هسته ای

هم اکنون ۴۹۹راکتوراتمی درجهان وجوددارد

***

PETاسکن چیست؟pet scan

تشخیص سرطان به روش عکسبرداری PET

کاربردانرژی هسته ای در پزشکی هسته‌ای +پت اسکن چیستپت اسکن چیست و چگونه کار می کند؟
پت اسکن : تصویربرداری پزشکی هسته ای ، به منظور تولید ۳ بعدی ، تصاویر رنگی از فرایند های عملکردی در درون بدن انسان است. PET مخفف positron emission tomography . به معنی توموگرافی انتشار پوزیترون است.
جفت اشعه گامایی که از مولکولهای بیولوژیکی فعال به طور غیر مستقیم در بدن ساطع میشود به وسیله ردیاب پوزیترون آشکار میشود. تصاویر توسط کامپیوتر بازسازی و تجزیه وتحلیل می شود.از نظر زمان قرار گرفتن بیمار شبیه ماشین آلات مدرنی که اغلب در سی تی اسکن با اشعه ایکس استفاده می شود هستند.
از پت اسکن می توان برای تشخیص بیماری ، و میزان توسعه بیماری در بدن بهره برد. پت اسکن اغلب برای دیدن چگونگی مراحل پیشرفت در درمان بیماری نیز کاربرد دارد
قبل از انجام پت اسکن ، داروی رادیواکتیو در سیکلوترون تولید شده است. داروی رادیواکتیوی که به مواد شیمیایی طبیعی بدن می پیوندد. این ماده شیمیایی طبیعی می تواند گلوکز ، آب ، آمونیاک و یا … باشد که به عنوان مواد شیمیایی طبیعی شناخته شده اند . رادیو دارو به بدن بیمار تزریق می شود و در این حال radiotracer ساخته میشود.
radiotracer به محلهایی میرود که در حالت طبیعی در آن محلها یافت میشود به عنوان مثال, FDG)fluorodeoxyglucose) داروی رادیو اکتیوی است که به گلوکز میپیوندد تا یک radiotracer ساخته شود .گلوکز به بخشهایی از بدن میرود که برای تامین انرژی به قند نیاز دارند . بافتهای طبیعی در مصرف انرژی با بافتهای سرطانی متفاوتند یعنی تراکم FDG در بافتی نشانه سرطانی بودن آن بافت خواهد بود.
آشکار سازی پوزیترون : پت اسکن با آشکار ساختن انرژی گسیل شده توسط ذرات بار مثبت (پوزیترون) تصویر سازی می کند.از شکسته شدن radiotracer در داخل بدن بیمار پوزیترون ساخته شده است این انرژی به صورت یک تصویر ۳ بعدی بر روی مانیتور کامپیوتر ظاهر میشود.
تصویر: تصویر نشان میدهد که عملکرد قسمت های مختلف بدن بیماران با توجه به چگونگی شکستن radiotracer چگونه می باشد. تصویر پت وجود سطوح مختلف پوزیترون را بر اساس درخشندگی و رنگ نمایش می دهد.
وقتی که فرآیند تصویر برداری کامل شود پزشک رادیولوژیست ارزیابی خود را گزارش می دهد. رادیولوژیست یک دکتر متخصص در تفسیر این نوع از تصاویر و همچنین اسکن MRI ، سی تی اسکن ، سونوگرافی و تصاویر اشعه ایکس است.چرا پت اسکن مورد نیاز است؟
پت اسکن معمولا در کنار اشعه ایکس و یا MRI (تصویربرداری تشدید مغناطیسی) استفاده میشود. پزشکان از پت اسکن به عنوان یک تست تکمیلی در کنار روشهای اصلی دیگر استفاده میکنند. انها برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر در مورد سلامتی بیمار از این روش استفاده میکنند. اطلاعات بیشتر اطلاعاتی است که پزشک را در جهت انتخاب و یافتن روش درمانی موثر تر یاری میکند. استفاده از فن آوری های تصویربرداری ترکیبی ممکن است کلیدی به منظور متوقف کردن و حتی جلوگیری از بیماری های دیگر هم باشد.
بزرگترین مزیت پت اسکن ، در مقایسه با MRI اسکن و یا اشعه ایکس ، این است که میتواند عملکرد بدن بیمار را نسبت به آنچه به ظاهر سالم می آید نشان بدهد.پت اسکن برای تشخیص چه بیماریها؟
Epilepsy یا صرع : پت اسکن می تواند بخشی از مغز بیماری که تحت تاثیر صرع قرار میگیرد نشان دهد. این موضوع به پزشکان کمک میکند که مناسبترین روش درمانی را انتخاب کنند. درحالیکه MRI و یا سی تی اسکن برای افراد بعد از یک تشنج توصیه میشود
Alzheimer’s disease . یا بیماری آلزایمر – پت اسکن در کمک به دکتر در تشخیص بیماری آلزایمر بسیار مفید و موثر است. پت اسکن با اندازه گیری مقدار جذب قند در مغز دقت تشخیص نوعی ازدمانس را که اغلب با آلزایمر اشتباه میشود افزایش می دهد
Cancer یا سرطان : پت اسکن می تواند، مرحله سرطان را نشان دهد ، نشان دهد که آیا سرطان گسترش یافته است، به پزشکان کمک کند که در درمان سرطان مناسب ترین تصمیم را بگیرند ، و تاثیر ادامه شیمی درمانی را به پزشک نشان دهد. پت اسکن چندین هفته بعد از شروع درمان می تواند نشان دهدبرای که آیا تومور به درمان با تابش پاسخ می دهد
Heart disease یا بیماری های قلب : پت اسکن به تشخیص محل آسیب دیده در قلب کمک می کند هر گونه عیب در کار قلب بیشتر احتمال دارد تا با کمک گرفتن از پت اسکن آشکارشوند.
Medical researes پژوهش های پزشکی : محققان ، به خصوص افراد دخیل در چگونگی عملکرد مغز حجم عظیمی از اطلاعات حیاتی را از پت اسکن دریافت می کنند.

چه تفاوتی بین پت اسکن و MRI یا سی تی اسکن وجود دارد؟
سی تی اسکن یا MRI می تواند اندازه و شکل اندام بدن و بافت را ارزیابی کند. با این حال ، آنها نمی توانند عملکرد اندام را نشان دهند.. پت اسکن عملکرد فیزیولوژیک اندام را نشان می دهد. به عبارت دیگر ، MRI یا سی تی اسکن به شما آنچه که به نظر میرسد را نشان میدهد ، در حالی که پت اسکن می تواند آنچه که در عملکرد عضو واقعا وجود دارد نشان دهد.

مواردی را که بیمار برای “پت اسکن “بایدرعایت کتد ؟
در بیشتر موارد ، نیازی به بستری بیمار در شب قبل از آزمون پت وجود ندارد.
به اکثر بیماران گفته خواهد شد از مصرف هر گونه مواد غذایی برای حداقل چهار تا شش ساعت قبل از اسکن بپرهیزند، اما به نوشیدن مقدار زیادی آب سفارش می شوند. گاهی هم از بیماران خواسته خواهد شد که از مصرف کافئین به مدت حداقل ۲۴ ساعت قبل از پت اسکن خودداری کنند.
مقدار کمی از رادیودارو یا به بازوی بیمار تزریق می شود و یا به صورت گاز تنفس میشود. رسیدن هر دارویی به هدف مورد نظر در بدن ممکن است از ۳۰ دقیقه تا ۹۰ دقیقه طول بکشد. در زمان انتظار کشیدن برای رسیدن رادیو دارو به محل مورد نظر بیمار باید ثابت بماند و صحبت نکند. ممکن است به برخی از بیماران برای آرامش دارو یی مثل دیازپام داده شود.
هنگامی که بیمار آماده است او را به اتاقی که در آن پت اسکن قرار دارد می برند برای دراز کشیدن روی میز cushioned .دستگاه دارای یک تونل بزرگ در انتهاست که بیمار درون آن برده میشود.سپس از بدن تصویر برداری میشود.
در مراکز بسیاری بیماران قادرند در طول اسکن موسیقی گوش دهند.

مدت زمان پت اسکن؟
در طول اسکن بی حرکت بودن بیمار بسیار اهمییت دارد. با توجه به این که چه بخشی از بدن اسکن میشود، کل فرایند از حدود ۳۰ تا ۶۰ دقیقه طول می کشد.
اگر بیمار احساس ناخوشایندی داشته باشد می تواند زنگ اخبار را فشار دهد. در طول کل فرآیند بیمار توسط کارشناس نظاره می شود. پروسه تصویر برداری اصلا دردناک نیست. بیشتر بیماران می توانند بعد از انجام اسکن به خانه بروند. پزشک بیمار رابه مصرف مقدار زیادی مایعات به منظور دفع سریعتر مواد رادیو اکتیو از بدن سفارش می کنند. کارشناسان معتقدند که radiotracers باید به طور کامل در عرض سه تا چهار ساعت پس از ورود به بدن آن را ترک کنند.

چه کسی نباید پت اسکن نماید؟
. زنان باردار و زنانی که به نوزاد خود شیر می دهند باید پت اسکن را به عنوان یک خطر برای نوزاد خود بدانند.و هر زنی باید حاملگی خود را قبل از اسکن به پزشک اطلاع دهد و افرادی هم که پت اسکن انجام داده اند باید در ساعات اولیه بعد از پت از خانمهای باردار و نوزادان و کودکان خردسال فاصله بگیرند
(نوشته شده توسط کریستین نوردویس ترجمه سارا محمدی از سایت مدیکال نیوز تودی)

کمبود دستگاه پت اسکن در کشور باعث شده برخی از بیماران برای انجام کارهای تشخیصی با قبول هزینه بسیار سنگین به کشور همسایه ترکیه بروند.
دکتر بهزاد رحمانی، رئیس انجمن علمی جراحان عمومی ایران در حاشیه هشتمین کنگره انجمن علمی جراحان عمومی که در مرکز همایش های رازی برگزار شد، در گفت وگو با مهر به روش جدید تشخیصی «پت اسکن» برای سرطانها اشاره کرد و گفت: این دستگاه جدید حتی یک سلول سرطانی را هم تشخیص می دهد،

البته در حال حاضر

بسیار گران قیمت است و تنها بیمارستان مسیح دانشوری و شریعتی این دستگاه را خریداری کرده اند.

به نظر می رسد لازم است سرمایه گذاری بیشتری برای ورود دستگاههای پت اسکن به کشور انجام شود.
به گفته وی

هزینه خرید دستگاه پت اسکن رقمی بالغ بر ۱۰ میلیون دلار است حدود/۵۰،۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

که بخش خصوصی قادر به تامین آن نیست و تنها بخش دولتی است که باید این دستگاهها را تهیه کند.
رحمانی، کارکرد مهم دستگاه پت اسکن را ارزیابی فعالیت سلولهای سرطانی عنوان کرد و افزود: این دستگاه بسیار سریعتر از سایر روشهای تصویربرداری چون ام آرآی قادر به شناسایی سلولهای سرطانی، آبسه ها و برخی عفونتهاست و می تواند سرطان را در مراحل اولیه تشخیص دهد.
وی اضافه کرد: تاکنون بیماران ما برای تشخیص بیماری خود با کمک این روش به تشخیص پزشک خود به ترکیه سفر می کردند.

هزینه انجام پت اسکن درکشورترکیه:۵۰۰۰ دلار است (۲۵۰۰۰،۰۰۰تومان)

هزینه انجام پت اسکن در ایران حدود ۵ میلیون تومان

اما به تازگی یکی از بیمارانم را برای انجام پت اسکن به بیمارستان مسیح دانشوری معرفی کردم و هزینه اش برای وی حدود ۵ میلیون تومان تمام شد که در مقایسه با هزینه انجام عمل در خارج از کشور بسیار مناسب تر است، اما تحت پوشش بیمه قرار ندارند.رئیس انجمن علمی جراحان عمومی ایران با بیان اینکه پت اسکن زنده و فعال بودن سرطان را به خوبی نشان می دهد، گفت: فرض کنید بیماری درمان شده باشد، اما پس از دو تا سه سال توده ای در بدنش ظاهر شود، اگر پزشک بخواهد مطمئن شود که سرطان دوباره به بدن بیمارش بازگشته است یا خیر از این روش استفاده می کند.

درایران کدام بیمارستان مجهز به pet scan است؟
.
بیمارستان مسیح دانشوری و شریعتی تنها مراکز pet scan در ایران می باشند که در سال ۱۳۹۳ در بیمارستان خاتم الانبیا تهران و یک مرکز در کرج مجهز به جدیدترین و قویترین دستگاه پت اسکن دنیا به مدیریت دکتر وفامنش می شوند/منبع:سایت مجیدبادی

***

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:این مصاحبه درسال ۱۳۹۲ انجام گرفته شده که قسمتی ازآن راذیلاً مشاهده می کنید.

(دکتر بهزاد رحمانی ) رئیس انجمن علمی جراحان عمومی ایران: هزینه خرید دستگاه پت اسکن رقمی بالغ بر ۱۰ میلیون دلار است که بخش خصوصی قادر به تامین آن نیست و تنها بخش دولتی است که باید این دستگاهها را تهیه کند.

رحمانی، کارکرد مهم دستگاه پت اسکن را ارزیابی فعالیت سلولهای‌ سرطانی عنوان کرد و افزود: این دستگاه بسیار سریعتر از سایر روشهای تصویربرداری چون ام آر آی قادر به شناسایی سلولهای سرطانی، آبسه‌ها و برخی عفونتهاست و می‌تواند سرطان را در مراحل اولیه تشخیص دهد.

وی اضافه کرد: تاکنون بیماران ما برای تشخیص بیماری خود با کمک این روش به تشخیص پزشک خود به ترکیه سفر می‌کردند. هزینه انجام پت اسکن در این کشور ۵۰۰۰ دلار است (۲۵۰۰۰،۰۰۰تومان) ، اما به تازگی یکی از بیمارانم را برای انجام پت اسکن به بیمارستان مسیح دانشوری معرفی کردم و

هزینه انجام پت اسکن در ایران حدود ۵ میلیون تومان تمام شد که در مقایسه با هزینه انجام عمل در خارج از کشور بسیار مناسب‌تر است، اما تحت پوشش بیمه قرار ندارند.

رئیس انجمن علمی جراحان عمومی ایران با بیان اینکه پت اسکن زنده بودن و فعال بودن سرطان را به خوبی نشان می‌دهد،‌ گفت: فرض کنید بیماری درمان شده باشد، اما پس از دو تا سه سال توده‌ای در بدنش ظاهر شود، اگر پزشک بخواهد مطمئن شود که سرطان دوباره به بدن بیمارش بازگشته است یا خیر از این روش استفاده می‌کند./منبع:۲۶ مهر ۱۳۹۲خبرگزاری مهر-دکتر بهزاد رحمانی رئیس انجمن علمی جراحان عمومی ایران در حاشیه هشتمین کنگره انجمن علمی جراحان عمومی که در مرکز همایشهای رازی برپابودگفت.

***

PET چیست؟

PET (تصویربرداری با مواد رادیو اکتیو پوزیترون دهنده):

PET-CT «پتِ »سی تی اسکن

یکی از روش های تصویر برداری در پزشکی هسته ای است. ابزاری قدرتمند و غیر تهاجمی که قادر است از طریق نشان دادن تغییرات متابولیک و عملکردی ضایعه اطلاعاتی را در جهت تشخیص و درمان بیماری ها دراختیار پزشک قرار دهد که ممکن است از طریق سایر روش های تصویر برداری شامل CT اسکن و MRI بدست نیاید.
PET-CT با انجام دو روش PET و CT همزمان اطلاعات دقیقی از وضعیت متابولیک /عملکردی ضایعات و جزئیات آناتومیک آنها را فراهم می آورد.به علاوه با انجام Attenuation Correction جزییات ظریف تر و با دقت بالاتری در زمان کوتاهتر بدست می دهد .
در اکثر موارداسکن PETبا رادیو داروی FDG –F18 انجام میشود که در حقیقت گلوکز نشاندار شده با ماده رادیو اکتیو(فلوئور ۱۸ ) است که اغلب بطور وریدی تزریق می گردد.این ماده در سلول های با متابولیسم بالا نظیر تومورها، التهاب ها و عفونت ها به شدت جذب می شود.
مهمترین کاربرد های PET-CT در بیماری های بدخیم، بیماری های ایسکمیک قلبی و بیماری های مغز است.
در بیماری های بدخیم و سرطانها امکان تصویر برداری همزمان از ویژگی های متابولیک و آناتومیک ضایعه را خصوصاٌ در سلولهای بدخیم با رشد سریع فراهم می آورد. ضایعات با اندازه کوچک از طریق PET کشف شده و با CT محل دقیق تر آن ها مشخص می شود . مزیت انجام همزمان دو روش بررسی در قالب یک روش و تکمیل آن در مدت زمان کوتاه (۳۰ دقیقه) PET-CT را به یک روش مطلوب جهت بررسی بیماری های بدخیم تبدیل کرده است. تصویربرداری به روش PET-CT به دلیل تلفیق خصوصیات آناتومیک و متابولیک ضایعه این امکان را به پزشک معالج می دهد که بهترین استراتژی های تشخیصی و درمانی را در مناسب ترین زمان به کار گیرد.
PET-CT بیشترین کاربرد را در سرطان های ریه، کولون و رکتوم ، لنفوم، پستان، ملانوم، مری، تومورهای سر و گردن، تیروئید، تخمدان، سرویکس و بیضه دارا می باشد.

مهمترین مزایای تصویر برداری به روش PET-CT در بیماری های بدخیم شامل موارد زیر می باشد:

تشخیص بیماری در مراحل اولیه کاهش نیاز به انجام اقدامات تهاجمی جهت تعیین وسعت بیماری امکان بررسی دقیقتر وسعت بیماری به دلیل رزولوشن و حساسیت بالا امکان بررسی آسانتر وسعت بیماری به دلیل انجام اسکن از تمام بدن در یک مرحله راهنمای انتخاب درمان ارجح،ارزیابی پاسخ به درمان و اثر بخشی آن تشخیص زودرس عود و افتراق عود بیماری از تغییرات بافتی ناشی از درمان های جراحی و یا رادیوتراپی تعیین پیش آگهی بیماری در مراحل اولیه قبل از شروع درمان امکان تعیین دقیق محل ضایعه جهت انجام بیوپسی و اقدامات درمانی از قبیل جراحی و رادیوتراپی ممکن است بتواند در کاهش هزینه های کلی درمان نقش داشته باشد.

کاربرد مهم دیگر PET-CT در بیماری های قلبی است که می تواند با صحت بالا وضعیت خونرسانی دیواره قلب، زنده بودن عضله قلب و عملکرد آن را مشخص کند. در بیماری های مغزی نیز در موارد اختلالات حافظه و آلزایمر و نیز در تعیین دقیق کانون تشنج جهت تشخیص و راهنمایی جراح (در صورت نیاز به مداخله جراحی در موارد تشنج های مقاوم به درمان) کاربرد دارد.

آمادگی های قبل از انجام اسکن

روز قبل از انجام اسکن یک غذای پر پروتئین و کم کربوهیدرات میل شود. روز قبل از انجام اسکن فعالیت های فیزیکی محدود شود . بیماران دیابتی لازم است از چند روز قبل رژیم غذایی و سطح گلوکز سرمی خود را تحت کنترل قرار دهند. سطوح خیلی بالای گلوکز سرم خون منجر به رقیق شدن گلوکز رادیواکتیو تزریقی در بدن و لذا بروز اختلال در نتایج اسکن خواهد شد. حداقل ۱۲ ساعت قبل از انجام اسکن ناشتایی لازم است. نوشیدن آب بلا مانع است. از مصرف آب طعم دار، قهوه، چای، ماء الشعیر ، آدامس، آدامس ترک سیگار، آبنبات ، قرص نعناع، آب میوه، شربت سرفه و هرگونه مکمل های رژیمی حتی از انواع بدون قند آن خودداری شود. مصرف این مواد می تواند بر روی نتایج اسکن تأثیر بگذارد. قبل از انجام اسکن آب کافی نوشیده شود.

آیا انجام اسکن عوارضی د ارد؟
در حال حاضر سالانه ۲ میلیون PET-CT در سراسر دنیا انجام می شود. تا کنون عارضه ای از تزریق قند نشاندار و سایر داروهای PET گزارش نشده است. این داروی رادیو اکتیو نیمه عمر بسیار کوتاهی دارد و بعد از ۲۴ ساعت از تزریق تقریباٌ به طور کامل از بدن پاک می شود. حال عمومی بیمار بعد از انجام اسکن کاملا خوب است و مجاز به استفاده از هرگونه غذا و مایعات یا داروهای قبلی می باشد.
میزان اشعه ای که بیمار دریافت می کند چقدر است؟
این میزان معادل انجام کمتر از یک CT اسکن معمولی و نیز معادل میزان کل اشعه ای است که در طی دو- سه سال از محیط به طور طبیعی دریافت می شود. این میزان تشعشع بسیار کم است و در صورت عدم بارداری و شیردهی ضرری ندارد. به علاوه از آنجا که قند رادیواکتیو از طریق کلیه ها و مثانه دفع می شود، لذا مصرف هر چه بیشتر آب و دفع هرچه بیشتر ادرار میزان تشعشع دریافتی را به حداقل خواهد رساند. لازم است از تماس نزدیک با افراد خانواده و دوستان، به ویژه کودکان زیر ۱۲ سال و خانم های باردار تا ۱۸ ساعت بعد از تزریق خودداری کرد .
– بارداری و شیردهی
در صورت شیردهی، تا ۲۴ ساعت بعد از انجام تزریق از شیر دادن خودداری شود.
انجام این اسکن در خانم های باردار جنین را در معرض تشعشع قرار می دهد. لذا انجام اسکن باید با مضار منفعت سنجی دقیق انجام شود./منبع:پزشکی هسته ای فردوس

***

***

نوبت دهی”اینترنتی” پذیرش برای”پت اسکن” در بیمارستان شریعتی تهران

کاربردانرژی هسته ای در پزشکی هسته‌ای +پت اسکن چیست

مسئول سامانه مجازی پذیرش بیماران نیازمند به خدمات PET/CTبیمارستان شریعتی در تشریح طرح تسریع در امور پذیرش بیماران نیازمند این خدمت، گفت: تاکنون ۱۲۰۰ بیمار داخلی و ۵۰ بیمار خارجی از طریق این سامانه پذیرش شده‌اند.

درپی برگزیده شدن طرح تسریع در امور پذیرش بیماران نیازمند به خدمات PET/CT بیمارستان شریعتی در فصل نخست جشنواره مجازی عملکردهای نوآورانه، مختاری مسئول این طرح به بیان چگونگی راه‌اندازی این سامانه پرداخت و گفت: پت اسکن بیمارستان شریعتی از فروردین سال ۹۳ راه‌اندازی شد و چون تنها مرکز دولتی ارائه دهنده این خدمت در کشور است، بیماران بسیاری از سراسر کشور به آن مراجعه می‌کنند.

وی با اشاره به فرآیند انجام پت اسکن گفت: ابتدا بیماران باید مدارک خود را حضوری می‌آوردند تا پزشکان امکان انجام پت اسکن را بررسی کنند و پس از تأیید دوباره یک ماه بعد برای انجام آن مراجعه می‌کردند و درنهایت جواب اسکن نیز حضوری در اختیارشان قرار می‌گرفت. به ‌این ‌ترتیب یک بیمار سرطانی با همراهان خود حدود شش سفر بین شهری داشت.

مختاری، هدف از اجرای این طرح را ایجاد فضای آرام و مطمئن برای بیماران و آسان‌تر شدن فرآیند پذیرش دانست و افزود: بارها شاهد بیمارانی بودم که در فصل‌های گرم و سرد سال برای استفاده از این خدمت مجبور بودند در فضای سبز مقابل بیمارستان چادر بزنند و این رفت‌وآمدها علاوه بر هزینه بسیاری که بر دوش آنان می‌گذاشت و شرایط نامناسبی که برای مراقبت از بیماران سرطانی ایجاد می‌کرد، موجب معطلی و صرف وقت زیاد آنان هم می‌شد ازاین‌رو به ذهنم رسید که این پروسه را به ‌نوعی حذف کنم.

وی افزود: در نتیجه سایتی راه‌اندازی کردم که بیماران می‌توانند اسناد و مدارک پزشکی خود را از طریق آن ارسال کنند

و پس از تأیید اندیکاسیون انجام پت اسکن توسط اساتید به آنان نوبت داده می‌شود تا در همان روز، مراجعه کنند و سپس نتیجه برایشان ارسال می‌شود.

مسئول طرح نوآورانه، با اشاره به مسائلی که در اجرای این طرح وجود داشت، افزود: طبیعی است شروع هر کاری با مخالفت‌هایی همراه است. برای راه‌اندازی این سامانه نیز با کمک دکتر امامی و دکتر افتخاری فرمی را طراحی کردم که با توجه به آن و اسنادی که همراه آن ارسال می‌شود، پزشکان بتوانند تشخیص‌های لازم را داشته باشند. این فرم را با هماهنگی رییس بخش در سایت مرکز قرار دادم.

وی با اشاره به پذیرش اینترنتی یکهزار و ۲۰ بیمار تاکنون افزود: هر چند این طرح بدون هیچ گونه هزینه‌ای عملی شد، ولی فواید زیادی از جمله کاهش حداقل ۶۰۰۰ سفر بین استانی را داشت و بیماران می‌توانند در محیط آرام خانه و بدون دغدغه‌های دیگر مانند صرف هزینه، ایستادن در صف‌های طولانی نوبت وپذیرش شوند.

مختاری اجرای این طرح را در توسعه توریسم درمانی مؤثر دانست و افزود:

حدود ۵۵ بیمار خارجی از کشور عراق پذیرش شدند. پیش ‌از این بیماران عراقی به سوریه و ترکیه می‌رفتند، چون نمی‌توانستند چندین بار به این مرکز مراجعه کنند. ولی با راه‌اندازی این سامانه می‌دانند که حداکثر به مدت دو روز در ایران خواهند بود.

بنابر اعلام روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران، وی با اشاره به یکی دیگر از ویژگی‌های این طرح گفت: با کاهش مراجعه حضوری بیماران، پرسنل می‌توانند رسیدگی بهتری به متقاضیان دیگر داشته باشند و حقوق بیماران حضوری نیز باکیفیت بهتری رعایت می‌شود/۱۱ دی ۱۳۹۵ ایسنا

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نامه به دوست صمیمی ؛ 7 نمونه متن نامه به دوست ،جدید و محبت آمیز