سابقه مراجعه به دندانپزشکی مانعی برای اهدای خون نیست


سابقه مراجعه به دندانپزشکی مانعی برای اهدای خون نیست

به دلیل وجود باورهای نادرست افرادی که سابقه مراجعه به دندانپزشکی دارند خود را از اهدای خون معاف دانسته و مشارکت کمتری در این امر انسان دوستانه دارند اما سازمان انتقال خون اعلام داشته است که اعمال دندانپزشکی تنها برای مدتی کوتاه افراد را معاف موقت از اهدای خون می کند .

به گزارش ایسنا، محمد سعید کریمیان، مدیرکل انتقال خون استان کردستان، با بیان اینکه اهداکنندگانی که سابقه مراجعه به دندانپزشکی را داشته باشند، بر اساس پروسه های مختلف درمانی انجام شده تنها معافیت هایی موقت را در سازمان انتقال خون تجربه می کنند، اظهارکرد: داوطلبان اهدای خون نگرانی از انجام اعمال دندانپزشکی نداشته باشند .

وی با بیان اینکه دندانپزشکی در شرایط استریل و تحت نظارت نهادهای ناظر انجام می شود، افزود: داوطلبان اهدای خون در خصوص انجام اعمال دندانپزشکی نگرانی نداشته باشند چرا که می توانند پس از بهبودی و درمان مجدداً در پایگاه های انتقال خون حاضر شوند .

مدیرکل انتقال خون استان کردستان، با بیان اینکه بر اساس پروسه های درمانی دندانپزشکی مدت معافیت ها موقت متفاوت است، بیان کرد: اهداکننده ای که تحت اعمال دندانپزشکی بدون نفوذ به بافت نرم همچون جرم گیری و پر کردن دندان همراه با تزریق داروهای بی حسی بوده قرار گرفته باشد به مدت 72 ساعت از اهدای خون معاف موقت می شود و پس از آن می تواند به مراکز انتقال خون مراجعه کرده و مراحل پذیرش، مصاحبه و معاینه پزشکی را طی نمایند و در نهایت در صورتی که معافیت های دیگر اهدای خون شامل حال او نشود اقدام به اهدای خون کند .

وی ادامه داد: در صورتی که اهداکننده خون اعمال دندانپزشکی همچون کشیدن دندان، عصب کشی و ایمپلنت را انجام داده باشد به دلیل اینکه این اعمال نفوذ در بافت های نرم دهان و دندان محسوب می شود به مدت هفت روز از اهدای خون معاف موقت می شود .

وی برخی از معافیت های دندانپزشکی را به دلیل مصرف دارو های مرتبط با درمان برشمرد و گفت: ممکن است پیش و پس از اعمال دندانپزشکی آنتی بیوتیک تجویز شود و بیمارانی که مبتلا به آبسه دندانی یا عفونت های دندانی می باشند و مصرف کننده آنتی بیوتیک هستند هنگام معاینه پیش از اهدای خون باید بدون علایم و هرگونه نشانه عفونت باشند و حداقل سه روز از آخرین دوز آنتی بیوتیک خوراکی ایشان سپری شده باشد .

کریمیان افزود: معاینه اهداکنندگان خون توسط پزشکان مجرب و آموزش دیده سازمان انتقال خون انجام می شود و نظر نهایی بر اساس آخرین دستورالعمل های بین المللی توسط ایشان صادر می شود .

وی توجه به سلامت اهداکننده خون و بازیابی سلامت گیرنده خون را ضروری و اجتناب ناپذیر دانست و خاطرنشان کرد: تمامی دستور العمل های سازمان انتقال خون با هدف حفظ سلامت اهداکننده خون و حضور مستمر ایشان در پایگاه های خون و رضایت پزشک و بیمار از کیفیت خون سالم و روند درمان با خون نوشته شده و اجرا می شود .

مدیرکل انتقال خون استان کردستان یادآور شد: تمامی داوطلبین اهدای خون باید توجه داشته باشند که یک کیسه خون اهدایی ممکن است به سه بیمار مختلف تزریق شود و این مسئولیت خطیر و مهمی است، بنابراین ضروری است اهدای خون را آگاهانه، تنها با انگیزه انسان دوستانه و با روحیه مسئولیت پذیری انجام دهند .


انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کردستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیروقت خوابیدن مشکلی ایجاد می‌کند؟