تصمیم چین برای احداث یک پایگاه نظامی دائمی در جنوب اقیانوس آرام


تصمیم چین برای احداث یک پایگاه نظامی دائمی در جنوب اقیانوس آرام

چین قصد دارد یک پایگاه نظامی دائمی را در جزیره واناتو واقع در جنوب اقیانوس آرام احداث و راه اندازی کند.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری آنا از رویترز، یک رسانه خبری استرالیا امروز سه شنبه اعلام کرده است که طرح چین برای ایجاد یک پایگاه نظامی دائمی در جنوب اقیانوس آرام می تواند موجب تشدید تنش‌های منطقه‌ای شود.

این گزارش به نقل از منابع ناشناس افزود: هیچ پیشنهاد رسمی برای ایجاد این پایگاه نظامی هنوز نهایی نشده است ولی مذاکرات اولیه درباره مکان یک پایگاه نظامی در این جزیره آغاز شده است.

این گزارش نشان می دهد که چشم انداز پایگاه نظامی چین در نزدیکی استرالیا، در عالی ترین سطح بین مقام های آمریکا و استرالیا مورد مذاکره قرار گرفته است.

چولیه بیشاپ وزیر خارجه استرالیا در سخنانی گفت: از سوی مقام های واناتو اطمینان کامل یافته ایم که هیچ پیشنهاد رسمی از سوی چین در این خصوص وجود نداشته است.

البته وی حاضر نشد درباره این مساله صحبت کند که آیا مذاکرات غیر رسمی درباره ایجاد پایگاه نظامی دائمی چین وحود داشته است یا نه.

وزیر خارجه استرالیا گفت: دولت واناتو اعلام کرده است که چنین پیشنهاد رسمی وجود نداشته است ولی این یک واقعیت است که چین در حال مشارکت در فعالیت های سرمایه گذاری زیرساختی در سراسر جهان است.

این رسانه خبری استرالیایی فاش کرده است که مذاکرات اولیه شامل یک توافقنامه مقدماتی است که بر اساس آن کشتی های چینی بتوانند برای دریافت سرویس های فنی در نزدیکی این جزیره پهلو بگیرند، سوختگیری کنند و محموله های خود را تخلیه و بارگیری نمایند ولی در نهایت این توافق به ایجاد یک پایگاه نظامی منجر خواهد شد.

این گزارش افزود: چنین طرحی به معنای افزایش بلندپروازی های نظامی چین در منطقه خواهد بود.

چین پیش از این نیز جزایر مصنوعی در دریای جنوبی چین ساخته است که این اقدام به مخالفت کشورهای منطقه و همین طور آمریکا روبرو شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403