پیاده‌راه همدان و فاکتورهای فراموش شده/انتظاری که برآورده نشد!


پیاده‌راه همدان و فاکتورهای فراموش شده/انتظاری که برآورده نشد!

همدان- درحالی که انتظار می‌رفت با پیاده‌راه شدن2 خیابان اصلی شهر ایستگاه‌های دوچرخه‌سواری در آن نمایان شود اما به تعداد خودروهای برقی اضافه می شود که سؤال برانگیز است.

خبرگزاری مهر-گروه استان‌ها: پیاده‌راه شدن خیابان‌های بوعلی سینا و اکباتان همدان فرصت طلایی برای رشد آمار پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری در این دو خیابان محسوب می‌شود به طوری که مسئولان و خانواده‌ها باید به‌خوبی از این فرصت استفاده کنند هرچند روزی یک ماشین برقی به خیابان بوعلی سینای همدان اضافه می‌شود که این کار فلسفه پیاده‌راه شدن این خیابان را زیر سؤال می‌برد.

پیاده‌روی می‌تواند فرد را از عوارض کم‌تحرکی در امان نگه دارد بارها عنوان شده که خطرات کم‌تحرکی سلامت افراد را تهدید می‌کند و سبب مرگ زودرس در افراد می‌شود که در این میان منظور از تحرک لزوما انجام تمارین سخت نیست بلکه تنها ۲۰ دقیقه پیاده‌روی تند در روز، می‌تواند فرد را از عوارض کم‌تحرکی در امان نگه دارد.

نتایج یک مطالعه نیز نشان می‌دهد که کم‌تحرکی، خطر ابتلا به مرگ زودرس در افراد چاق را دو برابر می‌کند؛ اما لزوما چاقی مطرح نیست و در افراد با وزن مناسب نیزاین مسئله صدق می‌کند.

پیاده‌راه همدان و فاکتورهای فراموش شده/انتظاری که برآورده نشد!

این نتیجه‌گیری توسط یک تیم تحقیقاتی در یک مطالعه بزرگ در اروپا به دست آمده و داده‌های به‌دست‌آمده از بیش از ۳۰۰ هزار مرد و زن، توسط محققینی که به دنبال یافتن رابطه سرطان با رژیم غذایی و بسیاری متغیرهای دیگر مانند ورزش و بودند، اندازه‌گیری شده است.

براساس تحقیقات دانشمندان مرگ‌ومیر مرتبط با چاقی، در افرادی که فعالیت ندارند ۲ برابر بیشتر از افراد دیگر بوده و علاوه بر آن، فقط یک افزایش جزئی در فعالیت بدنی، توانسته تفاوت زیادی را در نتایج تحقیق به وجود آورد.

روزانه‌تنها مقدار کمی فعالیت بدنی می‌تواند فواید سلامتی قابل‌توجهی برای افرادی که بی‌تحرک هستند داشته باشد این مطالعه یک پیام ساده را ارائه می‌دهد که روزانه‌تنها مقدار کمی فعالیت بدنی می‌تواند فواید سلامتی قابل‌توجهی برای افرادی که بی‌تحرک هستند داشته باشد.

همین مطالعات کافی است تا نشان دهد پیاده‌روی ازجمله ورزش‌هایی است که فواید بی‌شماری برای سلامت فرد در پی دارد چراکه علاوه بر تأثیر مثبت بر سلامت جسم، فواید بسیاری را نیز برای تقویت روحیه و بهبود سلامت روان به همراه خواهد داشت.

آنچه مسلم است اینکه امروزه کم‌تحرکی و چاقی یکی از معضلات اصلی سلامت انسان است و مسئولان باید با گسترش ورزش به‌سلامت بیشتر شهروندان کمک کنند؛ تغییر شکل میدان اصلی شهر همدان و پیاده‌راه شدن خیابان‌های پرتردد بوعلی و اکباتان همدان می‌تواند فرصت بسیار طلایی برای شهروندان‌همدانی باشد تا با افزایش ساعات پیاده‌روی خود در روز و دوچرخه‌سواری در این محل‌ها به مبارزه با زندگی ماشینی خود بروند.

پیاده‌راه همدان و فاکتورهای فراموش شده/انتظاری که برآورده نشد!

حتی می‌توان در میدان اصلی همدان و یا در خیابان‌های بوعلی و اکباتان ایستگاه‌های دوچرخه‌سواری ایجاد کرد تا حداقل از این طریق فرهنگ دوچرخه‌سواری را در سطح عموم مردم گسترش داد کاری که به‌خوبی در شهرهای نظیر اصفهان و مشهد در حال انجام است.

نگاهی به وضعیت پیاده راه بوعلی همدان که مدت زیادی از ساخت آن نگذشته نشان دهنده آن است که افزایش تعداد ماشین‌های برقی خیابان بوعلی همدان باعث تهدید فرصت پیاده‌روی شهروندان می‌شود و اصل کار را به‌طورقطع زیر سئوال خواهد برد چراکه همیشه سودجویی در هر مسیری وجود دارد.

ماشین‌های برقی پیاده‌راه بوعلی خطرآفرین شده است

شاید بتوان بهانه آورد که این ماشین‌های برقی برای افرادی که توان پیاده‌روی ندارند فراهم‌شده اما با یک گزارش میدانی متوجه ضربه‌ای که این ماشین‌ها به بدنه سلامت جامعه می‌زنند خواهید شد.

همچنین گذر این ماشین‌ها به‌طور مداوم در بین جمعیت خطرات بسیار زیاد دیگری را در محلی که تنها صرف بر اینکه پیاده‌رو باشد ایجاد میکند چراکه وقتی کودکی در این راه پیاده‌روی می‌کند به یک باره یک ماشین سر راهش سبز می‌شود و این رخداد می‌تواند جان شهروندان را با خطر روبه‌رو کند کمااینکه بارها این اتفاق برای کوچک و بزرگ افتاده است.

پیاده‌راه همدان و فاکتورهای فراموش شده/انتظاری که برآورده نشد!

می‌توانستیم به‌جای این تعداد ماشین برقی یک ایستگاه دوچرخه‌سواری در ابتدا و انتهای خیابان بوعلی بزنیم تا هم به رشد آمار ورزش جامعه و فرهنگ دوچرخه‌سواری کمک کنیم و هم از خطراتی که ماشین‌های برقی به وجود می‌آورند جلوگیری کنیم.

یکی از شهروندان‌همدانی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به تغییر ساختار میدان و خیابان‌های اصلی همدان اظهار داشت: به‌طورقطع می‌توان گفت که اکثریت مردم همدان از پیاده‌راه شدن خیابان‌های بوعلی و اکباتان رضایت دارند اما در این بین نیز ضعف‌هایی دیده می‌شود که مسئولان باید این نقاط ضعف را برطرف کنند.

میلاد عبداللهی افزود: هجوم دست‌فروش‌ها به این دو خیابان خصوصاً خیابان بوعلی جلوه نامناسبی دارد و همچنین به نظر بنده ایده ماشین برقی در این خیابان به این طریق ایده جالبی نبوده کمااینکه روز یک ماشین برقی در خیابان بوعلی رشد می‌کند.

این شهروند همدانی با انتقاد از ماشین‌هایی برقی که در خیابان بوعلی تردد می‌کنند، گفت: حضور این ماشین‌های برقی پیاده‌روی مردم را به هم می‌ریزد و این ماشین به شکل بسیار خطرناک از بین جمعیت عبور می‌کنند که احتمال اینکه بچه‌ای به ناگاه جلوی ماشین بپرد وجود دارد و هرلحظه باید پدر و مادر مواظب فرزند خود باشند و دستش را رها نکنند.

عبداللهی عنوان کرد: شاید بهتر بود یک مسیر محصور برای تردد این خودروها ایجاد می‌شد و اگر هم هدف واقعاً پیاده‌روی مردم است نباید این تعداد ماشین برقی در خیابان بوعلی تردد کند و چه‌بهتر بود به‌جای آن به مردم دوچرخه کرایه می‌دادند و مانند بسیاری از شهرها ایستگاه دوچرخه‌سواری ایجاد می کردند.

پیاده‌راه همدان و فاکتورهای فراموش شده/انتظاری که برآورده نشد!

وی بابیان همدان در فرهنگ سازی دوچرخه‌سواری نسبت به شهرهای دیگر عقب‌ماندگی محسوسی دارد، بیان کرد: برای رشد آمار دوچرخه‌سواری در نقاط مختلف شهر مسئولان می‌توانند چندین ایستگاه دوچرخه‌سواری ایجاد کرده و مردم را به این ورزش تشویق کنند.

این شهروند همدانی عنوان کرد: با توجه به آغاز فصل گرما و حضور بیشتر شهروندان در شهر بهتر است مسئولان از همین حالا به فکر این موضوع باشند.

عبداللهی بابیان اینکه باید مردم را به پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری تشویق کرد، گفت: آمار چاقی و بی‌تحرکی در سطح جامعه ما بالا بوده و باید مسئولان در این زمینه فرهنگ‌سازی کرده و زیرساخت لازم را نیز در این راه فراهم کنند.

نداشتن فعالیت فیزیکی و کم‌تحرکی کشنده است

کارشناس پزشکی ورزشی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به عوارض کم‌تحرکی اظهار داشت: نداشتن فعالیت بدنی به‌طور مستقیم و غیرمستقیم عوارض زیادی را به همراه دارد به طوری که در سال‌های اخیر موارد مرگ‌ومیر و عوارض ناشی از عدم فعالیت فیزیکی افزایش قابل‌ملاحظه‌ای یافته است.

علیرضا کاشانی افزود: متأسفانه نداشتن فعالیت فیزیکی هم در کودکان و هم در افراد بالغ به‌وفور مشاهده می‌شود و این موضوع موجب شده بسیاری از عوارض و مشکلات ناشی از عدم فعالیت فیزیکی در همان دوران کودکی بروز کند و تا سال‌ها باقی بماند.

وی عنوان کرد: براساس مطالعات انجام‌شده بیش از ۸۰ درصد نوجوانان فعالیت فیزیکی کمی دارند که می‌تواند منجر به ابتلا به انواع بیماری‌های غیر واگیر شود.

پیاده‌راه همدان و فاکتورهای فراموش شده/انتظاری که برآورده نشد!

این کارشناس پزشکی ورزشی بابیان اینکه اصلی‌ترین مشکلی که در اثر کم‌تحرکی و نداشتن فعالیت جسمانی به وجود می‌آید، اضافه وزن و چاقی است، گفت: افراد کم‌تحرک، کالری مصرفی خود را نمی‌سوزانند و فعالیتی برای سوختن انرژی ندارند و در پی چاقی نیز به بسیاری از بیماری‌ها مبتلا می‌شوند.

این کارشناس با اشاره به راهکارهای مبارزه با کم‌تحرکی بیان کرد: افراد با انجام ۱۵۰ ساعت فعالیت فیزیکی در هفته می‌توانند به فواید سلامتی دست یابند که در این میان لازم نیست ورزش خیلی شدیدی داشته باشند.

اگر کمتر از پنج هزار قدم در روز یعنی کمتر از سه کیلومتر در روز پیاده‌روی می‌کنید، زندگی بی‌تحرکی دارید وی بابیان اینکه اگر کمتر از پنج هزار قدم در روز یعنی کمتر از سه کیلومتر در روز پیاده‌روی می‌کنید، زندگی بی‌تحرکی دارید و در این صورت خطر بیماری‌ها شما را تهدید خواهد کرد، گفت: میزان ایده‌آل تحرک حدود ۱۰ هزار قدم پیاده‌روی در طول روز است.

کاشانی عنوان کرد: ورزش‌هایی مانند پیاده‌روی، شنا کردن، کوه‌نوردی و نرمش‌های مخصوص ناحیه شکم با فشار روی این ناحیه و سوزاندن چربی از تجمع آن می‌کاهد که متناسب با شرایط فرد می‌توان یکی از این ورزش‌ها را انتخاب کرد.

وی گفت: پیاده‌روی عادی به میزان ده هزار قدم در روز می‌تواند حجم توده چربی انباشته‌شده در شکم را کم کند و در نهایت نیز باعث سلامتی فرد شود.

کارشناس و رئیس سابق هیئت دوچرخه‌سواری استان‌همدان نیز در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به لزوم گسترش فرهنگ دوچرخه‌سواری در شهر همدان اظهار داشت: در کشورهایی با جمعیت میلیاردی نظیر چین و هند استفاده از دوچرخه بسیار مرسوم و جا افتاده است و حتی در کشورهای اروپایی مقامات ارشد دولتی از دوچرخه استفاده می‌کنند.

پیاده‌راه همدان و فاکتورهای فراموش شده/انتظاری که برآورده نشد!

علی ثقفی افزود: با توجه به فواید بی‌شمار دوچرخه‌سواری باید سعی کنیم فرهنگ استفاده از دوچرخه را در سطح شهر گسترش دهیم و باید به‌جایی برسیم که در یک خانواده ۴ نفره حداقل دو دستگاه دوچرخه وجود داشته باشد.

رئیس سابق هیئت دوچرخه‌سواری استان‌همدان بابیان اینکه باید مردم را تشویق کنیم، گفت: حتی مسئولان استان می‌توانند برای خرید دوچرخه به مردم تسهیلات بدهند و باید از هر طریقی که می‌توانیم مردم را تشویق کنیم که به همگانی شدن دوچرخه‌سواری روی بیاورند.

ضرورت ایجاد ایستگاه‌های دوچرخه‌سواری در همدان

ثقفی عنوان کرد: با توجه به مدور بودن شهر همدان و اینکه به راحتی می‌توان ایستگاه‌های متعدد دوچرخه‌سواری در آن ایجاد کرد نباید در این زمینه کوتاهی صورت گیرد خصوصاً که میدان اصلی همدان و خیابان‌های بوعلی و اکباتان به پیاده‌راه تبدیل‌شده است.

پیاده‌راه همدان و فاکتورهای فراموش شده/انتظاری که برآورده نشد!

وی بابیان اینکه هراندازه که برای همگانی کردن رشته دوچرخه‌سواری فرهنگ‌سازی و هزینه کنیم باز هم کم است، عنوان کرد: گسترش دوچرخه‌سواری یعنی کمک به‌سلامت عمومی جامعه و شهروندان و کمتر شدن آلودگی هوا و کمک به محیط‌زیست و باید در این مسیر همه دست‌به‌دست هم بدهند.

رئیس سابق هیئت دوچرخه‌سواری استان‌همدان عنوان کرد: تمام دستگاه‌ها ابتدا باید از کارمندان خود شروع کنند و آموزش‌وپرورش نیز باید دانش آموزان را در این راه تشویق کند به‌طور مثال در محیط مدرسه پارکینگ دوچرخه ایجاد کند و دانش آموزان تشویق به رفت‌وآمد با دوچرخه کنند.

پیاده‌روی عمر افراد را افزایش می‌دهد

رئیس هیئت پزشکی ورزشی استان‌همدان نیز در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به فواید پیاده‌روی اظهار داشت: فردی که در ۸۰ سالگی به‌طور منظم به ورزش پیاده‌روی بپردازد بیش از دو سال نسبت به شخصی که ورزش نکرده به عمرش افزوده می‌شود.

رشید حیدری مقدم افزود: افرادی که زیر ۶۰ سال سن دارند و به لحاظ قلبی مشکلی ندارند می‌توانند به دوندگی بپردازند و برای سنین بالاتر از ۶۰ سال نیز پیاده‌روی مناسب‌تر است.

رئیس هیئت پزشکی ورزشی استان‌همدان گفت: با دویدن می‌توانید بر ضعف اعصاب خود فائق شوید و حالت طبیعی سرشار از نشاط و شادابی به دست آورید.

پیاده‌راه همدان و فاکتورهای فراموش شده/انتظاری که برآورده نشد!

در پایان گفتنی است؛ کم‌تحرکی تنها مختص کشور ما نیست و این مسئله در کل جهان شیوع دارد و ابتلا به بیماری‌ها با منشأ کم‌تحرکی هر روز بیشتر می‌شود و با توجه به هزینه‌های بالای درمان و کاهش میزان سلامت افراد جامعه کشورها برای حل این مشکل کار می‌کنند؛ ولی هنوز این تلاش‌ها کافی نیست.

طبق فرمایش پیامبر اکرم (ص)، بهترین دارو برای درمان بیماری‌ها راه رفتن است و افراد می‌توانند در مسیرهای کوتاه برای سلامتی جسم و روح به‌جای استفاده از وسیله نقلیه از پیاده‌روی استفاده کنند.

امیدواریم مسئولان بتوانند با راهکارهای مناسب آمارهای پیاده‌روی را در سطح شهر همدان گسترش دهند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه همدان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم| رقص و آواز دختران در تلویزیون؛ صدا و سیما تابوشکنی کرد!