نوسانات بازار ارز تا حضور سیف در مجلس


نوسانات بازار ارز تا حضور سیف در مجلس

تهران-ایرنا- حضور ولی الله سیف رییس کل بانک مرکزی در جلسه علنی امروز - سه شنبه - مجلس و سخنان وی درمورد نوسانات بازار ارز و نرخ جدید آن و ضرورت اصلاح ساختار اقتصاد کشور از مهم ترین محورهای تذکر هفت نفر از نمایندگان بود.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، احد آزادیخواه نماینده مردم ملایر در جلسه علنی روز سه شنبه مجلس در تذکری خطاب به هیات رییسه گفت: رییس کل بانک مرکزی امروز در تلاش برای توجیه گرانی ارز بود، در حالی که گزارش مرکز پژوهش ها نقض صحبت های ولی الله سیف است.
وی از رییس جمهوری خواست این درد را علاج کند. این پدیده ای که توسط کم توجهی بانک مرکزی اجرا می شود حتما مدیریت کنید.
نماینده مردم ملایر در مجلس دهم همچنین در تذکری دیگر به وزیران اقتصاد، کشور و صنعت تاکید کرد: امسال در زمینه مبارزه با پدیده قاچاق ارز و کالا مردانه ورود کرده و مقابله کنید، چرا که تحقق شعار سال بدون خشکاندن مافیای قاچاق کالا امکانپذیر نخواهد بود.


** سیف باید پاسخ دهد که مقصر این شرایط کیست
در ادامه قاسم احمد لاشکی نماینده مردم نوشهر ، چالوس در مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی خطاب به رییس کل بانک مرکزی و وزیر اقتصاد در خصوص نوسانات نرخ ارز گفت: عده ای می گویند مقصر آشفتگی بازار ارز آقای سیف و مسئولان اقتصادی دولت نیستند؛ اگر آنها نیستند پس مقصر چنین شرایطی چه کسانی هستند؟ تولیدکننده داخلی است که نمی داند تکلیفش در این شرایط چیست.
وی خاطرنشان کرد: حتما مقصر آن مالباخته کاسپین است که پول آنها راپس نداند و امروز هم آن را می ترسانیم و انگ سیاسی می زنیم. آقای سیف باید پاسخ بدهند نه دیگران.
وی همچنین گفت: وزارت اقتصاد و بانک مرکزی باید امروز پاسخگوی مردمی باشند که این مردم را به خیابان ها کشاندند.

**صدای اعتراض مردم را امروز از زبان نمایندگان شنیدید
حسین مقصودی نماینده مردم سبزوار در جلسه علنی روز سه شنبه مجلس در تذکر شفاهی گفت: تذکر من صدا و پیام مردم است که امروز از زبان نمایندگان در برخورد با رییس کل بانک مرکزی بود که به طور حتما رییس جمهوری و دولت شنیدند.
وی ادامه داد: برای حمایت از کالای داخلی و مبارزه با بیکاری حداقل کار برای برخورد با مدیران دولتی که به بهانه ای مستقیم یا غیرمستقیم کالای خارجی خریداری می کنند این است که مصادیق مجرمانه از عزل تا جرایم نقدی و زندان در نظر گرفته شود.
نماینده مردم سبزوار در مجلس خطاب به رییس جمهوری گفت: اوضاع معیشتی کارگران و معلمان خوب نیست حداقل حقوق آنها داده نمی شود به همین جهت راه کار عملی با عزم ملی پیدا کنید. در بعضی ادارات 50 درصدی افزایش حقوق شنیده می شود اگر پول نیست برای همه نباشد.
مقصودی در ادامه گفت: اگر گوش شنوا دارید صدای اعتراض مردم را امروز از زبان نمایندگان شنیدید بنابراین فکری به حال بانک مرکزی و وزارت رفاه و کار و تعاون بکنید چرا که وزیر رفاه و ریاست بانک مرکزی ظاهرات تمایلی ندارند که این میز را رها کنند. اگر با عهده خود با مردم وفادارید کابینه فرسوده را ترمیم کنند.
وی افزود: اگر به خاطر این رکود کسب و کار و نوسانات بازار از مردم عذرخواهی نمی کنید حداقل تیم اقتصادی خود را اصلاح و بازسازی کنید ، اگر هر کشور دیگری حتی غیر مسلمان بود با این شرایط استعفا می داد. استعفا نمی دهید حداقل وزیر اقتصاد و رییس بانک مرکزی را عزل کنید.
این نماینده مردم در مجلس دهم گفت: شب عید بودجه 97 را بر مبنای 3500 تومان مصوب کردند امروز که دو روز از روز کاری مجلس در سال جدید است صحبت از دلار 4200 تومان است.
نماینده مردم نوشهر در در تذکر دیگری خطاب به دولت گفت: بعد از افزایش 50 درصدی امتیازات فصل دهم در حقوق کارمندان سازمان امور مالیاتی و 35 درصدی کارمندان وزارت کشور، شنیدیم افزایش 50 درصدی فوق العاده حقوق کارمندان وزارت جهاد کشاورزی را که در حال تصویب در هیات دولت است، آیا فرهنگیان و معلمان اضافی هستند؟ که به آنها می گویید افزایش به اندازه همان تورم است.
لاشکی در تذکر دیگری خطاب به وزیر جهاد کشاورزی افزود: بحث تنفس جنگل را شنیدیم، حال باید بدانیم که بحث آتش سوزی جنگل ها نیز آسیب جدی به کشور وارد می کند، از این رو باید به دنبال تجهیز امکانات هوایی در چنین بحران هایی باشیم.

** مجلس و دولت مشکل اقتصاد ناسالم را برطرف کنند
محمدرضا صباغیان بافقی نماینده مردم بافق در مجلس شورای اسلامی در تذکری با استناد به بند 11 ماده 24 آیین نامه داخلی و با اخطاری به استناد اصول 3 و 69 قانون اساسی گفت: دلیل اعتراض های امروز نمایندگان به آقای سیف این است که فقط حرف زدند و رفتند.
وی افزود: البته معتقدم که ایشان تقصیری ندارند؛ تا زمانی که موسسات مالی اموال مردم را غارت می کنند و هیچ اتفاقی نمی افتد، سودهای بانکی به 25 درصد می رسد و باز هم هیچ اتفاقی نمی افتد، در نهایت دلالان به عنوان مقصران افزایش قیمت دلار معرفی می شوند.
وی یادآور شد: تا زمانی که دیگر مشکلات اقتصادی موجود در کشور حل نشود، مسئله گرانی ارز نیز حل و فصل نخواهد شد، چرا که مشکلات اقتصادی کشور در این گرانی نمود پیدا کرده است.
نماینده مردم بافق در مجلس دهم ادامه داد: تعطیلی کارخانجات، ارائه آمارهای کاذب، صحبت های رییس جمهوری در این خصوص که قیمت ارز افزایش نخواهد یافت، التهابات بر مشکلات موجود در جامعه را افزایش داده است بنابراین بهتر است این مشکلات را به بازار دبی و ارز چین منسوب نکنیم، به همین دلیل مجلس و دولت باید مشکل را که همان اقتصاد ناسالم است، حل کند.

**رییس بانک مرکزی را عزل کنند
در ادامه صدیف بدری نماینده مردم اردبیل در تذکری با استناد به ماده 18 و 24 آیین نامه داخلی مجلس گفت: شأن و اقتدار جلسات مجلس خدشه دار شده است، متاسفانه مجلس دچار روزمرگی شده و تنهابه بررسی لوایح تقدیمی دولت و طرح نمایندگان می پردازد.
وی ادامه داد: اواخر سال 96 به دلیل التهاب بازار ارز می بایست مجلس ورود می کرد و در دولت با حضور رییس جمهوری اتاق بحران تشکیل می شد. ارزش پول ملی 40 درصد کاهش پیدا کرد.
این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: دولت و رییس جمهوری باید نسبت به تغییر تیم اقتصادی گام برداشته و رییس بانک مرکزی را عزل کنند، رییس جمهوری باید بداند که در کشور ما قحط الرجال نیست.
بدری گفت: بر این اساس هیات رییسه مجلس در 6 ماه نخست سال 97 از روزمرگی خارج و به بی عدالتی در نهادهای عمومی و دولتی پایان دهد.

** جلسه با سیف باید غیرعلنی برگزار می شد
سکینه الماسی نماینده مردم دیر،کنگان،جم و عسلویه در مجلس شورای اسلامی نیز در اخطار قانون اساسی با استناد به اصل 43 گفت: آیا بازار ارز و پولی که امروز وجود دارد، می تواند نیازهای اولیه و معیشت مردم را تامین کند؟ ما با توجه به شرایطی که در کشور حاکم است، آیا می توانیم از سلطه اقتصادی بیگانه جلوگیری کنیم، در حالی که نقل همه محافل ما بحث ارز شده است. و مشکلات ارز به خانه های مردم کشیده شده است.
وی ادامه داد: طبق شنیده ها بین 13 تا 28 میلیارد دلار از نظر اقتصادی پس انداز داشته ایم، حال سوال این است که آیا این ارز خارجی برای پس انداز است؟
وی یادآور شد: طبق اصل 69 قانون اساسی، مذاکرات اصلی مجلس شورای اسلامی باید علنی بوده و از طریق رادیو و تلویزیون به اطلاع عموم برسد، اما در همین اصل گفته می شود که در شرایط اضطراری که مصالح کشور ایجاب کند، بنا به تقاضای رییس جمهوری یا یکی از وزیران و 10 نفر از نمایندگان باید جلسه غیرعلنی تشکیل شود.
نماینده دیر در مجلس دهم افزود: سوال من این است که آیا اضطرارتر از این موضوع وجود دارد. مردم از حرف زدن خسته شده اند و باید این جلسه به صورت غیرعلنی برگزار شده و مصوباتی برای بهبود وضعیت بازار ارز در آن صورت بگیرد.

** در بودجه 97 نرخ ارز سه هزار و 800 تومان است
در ادامه علیرضا سلیمی نماینده مردم محلات در مجلس شورای اسلامی در تذکری خطاب به هیات رییسه مجلس گفت: در بودجه سال 97 نرخ ارز را سه هزار و 800 تومان گفته ایم در حالی که هم اکنون چهار هزار و 200تومان اعلام کرده ایم اخذ این ما به التفاوت غیرقانونی است و براساس کدام مصوبه و کدام حساب ریخته می شود. برای این ما به التفاوت باید در مجلس تصمیم گرفته شود.
وی یادآور شد: در این مدت دارایی مردم نصف شد. چه کسی می خواهد پاسخگو باشد؟ آقایان می گویند فلان کس یا جناح سیاسی مقصر است برای چه معرفی نمی کنید؟ هرکس در بازار ارز اخلال می کند آن را معرفی کنید.
نماینده اصولگرای مجلس دهم تصریح کرد: امروز در مجلس گفته شد که 19 میلیارد دلار سرمایه از کشور خارج شده است، در حالی که بعد از برجام بیش از 3 میلیارد دلار سرمایه خارجی آوردیم. چرا 19 میلیارد دلار سرمایه از کشور خارج شده است؟ چه کسی باید پاسخ دهد.
سیام**1058**1336

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مجلس

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی