قرص هیدرالازین (Hydralazine) و کنترل فشار خون بالا


قرص هیدرالازین (Hydralazine) و کنترل فشار خون بالا

قرص هیدرالازین (Hydralazine) از داروهای کاهش‌دهنده فشار خون است که با کنترل فشار خون از بروز خطرات جدی‌تری مثل سکته قلبی یا مغزی پیشگیری می‌کند. تهوع، استفراغ، سردرد، تپش قلب و بثورات جلدی برخی از عوارض مصرف این دارو می‌باشد. حداکثر مقدار توصیه شده روزانه قرص هیدرالازین برای مصرف در بزرگسالان 200 میلی‌گرم می‌باشد.

فشار خون از مشکلاتی است که اگر به موقع کنترل و درمان نشود می‌تواند زمینه‌ساز بروز مشکلات جدی‌تری مثل سکته قلبی و یا مغزی شود. خوشبختانه این مشکل با مصرف روزانه دارو قابل کنترل می‌باشد. قرص هیدرالازین از داروهای کاهنده فشار خون است که در ادامه این مقاله از "ستاره" قصد داریم با موارد مصرف و عوارضی که این دارو می‌تواند به همراه داشته باشد آشنا شویم. اگر برای شما هم به تازگی این دارو تجویز شده است پیشنهاد می‌کنیم با ما همراه شوید.

قرص هیدرالازین (Hydralazine) و کنترل فشار خون بالا

فشار خون ایده‌آل باید در حدود 120/80 میلی‌متر جیوه (بخوانید 120 به روی 80 میلی‌متر جیوه) باشد، اگر فشار خون بیش از این عدد و کمتر از 140/90 میلی‌متر جیوه باشد به آن فشار خون خفیف گویند و البته بیماری محسوب نمی‌شود؛ دلایلی از قبیل استرس، تغذیه ناصحیح، بی‌خوابی و یا کم‌خوابی، عصبانیت و فشارهای روانی، فعالیت‌های شدید بدنی و غیره می‌توانند بطور مقطعی سبب افزایش فشار خون شوند. حال اگر فشار خون بین 140/90 تا 159/99 میلی‌متر جیوه باشد، به آن بیماری فشار خون گفته می‌شود و چنانچه بیش از عدد 160/100 میلی‌متر جیوه باشد فرد دارای فشار خون بسیار بالا است که خطرناک بوده و می‌تواند سبب بروز ناراحتی‌های کلیوی، قلب و عروق و غیره گردد و باید در اسرع وقت درمان مناسب انجام شود.

قرص هیدرالازین چیست؟

قرص هیدرالازین (Hydralazine) از داروهای کاهنده فشار خون است که در دوران بارداری هم قابل استفاده می‌باشد. توجه داشته باشید که این دارو افزایش فشارخون را درمان نمی‌کند، بلکه آن را کنترل می‌نماید. بر هیمن اساس مصرف آن ممکن است تا آخر عمر ضروری باشد. علاوه بر قرص هیدرالازین شکل آمپول این دارو هم وجود دارد.
چنانچه به فشار خون بالا مبتلا هستید بهتر است با روش‌های درمان آن آشنا شده و اگر علاقه‌مند به درمان‌های خانگی هستید پیشنهاد می‌کنیم با درمان خانگی فشار خون بالا در طب سنتی هم آشنا شوید.
بیشتر بدانید:
راه‌های کاهش و درمان فشار خون + علت و علائم فشار خون
درمان خانگی فشار خون بالا (درمان فشار خون بالا با طب سنتی)

نام‌های تجاری، موارد مصرف، عوارض و تداخل دارویی قرص هیدرالازین

نام‌های تجاری Apresoline
موارد مصرف کاهش فشار خون
عوارض تاکی کاردی، احتباس‌ مایعات، تهوع و استفراغ، سردرد، تپش قلب، بثورات جلدی، تب، تغییر درشمارش سلول‌های خونی، نوریت محیطی واختلالات خونی
تداخل دارویی داروهای مدر، دیگر داروهای کاهنده فشار خون، داروهای مهار کننده مونوآمین اکسیداز، اپی‌نفرین، متوپرولول و پروپرانولول، دیازوکساید، الکل


مقدار و نحوه مصرف قرص هیدرالازین

میزان دقیق مصرف این دارو برای هر فرد متفاوت بوده و حتما باید توسط پزشک تعیین گردد. به طور معمول به منظور کاهش فشار خون در بزرگسالان مقدار 10 میلی‌گرم از دارو به مدت 2 یا 4 روز و هر روز 2 بار مصرف می‌شود. این میزان می‌تواند با نظر پزشک افزایش یابد اما بیشترین مقدار توصیه شده 200 میلی‌گرم در روز می‌باشد.

نکاتی که در ارتباط با مصرف این دارو باید بدانید

این دارو نباید به صورت ناگهانی قطع گردد و حتی در صورت احساس بهبودی مصرف دارو باید ادامه یابد. در صورتیکه در دوران شیردهی به کودک به سر می‌برید این دارو را با احتیاط و نظر پزشک مصرف کنید. چنانچه همزمان با قرص هیدرالازین هر داروی دیگری مصرف می‌کنید درباره عدم تداخل با این دارو با پزشک مشورت کنید. در صورتیکه سابقه حساسیت دارویی داشته‌اید قبل از مصرف این دارو موراد را به اطلاع پزشک معالج خود برسانید. هیچگاه بیشتر از مقدار توصیه شده از دارو را مصرف نکنید. در صورت داشتن سابقه بیماری‌های قلبی و سکته، دارو را با احتیاط مصرف کنید. در صورت فراموش شدن یک نوبت مصرف دارو، به محض به یاد آوردن، آن نوبت باید مصرف شود مگر این که تقریباً زمان مصرف نوبت بعدی فرا رسیده باشد در این صورت مقدار مصرف نوبت بعدی نباید دو برابر گردد. مصرف دارو با غذا جذب خوراکی آن را افزایش می‌دهد و تحریکات گوارشی را به حداقل می‌رساند. در صورت بروز عوارض غیرمعمول به پزشک مراجعه کنید. قرص هیدرالازین (Hydralazine) و کنترل فشار خون بالا

توصیه‌ها و مراقبت‌های پرستاری

این دارو در افراد با سابقه بیماری عروق کرنر، مشکلات کلیوی و همچنین دریچه میترال (همانند افتادگی دریچه میترال) نباید مصرف شود. توصیه می‌شود در طول درمان با این دارو در فواصل منظم فشار خون بیمار اندازه‌گیری شود. هیدرالازین ممکن است موجب کاهش سطح هموگلوبین، هماتوکریت و تعداد گلبول‌های قرمز، گلبول‌های سفید، نوتروفیل‌ها، گرانولوسیتها و پلاکت‌ها شود.

امیدواریم از این مطلب استفاده کافی را برده باشید. خواهشمندیم درصورتیکه تجربه مصرف این دارو را داشته و دیدگاهی در این باره دارید با دیگر خوانندگان مجله "ستاره" در قسمت نظرات به اشتراک بگذارید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس