تصاویری از بمب‌افکن پنهانکار مدرن چین


معتبر‌ترین مجله هوایی چین، تصاویری هنری از نسل جدید بمب‌افکن سنگین و استراتژیک نیروی هوایی چین را منتشر کرد. این بمب‌افکن پنهان‌کار که در بین ناظران هوایی با نام JH-XX شناخته می‌شود دارای موتور دوگانه بوده و طراحی آن با طرح بمب‌افکن پنهان‌کار ایالات متحده کاملا فرق دارد. پنتاگون طبق معمول معتقد است که این هواپیمای جدید قادر به...

معتبر‌ترین مجله هوایی چین، تصاویری هنری از نسل جدید بمب‌افکن سنگین و استراتژیک نیروی هوایی چین را منتشر کرد. این بمب‌افکن پنهان‌کار که در بین ناظران هوایی با نام JH-XX شناخته می‌شود دارای موتور دوگانه بوده و طراحی آن با طرح بمب‌افکن پنهان‌کار ایالات متحده کاملا فرق دارد.

تبلیغات
سایت خودرو / بلیط هواپیما / آموزش بازاریابی

تصاویری از بمب‌افکن پنهانکار مدرن چین

پنتاگون طبق معمول معتقد است که این هواپیمای جدید قادر به حمل تسلیحات هسته‌ای خواهد بود. این تصاویر در شماره ماه مه ۲۰۱۸ مجله Aviation Knowledge به چاپ رسیده است. این مجله محبوب‌ترین و قدیمی‌ترین نشریه تخصصی صنایع هوایی در چین محسوب می‌شود و همکاری نزدیکی با وزارت دفاع و نیروی هوایی چین دارد.

براساس دیدگاه متخصصان چینی، فلسفه‌های متفاوتی در پس دو طرح نسل جدید بمب‌افکن‌های استراتژیک چین وجود دارد. طرح اول که به نام H-20 شناخته می‌شود نیز دارای طرحی پنهان‌کار بوده و مانند بمب‌افکن‌های B-2 و B-21 ارتش آمریکا ساب‌سونیک (سرعتی کمتر از صوت) است. اما طرح دوم یا همان JH-XX با هدف طراحی و ساخت یک بمب‌افکن مافوق صوت آماده شده است. نکته مهم دیگر در مورد طراحی H-20، قابلیت پنهان‌کار بودن بسیار بالای آن است تا به حداکثر برد نفوذ در آسمان دشمن دست‌‌ یابد. اما در طراحی JH-XX توانایی پنهان‌کاری کمتر مد‌نظر بوده است تا در عوض بتواند با سرعت مافوق صوت خود با نفوذ به حریم دفاعی دشمن خطر آفرین باشد.

تصویر‌های منتشر شده از JH-XX کاملا یک بمب‌افکن با ظاهری سنتی را به نمایش می‌گذارند که همراهی بدنه و تثبیت‌کننده افقی و پیکربندی آئرودینامیک بال‌های سوئپت (Swept wings)، برای پرواز با سرعت بالا طراحی شده است. بال‌ها در اصطلاح کلین (پاک) هستند به این معنا که فاقد مخازن سوخت یا تسلیحات متصل هستند و هر دو مورد به صورت داخلی تعبیه شده‌اند تا قابلیت پنهان‌کاری بمب‌افکن حفظ شود.

تصاویری از بمب‌افکن پنهانکار مدرن چین

تصاویری از بمب‌افکن پنهانکار مدرن چین

در حالی که ظاهر بال‌های پروازی هیچ شباهتی به بمب‌افکن B-2 ندارد، JH-XX به خوبی توانایی پنهان‌کاری خواهد داشت. طراحی کاملا پهن و زاویه ساخت باعث خواهد شد تا کمترین میزان شناسایی توسط رادار‌ها را داشته باشد. ورودی‌های هوا نیز برای کاهش اثر راداری به سمت بالا طراحی شده‌اند تا رادار‌هایی که در زیر هواپیما فعال هستند تا حد ممکن نتوانند آثار وجود هواپیما را تشخیص دهند. به همین دلیل باید ابراز داشت که بمب‌افکن JH-XX اصولا به عنوان یک نفوذ‌گر در ارتفاع بالا طراحی شده است.

دو نازل موتور نیز در داخل دم هواپیما جاسازی شده است تا از لحاظ راداری کمترین ردپا را بر جا بگذارد. به علاوه با استفاده از تثبیت‌کننده‌های بزرگ افقی به صورت افقی محافظت شده‌اند. این پوشش همچنین سبب کاهش جستجو، شناسایی و رهگیری احتمالی بمب‌افکن توسط حسگر‌های مادون قرمز و موشک‌های هدایت‌شونده مادون قرمز می‌گردد.

اما سوالی که در اینجا مطرح می‌شود این است که با توجه به تصاویر منتشر شده بر روی جلد مجله Aviation Knowledge، آیا فلسفه پنهکاری کمتر، دیدگاه برنده است؟ در صورت مثبت بودن پاسخ، علت چیست؟

باید توجه داشت که بال‌های پروازی به یک استاندارد طلایی برای هواپیماهای پنهان‌کار بدل شده‌اند اما تاکنون در مبارزه‌های داگ‌فایت مورد استفاده قرار نگرفته‌اند و تنها برای دستیابی به حداکثر دامنه نفوذ در منطقه هوایی دشمن و انجام مانور‌های مورد نیاز به کار می‌روند. البته این احتمال نیز وجود دارد که حتی با وجود پیشرفت‌های فوق‌العاده نیروی هوایی چین در صنعت هوانوردی، باز هم از ایالات متحده در فناوری که به اصطلاح هدایت پرواز برقی (Fly by Wire) نامیده می‌شود، عقب‌تر باشند. به زبان ساده‌تر این فناوری می‌گوید، در برخی شرایط، هواپیما حتی اگر کمتر از حالت ایده‌آل آئرودینامیک باشد، به دلیل اینکه کامپیوتر‌ها قادرند به طور پیوسته سیستم‌های پروازی هواپیما را کنترل و اصلاح کنند، همچنان قابل پرواز هستند.

تصاویری از بمب‌افکن پنهانکار مدرن چین

یک احتمال دیگر که سبب شده است چین اعتماد کمتری به قابلیت پنهان‌کاری داشته باشد مربوط به ابزار و تجهیزات اولیه بقا و ماندگاری هواپیما است که باعث گردیده تا اطمینان کاملی به این بمب‌افکن مافوق صوت نداشته باشند. در سال ۲۰۱۷، South China Morning Post گزارش داده بود که دانشمندان چینی در حال کار بر روی سیستم‌های تشخیصی با استفاده از تله‌های کوانتومی هستند تا بتوانند هواپیما‌های پنهان‌کار را مکان‌یابی و رهگیری کنند و وابستگی به رادار‌های سنتی را کاهش دهند.

در هر صورت بمب‌افکن جدید JH-XX بعد از اتمام کار قرار است تا جایگزین بمب‌افکن جیان H-6 شود که اکنون در حال خدمت است. بمب‌افکن جیان H-6 در سال ۱۹۵۰ ساخته شده‌ و می‌توان آنها را با پدربزرگ بداخلاق نیروی هوایی ارتش آمریکا یعنی بمب‌افکن سنگین استراتژیک B-52H مقایسه کرد. همانند B-52H، بمب‌افکن H-6 نیز قابلیت پنهان‌کاری ندارد و اهداف را از فاصله دور با موشک‌های برد بلند‌ کروز هدف قرار می‌دهد. به علاوه به گفته مقامات ایالات متحده بمب‌افکن JH-XX چین قادر به حمل تسلیحات هسته‌ای است، ویژگی که H-6 فاقد آن است. این نکته را باید مد نظر داشت که چین فاقد هرگونه هواپیمای فعال با قابلیت حمل و پرتاب سلاح‌های هسته‌ای است ولی براساس این اظهار باید منتظر تغییرات استراتژیک در این زمینه نیز باشیم.

البته هر روزه مطالب زیادی گفته می‌شود و حتی برخی اعتقاد دارند شاید تمام این تصاویر برگرفته از ذهن خلاق نویسنده مقاله و صرفا به منظور بالا بردن تیراژ و میزان فروش بر روی جلد مجله چاپ شده باشد. اما با توجه به اعتبار بالای این مجله، چنین دیدگاهی بعید به نظر می‌رسد و باید در آینده منتظر پرواز این بمب‌افکن مدرن در آسمان باشیم. حتی به گفته پنتاگون، بمب‌افکن پنهان‌کار چینی تا سال ۲۰۲۵ به پرواز در خواهد آمد و عملیاتی می‌شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


استایل عاشقانه گوگوش با جذابترین شوهرش + عکس ها ، بیوگرافی گوگوش و 4 شوهر رسمی اش