سفر به بام ایران، شهرکرد


 سفر به بام ایران، شهرکرد

جاذبه ها و دیدنی های شهرکرد که در استان چهارمحال و بختیاری قرار دارد بسیار است. این شهر سرسبز در کنار کوه های دنا قرار گرفته و آب و هوای کوهستانی موجب شده تا منطقه ای سرسبز و سردسیر شود. ]]>

سفر به بام ایران، شهرکرد
جاذبه ها و دیدنی های شهرکرد که در استان چهارمحال و بختیاری قرار دارد بسیار است. این شهر سرسبز در کنار کوه های دنا قرار گرفته و آب و هوای کوهستانی موجب شده تا منطقه ای سرسبز و سردسیر شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 سفر به بام ایران، شهرکرد

این نوع آب و هوا در کنار طبیعت زیبا و تاریخی کهن ( که طبق گفته باستان شناسان به دوران ساسانیان و اشکانیان بازمی گردد)، شهر کرد را به یکی از مقاصد گردشگری مهم ایران تبدیل کرده است.

جالب است بدانید معنی نام شهرکرد از دو بخش شهر و کرد تشکیل شده است. این شهر باستانی قدمتی چند هزار ساله دارد و درباره معنی نام آن نظریه های متفاوتی وجود دارد. یکی از محتمل ترین این نظریات این است که در آن دوران فارغ از قومیت و نژاد افراد به تمامی افراد چادر نشین که به دامداری مشغول بودند کرد می گفتند.

پل زمان خان
با شنیدن نام زاینده رود اکثر ما به فکر شهر اصفهان و پل های زیبایش از جمله، سی و سه پل، پل خواجو و … می افتیم . اما رود از استام چهارمحال و بختیاری نیز عبور می کند و زیبایی های خاصی به آن منطقه بخشیده است و برای عبور از روی این رود در دوران صفویه پل زمان خان را احداث کردند. زمان خان نفر ایل بیگی پس از مشاهده مرگ کودکان هنگام رد شدن از رودخانه تصمیم به ساخت آن گرفت.

پل ۳۲ متر دارد و معماری آن بسیار شبیه به بناهای دوران ساسانیان است. پل ۴٫۵ متر عرض دارد و ۱۲ متر بالاتر از سطح رودخانه زاینده رود ساخته شده و از دیدنی های شهرکرد است. در طی سال های بسیار مسیر عبور و مرور مردم منطقه را آسان و هموار ساخته است. پل زمان خان ۲۹ کیلومتر از شهرکرد فاصله دارد و رفتن به آن حدود ۳۵ دقیقه با خودروی سواری طول خواهد کشید.
 سفر به بام ایران، شهرکرد

پیرغار
بازدید از پیرغار برای علاقه مندان به طبیعت و تاریخ معاصر ایران تجربه جالبی خواهد بود. جاده رفتن به پیرغارکه بر روی کوهپایه های رشته کوه زاگرس قرار دارد. آسفالت است و در آن امکانات رفاهی مانند پارکینگ، رستوران، سرویس بهداشتی، فروشگاه، نمازخانه و … قرار دارد. امکان کوهنوردی و رفتن به بالای آبشار و همچنین رسیدن به چشمه آن برای ورزشکاران علاقه مند وجود دارد. نام پیرغار برگفته از غاری قدیمی و آهکی است که در منطقه قرار دارد و چشمه های زیادی اطراف آن هستند.

کتیبه هایی که در دوران مشروطه نوشته شده اند دیدنی های تاریخی پیرغار هستند. این کتبیه ها که در چهار قسمت وقایع تاریخی را نقل می کنند و مربوط به دوران قاجار هستند. در بخش اول کتیبه به اوضاع کلی ایران اشاره شده و گفته شده که تبریز هرگز ساکت نشد و مردم رشت نیز به قیام پیوستند. فاصله پیر غار از دیدنی های شهرکرد با مرکز شهر تنها ۴۵ کیلومتر است.

خانه ستوده چالشتری
خانه ستوده چالشتری یا خانه تاریخی خدا رحم خان که به آن قلعه خانی نیز می گویند، سال ۱۳۲۱ هجری قمری در چالشتر با فاصله ۸ کیلومتری از شهرکرد ساخته شد.ساختمان خانه ۱۲۰۰۰ متر مربع وسعت دارد و تا ده ۷۰ در آن ساکن بودند. تزئینات به کار رفته در این بنا طبیعت ‌گرا، غیرانتزاعی و تقلیدی هستند. در سال ۱۳۷۸ دو موزه مردم شناسی در زیر زمین خانه و موزه سنگ در بنای اصلی خود خانه افتتاح شدند.

مسجد جامع شهر کرد
مسجد توسط حاج محد رضاخان ستوده در کوچه مشرف، خیابان ملت شهرکرد ساخته شد. این مسجد که تنها مسجد دارای چهار ایوان در استان چهار محال و بختیاری است بیش از ۱۶۰ سال پیش ساخته شد. از ویژگی های آن می توان به دارا بودن دو شبستان تابستانی و زمستانی اشاره کرد. مساحت آن حدود ۲۵۰۰ متر مربع است و دیوارهای آن آجری هستند.

قلعه جونقان
در فاصله ۴۰ کیلومتری شهرکرد، شهر جونقان قرار دارد که آثار یافت شده در آن قدمت آن را به هزاران سال پیش می رساند. خانه ییلاقی حاج قلی خان بختیاری حدود صد سال پیش به سبک و سیاق اروپایی ها به ویژه معماری قرن ۱۹ فرانسه در این شهر ساخته شد. چند سال بعد سردار اسعد بختیاری از تاثیرگذارترین چهره های انقلاب مشروطه طرح های خود را در این خانه برنامه ریزی کرد.

متاسفانه در سال های گذشته باغ های بزرگ، ورودی باشکوه و آینه کاری های آن از بین رفته و تنها شاه نشین و سردر آن باقی مانده است. جالب است بدانید دهخدا تالیف لغت نامه خود را در این کاخ آغاز کرد، پناهندگان سیاسی جنگ جهانی اول در این کاخ اسکان یافتند و اولین مکانی که در استان های چهار محال و بختیاری و اصفهان دارای مورو الکتریسیته شد قلعه جونقان بود.
 سفر به بام ایران، شهرکرد

تنگ صیاد
در ۱۲ کیلومتری شرق شهر کرد پارک ملی و منطقه حفاظت شده تنگ صیاد قرار دارد. تپه های ماهور زیادی که در این منطقه هستند زیستگاه حیواناتی مانند میش وحشی، قوچ، پلنگ، کل، بز، گرگ، روباه، شغال، کفتار و پرندگانی همچون کبک دری، کبک چیل، تیهو و عقاب است. از سال ۱۳۴۹ شکار در تنگ صیاد ممنوع اعلام شده است. دسترسی به تنگ صیاد به آسانی از طریق جاده آسفالت امکان پذیر است. متاسفانه این منطقه در میان مناطق مسکونی، کارگاه ها و فعالیت های انسانی قرار گرفته و آدم ها در حال تخریب آن هستند.

پیست اسکی چلگراد
یکی از مشهورتین پیست های اسکی که در میان کوه های زاگرس قرار دارد پیست اسکی چلگراد است. از دیدنی های شهرکرد محسوب شده و ۸۵ کیلومتر با خود شهر فاصله دارد. به دلیل سرد بودن طولانی منطقه در سراسر فصل زمستان قابل استفاده است. در حال حاضر پیست دارای دو دستگاه بالابر است و دارای سه منطقه متفاوت تفکیک شده برای خانواده ها، خانم ها و آقایان است.

طول پیست ۸۰۰ متر است و با شیب ملایم ۲۰ درصدی مناسب استفاده درروزهایی است که هوا آرام است. هر سال بیش از ۳۰ هزار اسکی باز می توانند از آن بازدید کنند. جاده رسیدن به پیست آسفالت است و امکانات رفاهی مناسب مانند هتل کوهرنگ، سرویس بهداشتی و پارکینگ در آن قرار دارد.
منبع: مجله گردشگری الی گشت

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا