اسلام به همه انسان‌ها توجه دارد


اسلام به همه انسان‌ها توجه دارد

خبرگزاری شبستان: آیت‌االله فاطمی‌نیا گفت: دعای امام سجاد(ع) درباره مرزداران نشان می‌دهد که اسلام به فکر همه انسان‌ها در همه جای جهان است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان، آیت‌االله سیدعبدالله فاطمی‌نیا استاد سطوح عالی حوزه علمیه در جلسه سیری در صحیفه سجادیه که در مسجد جامعه ازگل برگزار شد، گفت: بسیاری از چیزها همچون حسد، بخل، خودخواهی، تنبلی وجود ما را پوسیده می‌کند که باید ریشه کن شود بنابراین در سال جدید نفس خود بهتر از گذشته محاسبه کنیم.

وی در شرح دعای 27 صحیفه سجادیه که درباره مرزداران است، عنوان کرد: این دعا بلندنظری و جامعه نگاه امام را نشان می‌دهد که ایشان به انسان‌ها حتی در جاهای دور هم فکر می‌کنند.

آیت‌االله فاطمی‌نیا با بیان اینکه حکومت محدودیت زیادی برای ایشان ایجاد کرده بود اما امام از طریق دعا مدرسه و درس اخلاق داشتند، اظهار داشت: این دعای امام سجاد(ع) درباره مرزداران نشان می‌دهد که در اسلام فقط به فکر خود یا اطرافیان بودن کافی نیست بلکه باید از مرز خودخواهی عبور کرده و به فکر دیگران هم باشیم.

استاد اخلاق حوزه علمیه گفت: امام سجاد(ع) در این دعا می‌فرمایند خدایا حافظ مرزداران باش و از نزد خودت عطایای آنها را زیاد کن و بین آنان الفت ایجاد کن.

وی افزود: شاید برخی بگویند مرزداران زمان امام در حکومت بنی‌امیه بودند چرا امام برای آنها دعا می‌کردند، باید گفت با وجود اینکه حکومت ظالم بوده است اما مرزداران از زن و بچه‌های مردم در مقابل کفار حفاظت دارند و بدون آنها مردم توسط دشمنان کشته می‌شوند.

آیت‌االله فاطمی‌نیا با اشاره به بخش دیگری از این دعا منبی بر اینکه خدایا به مرزداران صبر عطا فرما، اظهار داشت: صبر دو نوع جسمی و نفسی است، در صبر نفسی انسان نباید جزع و فزع کند با توجه به اینکه مرزداران از خانواده خود دور هستند باید صبور باشند.

استاد اخلاق با بیان اینکه امام در این دعا از خداوند می‌خواهد که مکر و کید مرزداران را بر علیه دشمن زیاد کند، خاطرنشان کرد: کید و چاره‌اندیشی برای گرفتن مال مظلوم از ظالم خوب است.

وی با بیان اینکه امام سجاد در این دعا از خداوند می‌خواهد که دنیای پرفریب را از یاد مرزداران برده و خطراتی را که به قلب خطور می‌کند را از ذهن آنان پاک کند، خاطرنشان کرد: اگر مرزداران اینگونه باشند بهتر می‌توانند از مرز حفاظت کنند.

پایان پیام/487

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


قابل توجه خانم ها / ظلم به رحم چیست؟