آینده نگری لازمه چیست؟
شفقنا (پایگاه بین المللی همکاری های خبری شیعه) – آینده نگرى لازمه ى عقل است. به کسى عشق و محبّت بورزیم که قدرت داشته باشد و در روز خطر، ما را حمایت کند. «اذ تبرّء الّذین اتّبعوا» به گزارش شفقنا به نقل از حوزه استاد محسن قرائتی در ادامه سلسله مباحث تفسیری خود با موضوع […]
شفقنا (پایگاه بین المللی همکاری های خبری شیعه) – آینده نگرى لازمه ى عقل است. به کسى عشق و محبّت بورزیم که قدرت داشته باشد و در روز خطر، ما را حمایت کند. «اذ تبرّء الّذین اتّبعوا»
به گزارش شفقنا به نقل از حوزه استاد محسن قرائتی در ادامه سلسله مباحث تفسیری خود با موضوع تفسیر قطره ای به بیان آموزه های آیه ۱۶۵ و ۱۶۶ سوره بقره پرداخته است.
* آیه ۱۶۵
وَمِنَ الْنَّاسِ مَنْ یَتَّخِذَ مِنْ دُونِ اللَّهِ أَنْدَاداً یُحِبُّونَهُمْ کَحُبِّ اللَّهِ وَ الَّذِینَ ءَامَنُواْ أَشَدُّ حُبّاً لِلَّهِ وَلَوْ یَرَى الَّذِینَ ظَلَمُواْ إِذْ یَرَوْنَ الْعَذَابَ أَنَّ الْقُوَّهَ لِلَّهِ جَمِیعاً وَأَنَّ اللَّهَ شَدِیدُ الْعَذَابِ.
* ترجمه
و بعضى از مردم کسانى هستند که معبودهایى غیر از خداوند براى خود برمى گزینند و آنها را همچون دوست داشتن خدا، دوست مىدارند. امّا آنان که ایمان دارند، عشقشان به خدا (از عشق مشرکان به معبودهاشان) شدیدتر است و آنها که (با پرستش بت به خود) ستم کردند، هنگامى که عذاب خدا را مشاهده کنند، خواهند دانست که تمام نیروها، تنها به دست خداست و او داراى عذاب شدید است.
* نکته ها
امام باقر (علیه السلام) مىفرماید: مراد از «دون اللَّه» و «انداد» در این آیه، بتها نیستند، بلکه مراد پیشوایان ستمکار و گمراهند که مردم آنان را همچون خداوند دوست دارند. [کافى، ج۱، ص ۳۷۴] از جهت ادبى نیز کلمه «هم» در «یحبّونهم»، براى انسان بکار مىرود، نه اشیاء.
ریشه ى محبّت، کمال دوستى و جمال دوستى است. مؤمنان تمام کمالات و جمالها را در خداوند مى بینند، لذا بیشترین عشق را به او ابراز مىدارند. عشق و محبّت مؤمنین، بر اساس شایستگى و لیاقت معشوق است و هرگز به سردى و خاموشى نمى گراید؛ امّا عشق مشرکان، براساس خیال و جهل و تقلید و هوسهاى بیهوده است.
* پیام ها
۱- پرستش و محبّت غیر خدا، ممنوع است. «یتّخذ من دون اللَّه انداداً یحبّونهم»
۲- احساسات باید در رابطه با اعتقادات باشد. «الّذین آمنوا اشدّ حُبّاً للّه»
۳- برخى از مردم تا وقتى پرده ها کنار نرود و قیامت را مشاهده نکنند، به پوچى و بیهودگى راه و فکر خویش پى نمىبرند. «ولو یرى الّذین»
۴- قدرت در جذب نیرو مؤثر است. «انّ القوّه للّه جمیعاً» پس جذب غیر او نشوید.
* آیه ۱۶۶
إِذْ تَبَرَّأَ الَّذِینَ اتُّبِعُواْ مِنَ الَّذِینَ اتَّبَعُواْ وَ رَأَوُاْ الْعَذَابَ وَ تَقَطَّعَتْ بِهِمُ الْأَسْبَابُ
* ترجمه
در آن هنگام که عذاب را مشاهده کنند و پیوند میانشان بریده (و دستشان از همه چیز قطع) گردد، پیشوایان (کفر)، از پیروان خود بیزارى جویند.
* نکته ها
به هوش باشیم که رهبرمان کیست و محبّت و عشق چه کسى را در دل داریم؟ بدانیم طاغوتها و غیر خدا، ما را براى خودشان مى خواهند تا با قدرت و ارادت ما، به هوس ها و آرزوهاى خود در دنیا برسند، ولى در قیامت همه را رها و از ما اظهار تنفّر و انزجار خواهند نمود.
* پیام ها
۱- هر عشق و علاقه، که مایهاى از عقل و فطرت نداشته باشد، دیر یا زود به سردى گرائیده و یا به دشمنى کشیده مى شود. «یحبّونهم کحبّ اللّه… تبرّء الّذین اتّبعوا»
۲- محبّت، زمینهى تبعیّت است. «یحبونهم… اتبعوا»
۳- آینده نگرى لازمه ى عقل است. به کسى عشق و محبّت بورزیم که قدرت داشته باشد و در روز خطر، ما را حمایت کند. «اذ تبرّء الّذین اتّبعوا»
۴- معیار اصالت یا بى اصل بودن علاقه ها و محبّتها، دیدن عذاب در روزهاى خطرناک است. «رأوا العذاب»