حمله پلاستیکی؛ توصیف کاربران توئیتر از تهاجم به سوریه


حملات هوایی و موشک پراکنی آمریکا، فرانسه و انگلیس به خاک سوریه به سرعت مورد توجه کاربران شبکه های اجتماعی از جمله توئیتر قرار گرفت. در کنار انتقادات جدی از این اقدام نظامی، بسیاری آن را سخیف، ناکارآمد و دارای تبعاتی جدی توصیف کردند.

مجله اینترنتی کمونه (Kamooneh.com) :


اقدام نظامی واشنگتن و دو متحد اروپایی ایالات متحده از نخستین ساعات صبح (شنبه بیست و پنجم فروردین ماه) مرکز توجه رسانه های مجازی و شبکه های اجتماعی قرار گرفت و بسیاری از کاربران و فعالان عرصه مجازی به بیان دیدگاه های خود در مورد این رخداد پرداختند.

نتیجه راهبردی حمله به سوریه برای ترامپ
از دید گروهی از تحلیلگران سیاسی و بین المللی، عملیات نظامی امروز فاقد دستاوردی استراتژیک برای آمریکایی ها بوده و تبعاتی سنگین را نیز برای غربی ها به دنبال خواهد داشت.
به نوشته «مهدی محمدی» حمله موشکی آمریکا به سوریه نشان داد وضع بقدری خراب است که نیروی نظامی آمریکا دیگر حتی به کار خودنمایی هم نمی آید!
وی در توئیتی دیگر آورد: تنها نتیجه راهبردی حمله موشکی دیشب به سوریه این بود که مقاومت دانست آمریکا فاقد گزینه نظامی موثر در سوریه است. باید از حماقت ترامپ به خاطر برملا کردن این راز تشکر کرد.
به نوشته «حسام الدین آشنا» مشاور فرهنگی رییس جمهوری، حمله امروز قطعا موازنه قدرت در سوریه را جابجا نمی کند اما احتمالا قواعد بازی در خاورمیانه را تغییر می دهد. وی همچنین در خصوص انگیزه های اقدام نظامی علیه سوریه به سه نکته اشاره کرد؛ 1- حمله اف بی آی به دفتر کار وکیل ترامپ 2- حمله فرانسه بریتانیا آمریکا به سه نقطه در سوریه 3- به حاشیه رفتن مشکلات داخلی سه کشور.
در این میان، برخی از روزنامه نگاران فارسی زبان خارج از کشور نیز به عملیات موشکی واشنگتن و متحدانش علیه سوریه پرداختند. از دید برخی از آنان هر چند این حمله ممکن است به زیان ایران، روسیه و سوریه برآورد شود اما در عمل «آمریکا هم هیچ غلطی نکرد» و بسیاری از چالش ها همچنان در سوریه پابرجا است.
در همین ارتباط، یکی از روزنامه نگاران خارج از کشور آورد: تونی بلر در کتاب a journey ص ٣٨٨ از دو اشتباه استراتژیک دولتش در همراهی با آمریکا یاد کرده است. ١-حمایت از صدام در جنگ علیه ایران ٢-حمایت از گروه های اسلامی در افغانستان در برابر شوروی. وقتی خاطرات ترزا می منتشر شود، به اشتباه استراتژیک دفاع از تروریسم در سوریه اقرار خواهد کرد!؟
بنابر این توئیت، حمله موشکی آمریکا، انگلیس و فرانسه در سحرگاه امروز نشانه حمایت کامل آشکار و بی چون و چرای هر سه کشور از تروریسم در سوریه و منطقه و ایجاد فرصت تنفس برای تروریسم است. علاوه بر آن نشان داد که این سه عضو دائم شورای امنیت اعتباری برای همان شورا و سازمان ملل قائل نیستند.

حمله پلاستیکی ترامپ و شرکا به سوریه
طی ساعات پس از حمله موشکی و هوایی، بسیاری از کاربران توییتر سخنان رهبر معظم انقلاب در خصوص اقدام نظامی آمریکا، فرانسه و انگلیس و جنایتکارانه خواندن آن را در صفحات خود به شیوه های گوناگونی از جمله در فوتوتیترهایی منعکس ساختند.
برخی نیز با درج تصاویری از توان موشکی ایران، سربازان اسیر آمریکایی در خلیج فارس و ... ، درباره هرگونه اقدام نابخردانه ای از جانب آمریکا هشدار دادند.
در این میان، هشتک «#حمله_پلاستیکی» به شکلی فراگیر در توئیتر مورد استفاده قرار گرفت. از دید بسیاری از کاربران حملات اخیر را می توان در حد «چارشنبه سوری» مردم دمشق به شمار آورد.
گروهی دیگر نیز با اشاره به تحریکات «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی برای برانگیختن «دونالد ترامپ» و رهبران اروپایی به منظور حمله به سوریه، تهاجم اخیر را اقدامی ناچیز دربرابر رشوه کلان سعودی ها خواندند از جمله «نکته جالب از #حمله_پلاستیکی دیشب: تمامی مقرهای مورد حمله از سه روز قبل تخلیه شده بودند... با این حال نیمی از موشک ها قبل از اصابت به هدف، منهدم شدند! دلارعربی، تجهیزات آمریکایی، حمایت اطلاعاتی اسرائیل مثلث حماقت راتشکیل دادند!»
با وجود ناکارآمد خواندن این حمله، دسته ای از کاربران توئیتر پاسخ آتی به اقدام نظامی آمریکا و متحدانش را سخت و کوبنده دانستند از جمله در یکی از توئیت ها می خوانیم: وقتی آمریکا و انگلیس و فرانسه به سوریه حمله میکنند یعنی اسرائیل با سرعت نور داره به نابودی نزدیک می شود!
در میان تحلیل کاربران درباره نتایج عملیات نظامی علیه سوریه به مواردی برمی خوریم از جمله «همه ی دنیا از جنگ و کسانی که شروع کننده ی جنگ هستند متنفر اند. حمله دیشب جنایتکاران (آمریکا ، انگلیس ٬ فرانسه) سه نتیجه دارد؛ 1- تنفر از این سه کشور در منطقه 2-افزایش محبوبیت و قدرت گرفتن جمهوری اسلامی در منطقه 3- نزدیکی نابودی اسرائیل»

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کنایه معاون رئیسی به ادعای یک رسانه عربی