از تخفیف غیرواقعی فروشگاه ها تا شگردهای متقلبانه برخی شرکت های هواپیمایی


از تخفیف غیرواقعی فروشگاه ها تا شگردهای متقلبانه برخی شرکت های هواپیمایی

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان تهران از برخی تخفیف های غیرواقعی فروشگاههای زنجیره ای و شگرد برخی شرکت های هواپیمایی در پرداخت نکردن جریمه تاخیر پرواز هواپیماها پرده برداشت.

از تخفیف غیرواقعی فروشگاه ها تا شگردهای متقلبانه برخی شرکت های هواپیماییمدیر کل تعزیرات حکومتی استان تهران در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما ، از برخی تخفیف های غیرواقعی فروشگاههای زنجیره ای و همچنین شگرد برخی شرکت های هواپیمایی در پرداخت نکردن جریمه تاخیر پرواز هواپیماها پرده برداشت.
محمدعلی اسفنانی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا تخفیف های ارائه شده در برخی فروشگاههای زنجیره ای قانونی است ؟ افزود: در گشت های مشترک تعزیرات حکومتی ؛ کارشناسان سازمان استاندارد ، صنعت معدن و تجارت و اتاق اصناف حضور دارند و این کارشناسان بررسی می کنند که آیا تخفیف داده شده معقول است یا نه؟
وی با اشاره به اینکه هر تخفیفی الزاما تخفیف محسوب نمی شود و به نوعی فرصتی برای سوء استفاده است ف گفت : برای مثال برخی کالاها را به قیمت کمی بالاتر از قیمت واقعی از تولیدکننده خریداری می کنند منوط به اینکه قیمت مصرف کننده را حدود دو برابر قیمت واقعی درج کنند در نتیجه تولیدکننده نزدیک به دو برابر قیمت درج می کند و فروشندگان هم با تخفیف 20 تا 30 درصدی آن کالا را عرضه می کنند اما وقتی این تخفیف را از قیمت مندرج روی کالا کم می کنیم باز می بینیم که از قیمت واقعی بالاتر است در حالیکه خریدار تصور می کند با تخفیف خریده و این کار تخلف است و تعزیرات با این متخلفان برخورد می کنند.
وی گفت : نکته دیگر این است که تخفیف نباید دائمی باشد و اگر یک کالایی در طول چند ماه چندین بار تخفیف بخورد نشان می دهد که تخفیف منطقی نیست چرا که تولید کننده نمی تواند چندین بار روی کالایش تخفیف قائل شود اما اگر تخفیف در زمان های خاص مانند ایام پایانی سال یا نزدیک به پایان زمان مصرف کالا باشد منطقی به نظر می رسد.
مدیر کل تعزیرات حکومتی استان تهران درباره برنامه های امسال برای برخورد با برخی تخلفات شرکت های هواپیمایی در بحث تاخیر پروازها و همچنین گرانفروشی بلیت هواپیما نیز گفت : سال گذشته که شاهد بارش نزولات آسمانی بودیم در مقطعی در بحث پروازها و ارائه خدمات و حتی خدمات تاکسی رانی و فروشگاههای مستقر در فرودگاهها شاهد فضایی نامطلوب بودیم که در همین زمینه پرونده هایی هم تشکیل و با متخلفان برخورد شد .
وی از امضای تفاهم نامه ای میان سازمان تعزیرات و سازمان هواپیمایی خبر داد و گفت :
قرار است این موارد مدیریت شود و سازمان هواپیمایی در تعامل با سازمان تعزیرات بتواند در بخش عرضه خدمات و فروش بلیت خطوط هوایی نظارت بیشتری داشته باشد.
اسفنانی در ادامه به تخلفی در بحث تاخیر پروازها اشاره کرد و افزود: مدتها این تخلف مرسوم شده است به این ترتیب که یک ساعت مانده به پرواز هواپیما به مسافر اعلام می کنند که پرواز یک ساعت تاخیر دارد و پس از این یک ساعت دوباره اعلام می کنند یک ساعت دیگر تاخیر صورت می گیرد ، اما از آنجا که اگر تاخیر بیشتر از دو ساعت باشد مکلفند همه پول بلیت را برگردانند به شگردی روی می آورند به این ترتیب که یک ربع قبل از اینکه دو ساعت تاخیر رخ داده باشد اقدام به سوار کردن مسافر می کنند اما تا زمانی که مسافران سوار شوند و هواپیما پرواز کند یک ساعت دیگر تاخیر می کنند و تاخیر از دو ساعت بیشتر می شود و هیچ خسارتی هم به مسافران پرداخت نمی کنند.
وی گفت : این کار هم به نوعی تقلب در ارائه خدمت هم محسوب می شود و اگر در این خصوص شکایتی از خطوط هوایی به ما برسد حتما در شعب اداره کل تعزیرات رسیدگی خواهیم کرد .
اسفنانی گفت : قرار است پروازهای چارتری از سیستم پروازی ما حذف شود و اگر همکاری و تفاهم نامه میان سازمان های تعزیرات و هواپیمایی به منصه ظهور برسد ، بسیاری از این مشکلات کاهش پیدا می کند.
وی افزود : در بحث قیمت بلیت هواپیما هم اگرچه بر اساس عرضه و تقاضا تعیین می شود ، اما قیمت هر بلیت باید سقف داشته باشد تا اگر عرضه و تقاضا کم یا زیاد شد در ایام خاص در حق مردم اجحافی صورت نگیرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید