نقش‌آفرینی نهادهای دانشگاهی در دیپلماسی فرهنگی پررنگ شود


نقش‌آفرینی نهادهای دانشگاهی در دیپلماسی فرهنگی پررنگ شود

اردبیل – معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار اردبیل بر ضرورت نقش‌آفرینی بیش از پیش نهادهای دانشگاهی و مراکز علمی در بحث دیپلماسی فرهنگی تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، علی نواداد عصر یکشنبه در دومین کنگره بین‌المللی «عرفان در کلام مولانا» در دانشگاه محقق اردبیلی افزود: نقش دانشگاه ها در دیپلماسی فرهنگی غیرقابل انکار بوده و این نهادها باید در این زمینه با برگزاری همایش ها، کنگره ها و برنامه های مشترک نقش تاثیرگذارتری داشته باشند.

وی با بیان اینکه طی سال‌های اخیر دولت به نقش فرهنگ در حوزه‌های بین المللی توجه ویژه‌ای داشته است، تصریح کرد: به دلیل این توجه اصطلاح دیپلماسی فرهنگی رایج شده و مورد بحث قرار گرفته است.

معاون استاندار اردبیل با اشاره به ارائه این نقش فرهنگی از سوی نهادهای فرهنگی و بویژه دانشگاه ها به عنوان مراکز علمی و فرهنگی ادامه داد: تمام نهادهای دانشگاهی استان می توانند نقش مهمی در این زمینه ایفا کنند.

به گفته وی هم اکنون افزایش دستیابی به اطلاعات و سرعت انتقال آن به مخاطبان به عامل و ضررت مهمی برای حضور در عرصه های بین المللی تبدیل شده است.

نواداد این حضور و مشارکت را مهم ارزیابی کرد و بیان داشت: مبادلات فرهنگی بین کشورها به خصوص ملت های دارای اشتراکات فرهنگی سبب شده که امکان مشارکت کشورهای مختلف در پیشبرد و حفظ میراث فرهنگی فراهم شود.

کنگره بین‌المللی تاثیر زبان و ادبیات فارسی- ترکی برگزار می‌شود

رئیس مرکز تحقیقات اوراسیا و عضو هیات علمی دانشگاه خاور نزدیک قبرس نیز در این کنگره به اهمیت گسترش مناسبات و توسعه روابط فرهنگی و علمی بین دانشگاهی و لزوم بسترسازی دیپلماسی فرهنگی در راستای شناخت هر چه بیشتر تمدن ها و زمینه های مشترکات فرهنگی اشاره کرد.

قدیر گلکاریان با بیان اینکه از سال ۲۰۱۵ تفاهمنامه مشترک همکاری های علمی- فرهنگی میان دانشگاه محقق اردبیلی و خاور نزدیک قبرس منعقد شد تا همایش ها، کنگره ها و جشنواره های مشترک برگزار شود، یادآور شد: در نخستین همکاری کنگره بین المللی دیدگاه عرفانی حافظ شیرازی و یونس به میزبانی دانشگاه خاور نزدیک قبرس در سال ۲۰۱۶ برگزار شد.

ویو کنگره عرفان در کلام مولانا را دومین کنگره مشترک در این زمینه دانست و از برگزاری سومین کنگره بین المللی تاثیر زبان و ادبیات فارسی - ترکی از قرن ۱۱ میلادی تاکنون در سال ۲۰۲۰ در دانشگاه خاور نزدیک خبر داد.

مسئول کمیته علمی دومین کنگره بین المللی عرفان در کلام مولانا نیز در این مراسم با اشاره به ارسال ۱۰۰ مقاله علمی به این کنگره متذکر شد: بیشترین مقالات در بحث عرفانی و فلسفی ارسال شده است.

علی بابایی با اشاره به داوری مقالات توسط ۱۲ نفر از اعضای هیئت علمی دانشگاه ها عنوان کرد: از مجموع مقاله‌های ارسال شده، هشت مقاله به عنوان مقاله منتخب انتخاب شد که هر مقاله حداقل توسط چهار نفر داوری شده بودند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اردبیل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بیوگرافی نشنیده آیسان آقاخانی زن محمدرضا گلزار ! + عکس ها و خصوصی ها