فاجعه محیط‌های آبی در آلمان


اشپیگل در گزارش اخیر خود که جمعه گذشته منتشر شد، خبر از فاجعه‌ای محیط‌‌زیستی در پهنه‌های آبی آلمان داده که به تأیید سازمان محیط‌ زیست این کشور هم رسیده است. این گزارش می‌گوید از هر چهار دریاچه یا تالابی که در این کشور وجود دارد، فقط یکی برخوردار...

اشپیگل در گزارش اخیر خود که جمعه گذشته منتشر شد، خبر از فاجعه‌ای محیط‌‌زیستی در پهنه‌های آبی آلمان داده که به تأیید سازمان محیط‌ زیست این کشور هم رسیده است. این گزارش می‌گوید از هر چهار دریاچه یا تالابی که در این کشور وجود دارد، فقط یکی برخوردار از استانداردهای آژانس محیط‌ زیست اتحادیه اروپا درباره کیفیت آب بوده و بقیه به دلیل آلودگی شدید ناشی از سرگین حیوانی، کودهای شیمیایی و پساب‌های صنعتی، متأثر از وفور مواد نیتراته و رشد بیش از حد گیاهان جلبکی شده، شرایطی فلاکت‌بار یافته و عملا امکان تداوم حیات آبزیان و دیگر گیاهان آبزی به‌شدت مختل شده است. این مسئله اعتراض گسترده و شدید احزاب و گروه‌های محیط‌‌زیستی در آلمان را به همراه داشته است. اشتفی لِمکه از حزب سبز می‌گوید: آبزیان و گیاهانی که در این مناطق وجود دارند، به دلیل سرگین جانوری ناشی از انبوه واحدهای دامداری صنعتی، دیگر در دریاچه‌ها و تالاب‌ها جایی برای زندگی ندارند. به‌تازگی دولت مرکزی در پاسخ‌گویی به یک پرسش از سوی حزب سبز، اعتراف کرد که اکثر رودخانه‌ها، برکه‌ها و دریاچه‌های آلمان در شرایط بدی به سر می‌برند. در ۹۳ درصد از آب‌های جاری دیگر اجتماعی از ماهی‌ها، گیاهان و جانوران کوچک که باید در آنجا وجود داشته باشند، زندگی نمی‌کنند. علاوه‌براین ساختار طبیعی ۷۹ درصد از آب‌های جاری به دلیل دست‌اندازی‌های انسان‌ساخت در حدی وسیع تغییر شکل و ماهیت داده و اکوسیستم منطقه دچار پسرفت شده است. البته بنا بر گزارش وزارت محیط‌ زیست آلمان کیفیت آب در مجموع بسیار بهتر از گذشته شده و سگ‌های آبی و ماهی‌های قزل‌آلا دوباره به رودخانه‌ها بازگشته‌اند؛ اما آب‌ها و سبزه‌زارها هنوز به‌عنوان زیستگاه‌های در معرض خطر در آلمان شمرده می‌شوند و نتوانسته‌اند از کیفیت لازم برخوردار شوند. گفتنی در آلمان نزدیک به ۹ هزار بخش از رودخانه‌ها از جانب دولت مشخص و ثبت شده و به صورت پیوسته مورد پایش قرار می‌گیرند. دستورالعمل‌های اتحادیه اروپا در زمینه آب، کشورهای عضو را موظف می‌کند تا سال ۲۰۲۷ کیفیت آب‌های خود را به شرایط مدنظر برسانند.
خواننده عزیز روزنامه وزین «شرق»! درس‌آموخته این ماجرا برای ما آن است که دولت آلمان در واکنش به مطالبه و پرسش کنشگران محیط‌‌زیستی و احزاب سیاسی، مجبور به ارائه این گزارش شده است. آیا در ایران چنین زمینه‌ای برای طرح پرسش و مطالبه از سوی سمن‌های محیط‌‌زیستی فراهم است؟ اصولا چند درصد از پرسش‌های نمایندگان در صحن بهارستان متأثر از چنین نگرانی‌هایی است؟ اصلا سازمان حفاظت محیط‌ زیست در ایران خود را موظف به پاسخ‌گویی در چنین مواردی می‌بیند؟ آیا یک دلیل هزینه گزاف درمان در ایران به دلیل همین سهل‌انگاری‌ها در پایش کیفیت مطلوب بوم‌سازگان‌های کشور نیست؟ راست آن است که حمایت جدی‌تر از مشارکت واقعی مردم در حوزه محیط‌ زیست و ارتقای منزلت کنشگران اجتماعی در این عرصه به نفع بهبود کیفیت سلامت همه ایرانیان و ارتقای تاب‌آوری سرزمین است. مباد که با برخی برخوردها یا تشدید دیوان‌سالاری فرساینده از کمّیت و کیفیت فعالیت‌های داوطلبانه در این حوزه بکاهیم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا