اسید پاشی در ایران همچنان ادامه دارد/ چرا مجازات مجرمان بازدارنده نیست؟


اسید پاشی در ایران همچنان ادامه دارد/ چرا مجازات مجرمان بازدارنده نیست؟

با توجه به افزایش اسید پاشی در ایران به نظر می رسد که میزان مجازات در نظر گرفته شده برای مجرمان آنطور که باید بازدارنده نبوده و مجرمان عمدتا با علم به راه درروهای این جرم، زنان سرزمینمان را مورد هدف شوم خود قرار می دهد.

اسید پاشی در ایران همچنان ادامه دارد/ چرا مجازات مجرمان بازدارنده نیست؟به گزارش فانوس – هدی نتاج: با توجه به افزایش اسید پاشی در ایران به نظر می رسد که میزان مجازات در نظر گرفته شده برای مجرمان آنطور که باید بازدارنده نبوده و مجرم عمدتا با علم به وجود راه دررو های این جرم، با انگیزه انتقام جویی، زنان سرزمینمان را مورد هدف شوم خود قرار می دهد.

این درحالی است که همچنان سوختگی های ناشی از اسیدپاشی در سراسر کشور به گوش می رسد و باز هم قربانیان حادثه دختران و زنان بیگناهی هستند که کاخ آرزوهایشان به ویرانه تبدیل شده و محکوم به یک عمر زندگی در« تنهایی مرگ بار» می شوند.

عمده قربانیان این گونه جنایت، دختران جوانی هستند که چهره زیبایشان را در کسری از ثانیه از دست داده و سرنوشتشان یک شبه از این رو به آن رو می شود.

حال به بحث مجازات مجرم که می رسد دختر بیچاره با چهره از دست رفته و آینده ای به سیاهی شب، آنطور که باید نمی تواند عامل جنایت را قصاص کند در واقع وجود قوانین مبهم در این زمینه و فقدان مجازات مناسب که از بازدارندگی لازم برخوردار باشد، در مورد این جرم اعمال نشده است.

قوانین در مورد جرم اسیدپاشی چگونه است؟

درخصوص تعمدی بودن این جرم، بند «الف» ماده ٢٩٠ قانون مجازات اسلامی مصوب ١٣٩٢ تصریح کرده است: «هرگاه مرتکب با انجام کاری قصد ایراد جنایت بر فرد یا افرادی معین یا افرادی غیرمعین از یک جمع را داشته باشد و در عمل نیز جنایت مقصود یا نظیر آن واقع شود، خواه کار ارتکابی نوعا موجب وقوع آن جنایت یا نظیر آن بشود، خواه نشود»، لذا این جرم، جنایتی عمدی است.

اسید پاشی اعلام جرم علیه اجتماع و فرد فرد شهروندان است

باید گفت اسیدپاشی در زمره جرایمی قرار دارد که اگر اغراق نکرده باشیم از شدیدترین جرایم محسوب شده، چراکه علاوه بر بروز آسیب‌های شدید و دائمی جسمی بر مجنی‌علیه، سایه ناامنی و وحشت را در جامعه مستولی کرده و به جرات ادعا می‌کنیم که اسیدپاشی، اعلام جرم علیه اجتماع و فرد فرد شهروندان است. از دیدگاه جنبه عمومی جرم نیز، اسیدپاشی جرمی غیرقابل گذشت است و مدعی‌العموم به نمایندگی از آحاد افراد جامعه وظیفه اعلام جرم و برخورد قاطعانه با این جرم شدید را دارد. از دیدگاهه دیگر مدعی‌العموم هیچ‌گاه در برابر چنین جرمی اغماض نخواهد کرد، چراکه در این صورت مجرمان اسیدپاش دارای حاشیه امنیت شده و شرایط جامعه روزبه‌روز بحرانی‌تر خواهد شد.

حتی به اعتقاد برخی از کارشناسان، جرم اسیدپاشی به مراتب سنگین‌تر از قتل عمد است و در بسیاری از موارد قتل عمد، جانی بدون قصد قبلی در لحظه‌ای تصمیم به قتل می‌گیرد و مجنی‌علیه نیز کشته می‌شود اما در اسیدپاشی فرد حتما با قصد و آگاهی از عواقب عمل خویش و اصلا به علت کریه‌‌المنظرکردن و از میان بردن چهره و زیبایی افراد به دلیل برخی نیات سوء، دست به چنین عملی می‌زند و فرد مجنی‌علیه را برای تمام عمر از نعمت بینایی و زیبایی چهره، ازدواج و حتی شغل محروم می‌کند و درواقعع برای او هر روز هزاران‌بار مرگ را می‌آفریند.

شاید به این دلیل که بزه دیده زن است جرم مجرم نادیده گرفته می شود

در این خصوص گرامی زادگان، فعال حقوق زنان به یک سایت خبری گفت: در راستای تحکیم بنیان خانواده، تامین امنیت و کرامت زنان و پیشگیری از جرائم خشونت آمیز، آیا زنانی که در معرض اسیدپاشی قرار می‌گیرند و آسیب می بینند نباید مورد رسیدگی قرار بگیرند؟ آیا درست است در کشور ما اسید پاشی مدام افزایش یابد و ما جرم خاطی را به دلیل اینکه بزه دیده زن است نادیده بگیریم.

این در حالی است که معصومه جلیل پور مانند دیگر زنان کشورمان دیگر قربانی اسیدپاشی بوده ، زن ٢٦ ساله‌ای که اسفند‌سال گذشته، از طرف خواستگارش مورد حمله قرار گرفت و صورت و سینه‌اش در اثر اسید سوخت و چشم‌هایش به شدت آسیب دید.

هزینه‌های درمان قربانیان اسیدپاشی از کجا تأمین می شود؟

مصطفی ده‌مرده‌ای، رئیس بیمارستان سوانح سوختگی مطهری در گفتگو با یک سایت خبری به موضوع بیمه اشاره می کند و می گوید: به‌طور کلی، درمان‌های ترمیمی تحت پوشش بیمه نیست. در مورد اسیدپاشی هم بستگی به این دارد که اسیدپاش، دستگیر شده یا نشده باشد. اگر دستگیر شده باشد، هزینه‌ها را او باید پرداخت کند. اگر نشده باشد، بیمه پرداخت می‌کند.

وی گفت: هزینه عمل در حین جراحی مشخص می‌شود و اصلا نمی‌توان برآورد قیمت کرد در واقع باید میزان سوختگی بررسی شود. البته بسیاری از این گونه جراحی ها با کمک های خیران و در نظر گرفته شدن ردیف بودجه خاص از سوی وزارت بهداشت برای مشمولان، تاکنون انجام گرفته است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم/ هواشناسی؛ بارندگی در کرمان شدید است؛ مردم خراسان جنوبی منتظر بارش‌های سیل‌آسا باشند