تداوم قطع و وصلی‌های مکرر تلگرام/ شبکه‌ای ناپایدار برای کاربران


تداوم قطع و وصلی‌های مکرر تلگرام/ شبکه‌ای ناپایدار برای کاربران

بررسی وضعیت کیفی پیام رسان تلگرام نشان می‌دهد که این شبکه خارجی که میلیونها کاربر ایرانی عضو آن هستند، با اختلالات متعدد فنی روبرو است و آنطور که انتظار می رود شبکه‌ای پایدار نیست.

به گزارش خبرنگار مهر، بروز اختلال در شبکه پیام رسان تلگرام طی هفته های اخیر به دفعات مشاهده می شود و این مساله باعث شده که کاربران ایرانی به فکر گزینه جدیدی برای جایگزینی با این شبکه اجتماعی بیافتند.

این پیام رسان که هم اکنون بیشترین سهم شبکه های اجتماعی را در میان کاربران ایرانی به خود اختصاص داده، صبح امروز نیز با اختلال و قطع‌ و وصلی‌های پی‌درپی مواجه شد و «پاول دوروف» مؤسس و مدیر تلگرام تاکنون درباره دلایل این اختلال و کشورهایی که این پیام‌رسان در آنها با مشکل مواجه شده، اظهارنظری نکرده است.

با این وجود گفته شده که احتمال دارد این مشکل به دلیل اختلال در سرور مرکزی تلگرام رخ داده باشد؛ دلیلی که طی هفته های اخیر باعث بروز اختلالات اینچنینی به دفعات در تلگرام شده است.

۴ بار قطعی گسترده در یک ماه

این شبکه پرطرفدار در ایران اگرچه در رده های اول شبکه های پرطرفدار دنیا قرار ندارد و حتی در لیست ۱۰ شبکه پرطرفدار دنیا نیست، اما تاکنون توانسته بیشترین اقبال را از سوی کاربران ایرانی به خود اختصاص دهد. با این وجود افزایش اختلالات در دسترسی به این شبکه سبب شده تا کاربران ایرانی فکر گزینه جایگزین باشند. حدود ۴ سال پیش نیز به دلیل قطع و وصلی و کندیهای مستمر شبکه پیام رسان وایبر، کاربران ایرانی که آن زمان حدود ۲۴ میلیون نفر برآورد می شدند به یکباره از وایبر به تلگرام مهاجرت کردند.

براساس اعلام مرکز ملی فضای مجازی تلگرام در یک ماه اخیر بیش از ۴ بار با قطعی گسترده در خاورمیانه و اروپا روبرو بوده است؛ بررسی ها نیز این آمار را تایید می کند.

برای مثال در اواخر سال گذشته بروز مشکل سخت افزاری دلیل اختلال گسترده تلگرام در اروپا و خاورمیانه شد. این موضوع سبب شد این اپلیکیشن برای چندین ساعت از دسترس کاربران خارج شود. پس از بهبود این وضعیت نیز باردیگر تلگرام اعلام کرد که توانسته مشکل را در اروپا رفع کند، اما کاربران ایرانی باید کمی بیشتر منتظر بمانند.

از سوی دیگر در ابتدای فروردین ماه نیز تلگرام در اروپا و خاورمیانه و کشورهای CIS قطع شد و کاربران در این مناطق تا ساعتها نتوانستند به این پیام رسان دسترسی داشته باشند.

در این زمینه نیز این پیام رسان خارجی بدون توجه به ضرر و زیانهای ناشی از این قطعی برای کاربران، اعلام کرد که مشغول بررسی مشکلات است و شبکه سرورهای این پیام رسان در اروپا دچار اختلالاتی شد.

صبح امروز (چهارشنبه) نیز این پیام رسان با اختلال و قطع‌ و وصلی‌های پی‌درپی مواجه و از دسترس کاربران ایرانی برای ساعاتی خارج شد. در این خصوص دلایل این اختلال و کشورهایی که این پیام‌رسان در آنها با مشکل مواجه شده، از سوی تلگرام اعلام نشد.

محمدحسین پور مدیرکل ارتباطات و روابط عمومی مرکز ملی فضای مجازی با تأکید بر اختلالات سراسری امروز تلگرام گفت: در یک ماه اخیر تلگرام برای چهارمین بار دچار اختلال سراسری شده و از این جهت می توان گفت که این پیام‌رسان خارجی سکویی ناپایدار است.

شبکه های بومی جایگزینی مناسب برای شبکه ناپایدار تلگرام

اگرچه تا پیش از این و به دلیل نبود شبکه های بومی کارآمد در داخل کشور، کاربران ایرانی از شبکه های خارجی برای رفع نیاز خود استفاده می کردند اما با وجود مشکل به وجود آمده در ماههای اخیر برای دسترسی به تلگرام، کاربران ایرانی به راحتی می توانند نمونه بومی این شبکه‌ اجتماعی را جایگزین کنند.

براساس آماری که به تایید مرکز ملی فضای مجازی رسیده هم اکنون بالغ بر چند شبکه پیام رسان در کشور وجود دارد که می توانند جایگزین مناسبی برای شبکه‌ خارجی تلگرام باشند.

شبکه اجتماعی بله، سروش، ویسپی، بیسفون پلاس، آی گپ و گپ از جمله شبکه‌های موبایلی ویژه چت و گفتگو هستند که کارکردهایی مانند ایجاد کانال و گروه برای کسب وکارها، تبادل پیام گروهی، امکان تماس و اشتراک گذاری فایل ها را دارند؛ این اپلیکیشن های موبایلی، قابلیت نصب در هر نوع گوشی موبایل و با هرنوع سیستم عاملی را دارند و کاربران می توانند با نصب آنها از بازارهای اپلیکیشن، پیام ها و فایل های صوتی و تصویری خود را ارسال کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پخش زنده فوتبال آتالانتا - لیورپول 30 فروردین 1403