انواع دست پیچ های خوشمزه با مرغ، گوشت، بادمجان و سیب زمینی


انواع دست پیچ های خوشمزه با مرغ، گوشت، بادمجان و سیب زمینی

انواع دست پیچ های خوشمزه را می توان با مرغ، گوشت، بادمجان و سیب زمینی طبخ کرد و به عنوان نهار، شام و یا میان وعده استفاده نمود. دست پیچ را با مواد مختلفی پر می کنند و معمولا با نان، سیب زمینی یا پاستا سرو می شود.

دست پیچ‌ها جزء لقمه‌های پرطرفدار و خوشمزه‌ای هستند که از رول کردن انواع گوشت و سبزیجات درست می‌شوند و به سلیقه خود می‌توانید مواد داخل آن‌ها را تغییر دهید. دست پیچ انواع مختلفی دارد، از جمله دست پیچ مرغ، گوشت، بادمجان و سیب زمینی از معروف‌ترین انواع آن هستند و در این مقاله با طرز تهیه آن‌ها آشنا خواهید شد.

انواع دست پیچ های خوشمزه با مرغ، گوشت، بادمجان و سیب زمینی

طرز تهیه دست پیچ گوشت با سس پرتقال

مواد لازم برای تهیه مایه درونی دست پیچ گوشت
فیله گوساله یک پارچه بدون استخوان 2 کیلوگرم
گرد نان 1 پیمانه
کشمش بی دانه 1 پیمانه
مغز گردو نیم کوب 1 پیمانه
تخم مرغ سفت خرد کرده 2 عدد
خلال پوست پرتقال جوشانده 1 پیمانه
کره 1-2 قاشق غذاخوری
شیر، جوز بویا، نمک و فلفل به میزان لازم

دستور تهیه:
گرد نان را در کاسه‌ای ریخته و آنقدر شیر اضافه کنید که خمیر نسبتا شلی به دست آید. تخم مرغ، خلال پوست پرتقال، مغز گردو، کشمش و ۱ قاشق غذاخوری کره آب کرده را روی خمیر گرد نان بریزید و زیر و رو کنید. نمک، فلفل و اندکی جوز بویا اضافه کرده و مخلوط کنید. اگر مایه سفت شد، کمی شیر اضافه کنید و مراقب باشید شل نشود. سینه گوساله را شسته و خشک کنید. سپس روی تخته کار پهن کنید، طوری که رویه بیرونی آن روی تخته باشد. مایه درونی دست پیچ را روی گوشت سینه بریزید و پهن کنید، به طوری که ۳-۲ سانتیمتر از لبه گوشت آزاد باشد. گوشت را از طرف پهن‌تر لوله کنید و با نخ پرک تمام طول لوله را ببندید. به اندازه یک قاشق غذاخوری سرپر از کره برداشته و با دست روی گوشت پیچیده بمالید و روی آن نمک و فلفل بپاشید. فر را روی حرارت ۲۰۰ درجه سانتیگراد گرم کنید و گوشت دست پیچ را به مدت حداقل ۲ ساعت در سینی فر در طبقه وسط قرار دهید تا بپزد. چند بار سر بزنید، اگر رویه دست پیچ زیادی برشته می‌شود، یک ورق آلومینیوم روی تخته پهن کنید، دست پیچ را از فر درآورید، در ورق آلومینیوم بپیچید و دوباره در فر قرار دهید تا رنگ آن تیره نشود. در پایان پخت، دست پیچ را از فر خارج کرده و اجازه دهید خنک شود، سپس نخ آن را بکشید و با کارد آن را ورقه ورقه کنید. سسی که دستور تهیه آن را در زیر خواهید خواند روی دست پیچ بریزید یا در ظرف جداگانه کنار آن بگذارید.

مواد لازم برای تهیه سس دست پیچ
پیاز رنده شده 1 عدد
پرتقال 2 عدد
شکر 1 قاشق مرباخوری
آرد 2 قاشق غذاخوری
کره 1-2 قاشق غذاخوری
جوز بویا، نمک و فلفل به میزان لازم

دستور تهیه:
این سس را طبعا باید پیش از پایان پخت دست پیچ درست کنید. گوشت پرتقال را درآورده و روی تخته ساطوری کنید به طوریکه زیاد له نشود. کره را در تابه روی حرارت ملایم داغ کرده و پیاز را در آن تفت دهید تا بلوری شود. شکر را اضافه کنید و کمی تفت دهید تا رنگ بگیرد. آرد را اضافه کرده و ۳-۲ دقیقه تفت دهید. گوشت پرتقال را با نیم پیمانه آب اضافه کنید و هم بزنید تا سس غلیظ شود. هر چه آب و روغن در سینی فر جمع شده روی سس بریزید، نمک و فلفل بزنید و اندکی جوز بویا بپاشید، سپس از روی حرارت بردارید.
انواع دست پیچ های خوشمزه با مرغ، گوشت، بادمجان و سیب زمینی

طرز تهیه دست پیچ مرغ با اسفناج

مواد لازم
اسفناج منجمد یخ زدایی شده 125 گرم
پنیر ریکوتا 125 گرم
پودر جوز هندی اندکی
نمک و فلفل به میزان لازم
شینسل مرغ 4 عدد
کره 2 قاشق غذاخوری
روغن زیتون 1 قاشق غذاخوری
پیاز کوچک 12 عدد
قارچ ورقه شده 125 گرم
آرد 1 قاشق غذاخوری
آب انگور 150 میلی لیتر
عصاره مرغ 300 میلی لیتر

دستور تهیه:
اسفناج را داخل یک الک ریخته و با قاشق روی آن فشار دهید تا آب آن گرفته شود. پنیر ریکوتا، جوز، فلفل و نمک را به آن اضافه کرده و مخلوط کنید. شینسل‌های مرغ را با یک کارد تیز از کنار برش دهید تا به صورت ورقه‌های نازک درآیند و سپس آن‌ها را روی میز کار پهن کرده و از مخلوط اسفناج روی آن‌ها قرار دهید. سپس شینسل‌ها را لوله کنید و برای اطمینان از بسته بودن، با خلال دندان محکم کنید. دست پیچ‌ها را در یخچال قرار دهید تا خنک شوند. روغن و کره را در ماهیتابه حرارت داده، سپس مرغ‌های دست پیچ را در آن سرخ کنید. دست پیچ‌ها را به ظرف بزرگ و کم عمق مخصوص فر انتقال داده و در جای گرم نگه دارید. پیاز‌ها و قارچ‌ ورقه شده را به مدت ۳-۲ دقیقه سرخ کنید تا نرم شوند. به آن‌ها آرد افزوده و هم بزنید، سپس به ترتیب آب انگور و عصاره مرغ را اضافه کنید. اجازه دهید تا مخلوط حاصل به جوش آید و مرتب هم بزنید. نمک و فلفل را تنظیم کنید و از این سس دور دست پیچ مرغ بریزید. مرغ را بدون درپوش در فری که از قبل روی حرارت ۲۰۰ درجه سانتیگراد گرم شده به مدت ۲۰ دقیقه بپزید. دست پیچ‌ها را برگردانده و به مدت ۱۰ دقیقه دیگر به پخت ادامه دهید. خلال دندان را از دست پیچ خارج کرده و در صورت تمایل آن را با لوبیا سبز بخارپز و پوره هویج سرو نمایید.
انواع دست پیچ های خوشمزه با مرغ، گوشت، بادمجان و سیب زمینی

طرز تهیه دست پیچ بادمجان

مواد لازم
بادمجان و گوجه فرنگی هز کدام 4 عدد
گوشت چرخ کرده 100 گرم
پیاز 1 عدد
پنیر موزارلا 50 گرم
نمک و فلفل و روغن زیتون به میزان لازم

دستور تهیه:
بادمجان‌ها را پوست بگیرید و به صورت ورقه‌های نازک برش بزنید. برای رفع تلخی بادمجان، ورقه‌های بادمجان را ۲-۱ ساعت در آب نمک قرار دهید، سپس در صافی ریخته و اجازه دهید آب آن گرفته شده و خشک شود. ورقه‌های بادمجان را در روغن سرخ کنید تا رنگ آن‌ها طلایی شود. پوست گوجه‌ها را گرفته و با غذاساز به صورت پوره درآورید. پیاز را ریز خرد کرده و با کمی روغن تفت دهید تا طلایی شود، گوشت چرخ کرده را به پیاز اضافه کنید و با هم تفت دهید تا رنگ گوشت تغییر کند، سپس نمک، زردچوبه، فلفل و پوره گوجه فرنگی را به آن اضافه کنید. درب تابه را ببندید و حرارت را ملایم کنید تا گوشت بپزد و سس گوشت غلیظی حاصل شود. ورقه‌های بادمجان سرخ شده را دو به دو به صورت بعلاوه روی هم قرار داده و یک قاشق از سس گوشت را وسط آن قرار دهید، کمی پنیر روی آن ریخته و بادمجان‌ها را ببندید. برای فیکس شدن دست پیچ از یک خلال دندان استفاده کنید، دست پیچ‌ها را در سینی فر بچینید و به مدت ۱۵ دقیقه در فر گرم شده روی حرارت ۲۰۰ درجه سانتیگراد قرار دهید تا طعم سس به خورد بادمجان رود. پس از خارج کردن دست پیچ از فر، آن را با گوجه گیلاسی، فلفل دلمه‌ای رنگی نگینی خرد شده، زیتون و ... تزیین کنید.
انواع دست پیچ های خوشمزه با مرغ، گوشت، بادمجان و سیب زمینی

طرز تهیه دست پیچ سیب زمینی

مواد لازم
سیب زمینی پشندی 1 کیلوگرم
تخم مرغ 6 عدد
آرد سفید 100 گرم
فیله مرغ 500 گرم
فلفل سبز ریز خرد شده 3 عدد
رب گوجه فرنگی 50 گرم
گوجه فرنگی بزرگ 1 عدد
پیاز 2 عدد
جوش شیرین، نمک، فلفل، روغن، زردچوبه و دارچین به میزان لازم

دستور تهیه:
سیب زمینی پخته را رنده کنید. تخم مرغ را با جوش شیرین خوب بزنید و با سیب زمینی مخلوط کنید. فیله‌های مرغ را به صورت خلال‌های باریک خرد کنید و با پیاز و نیمی از فلفل در کمی روغن تفت دهید. نمک، زردچوبه، فلفل و رب گوجه فرنگی را به آن اضافه کرده و خوب تفت دهید. آرد را روی تخته کار بپاشید، مخلوط سیب زمینی و تخم مرغ را به شکل مستطیل روی آرد پهن کرده، مخلوط مرغ را روی آن قرار دهید و به آرامی لوله کنید. ته ظرف نسوزی را چرب کرده، دست پیچ را در آن قرار دهید و روی آن کمی کره ذوب شده بمالید. گوجه فرنگی را ورقه ورقه کرده و با نیمه دیگر فلفل روی دست پیچ قرار دهید. ظرف را داخل فر ۱۸۰ درجه سانتیگراد به مدت ۱۰ دقیقه با شعله بالا و ۱۰ دقیقه با شعله پایین قرار دهید.

انواع دست پیچ های خوشمزه با مرغ، گوشت، بادمجان و سیب زمینی

در این مطلب سعی کردیم شما را با دستور تهیه چند نوع دست پیچ خوشمزه آشنا سازیم. شما می‌توانید طرز تهیه انواع غذا را در این سایت جستجو کنید و از طریق بخش نظرات با ما در تماس باشید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فینگر فود

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس عجیبی که منوچهر هادی از دخترش موقع سال تحویل رو کرد+ عکس