گردهمایی سیک های جهان در پاکستان در آیین'بیساکهی'


گردهمایی سیک های جهان در پاکستان در آیین'بیساکهی'

اسلام آباد - ایرنا - پیروان مذهب 'سیک' از سراسر دنیا به ویژه هند به مناسبت سالروز تثبیت مذهب خود در سال 1699 و برگزاری جشن های سال نو، به شهر 'حسن ابدال' ایالت پنجاب پاکستان سفر کردند تا در عبادتگاه 'پنجه صاحب' حضور یابند.

به گزارش ایرنا، جشنواره موسوم به 'بیساکهی' یکی از مراسم های عصر باستان در منطقه پنجاب (در شبه قاره هند) است.
این جشنواره هنگام دروی محصولات کشاورزی برگزار و برای مردم این منطقه نوید دهنده آغاز سال نو بوده است.
سیک به معنی 'شاگرد'، دینی است که سده پانزدهم میلادی از سوی 'گورو نانک' در منطقه پنجاب در شبه‌قاره هند بنیان نهاده و به دست 10 گوروی بعدی گسترش داده شد.
این آئین با بیش از 30 میلیون پیرو، پنجمین دین سازمان‌یافته جهان به شمار می‌رود.
این دین، کوششی آگاهانه برای هماهنگ کردن دو دین بسیار قوی و قدرتمند هند که رقیب یکدیگر بودند یعنی دین هندویی و اسلام از سوی 'گورونانک' در اواخر قرن 15 میلادی بود.
از نظر جغرافیایی پیروان آیین سیک در ایالت پنجاب هند حضور دارند و در مدت بیش از 200 سال دامنه نفوذ آن‌ها به مناطق شمال و جنوب این کشور گسترش یافته است.
گورو نانک بیشتر اواخر عمر خود را در روستای «کارته پور» در ایالت پنجاب پاکستان گذراند و در روزهای آخر زندگی در نزدیکی درخت اقاقیای خشک شده‌ای می‌نشست.
جشنواره موسوم به 'بیساکهی' طی قرن ها در دو سوی مرز مشترک هند و پاکستان در مناطق روستایی منطقه پنجاب مقارن با 13 و 14 آوریل هر سال برگزار می شد .
اما این جشنواره از سوی سیک ها مورد توجه قرار گرفت زیرا در چنین روزی در سال 1699 میلادی ' گرو بیند سینگ' دهمین و آخرین مرشد سیک ها رسم ' پنج خالصه ' را در این آیین پایه گذاری کرد.
پنج خالصه غسل تمهید سیک هاست و همه سیک ها موظفند در حضور پنج نماینده مذهب سیک موسوم به ' پنج خالصه' یا در برابر ' گرانت صاحب ' کتاب مقدس سیک ها آن را به جا آورند.
'گرانت صاحب' متن مقدس سیک ها دست نوشته ها و سروده هایی است که از سوی سه مرشد قبلی سیکها گردآوری شده است .
بنیانگذار مذهب سیک ' نانک' نام داشت که سال 1469 این آیین را از بطن مذهب اسلام و هندو به وجود آورد.
وی لقب نخستین مرشد سیک را به خود اختصاص داد و پس از وی به ترتیب 10 مرشد ادامه دهنده آیین سیک بودند که آخرین آن 'گرو گوبیند سینگ ' نام داشت.
بر اساس آنچه در تاریخ سیک آمده است 'گرو گابیند سینگ' دهمین مرشد اعظم سیک ها در زمان برگزاری جشنواره بیساکی که از سوی کشاورزان در منطقه پنجاب برگزار می شد، در یک گردهمایی بزرگ در حالی که در کنار خیمه اش در بالای تپه ایستاده بود به صورت متوالی پیروانش را برای قربانی شدن در مسیر اهداف ایین سیک و شورش علیه پادشاه وقت گورکانیان هند فرا خواند.
دراین هنگام پنج تن از پیروانش در فراخوانی اولیه آمادگی خود را برای فدا شدن اعلام کردند و به دین ترتیب این پنج تن به 'پنج خالصه' یا 'پنج پیاره- محبوب' شهرت یافتند .
پس از اینکه مقام مرشدی اعظم به کتاب مقدس سیک ها یعنی 'گرانت صاحب' داده شد هم اکنون عنوان پنج خالصه' یا 'پنج پیاره ' پس از کتاب مقدس سمت پیشوایی سیک ها را بر عهده دارند.
شهر نانکانا صاحب در هند محل تولد 'بابا گرو نانک ' موسس آیین سیک ها و ' گروگابیند سینگ' آخرین پیشوای این آیین نیز در شهر حسن ابدال در ایالت خیبرپختونخواه پاکستان زندگی می کرد.
هر سال تعداد زیادی از پیروان آیین سیکها از منطقه پنجاب هند برای برگزاری مراسم ' بیساکهی ' به این شهر سرازیر می شوند .
امسال نیز بیش ازدو هزار نفر از سیک ها از هند و سراسر دنیا به شهر حسن ابدال آمده اند تا در معبد خود مراسم مذهبی یا چشنواره بیساکی را بر جای آورند .
مراسم بیساکی با خواندن کتاب مقدس ' گراند صاحب ' آغاز و تا سه روز ادامه می یابد.
حسن ابدال، شهری که به اسم یکی از عارفان و سالکان بزرگ نامگذاری شده و از مقدس‌ترین عبادتگاه‌های سیک‌ها به شمار می‌آید.
این شهر در فاصله 120 کیلومتری از اسلام آباد پایتخت پاکستان قرار دارد.
شبد**6125**9122

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


حمله یمن به ناوشکن آمریکایی و کشتی اسرائیلی