فنازوپیریدین (Phenazopyridine) چیست و مصرف آن چه عوارضی دارد؟


فنازوپیریدین (Phenazopyridine) چیست و مصرف آن چه عوارضی دارد؟

فنازوپیریدین (Phenazopyridine) از داروهایی است که به عنوان درمان تکرر و سوزش ادرار توسط پزشک تجویز می‌شود. استفاده از این دارو رنگ ادرار را به نارنجی متمایل به قرمز تغییر می‌دهد و ممکن است عوارضی مثل سرگیجه، سردرد، سوءهاضمه، درد معده، ضعف و خستگی به دنبال داشته باشد. نام دیگر این دارو فنازومکس (phenazomex) می‌باشد.

سوزش ادرار از مشکلاتی است که در اثر ابتلای فرد به عفونت ادراری ایجاد می‌شود. این مشکل ناخوشایند قابل درمان بوده و با استفاده از داروهایی مثل قرص فنازوپیریدین رفع می‌شود. در ادامه این مقاله از "ستاره" با این دارو بیشتر آشنا می‌شویم.

فنازوپیریدین (Phenazopyridine) چیست و مصرف آن چه عوارضی دارد؟

قرص فنازوپیریدین چیست؟

قرص فنازوپیریدین (Phenazopyridine) از داروهایی است که با اثر بی‌حس کننده‌ای که دارد باعث می‌شود علایمی مثل درد و سوزش هنگام ادرار کاهش یابد. از این دارو برای درمان تکرر ادرار هم استفاده می‌شود.

نام‌های تجاری، موارد مصرف، عوارض و تداخل دارویی:

نام‌های تجاری Pyridium , Azo-Standard , Azo Urinary Pain Relief , Uristat
موارد مصرف رفع سوزش ادراری
درمان عفونت ادراری
عوارض سرگیجه، سردرد، سوءهاضمه، درد معده، ضعف یا خستگی غیر عادی، زرد شدن چشم‌ها یا پوست، افزایش فشار خون، اشکال در تنفس، کاهش ناگهانی در میزان ادرار، تورم صورت، انگشت‌ها، پاها و احساس تشنگی
تداخل دارویی در ارتباط با تداخلات دارویی با پزشک مشورت کنید


مقدار و نحوه مصرف قرص فنازوپیریدین

مقدار دقیق مصرف این دارو بهتر است زیر نظر پزشک مربوطه تعیین گردد. به طور معمول برای رفع سوزش و درد ادراری در بزرگسالان مقدار ۲۰۰ میلی‌گرم از دارو به تعداد سه بار در روز و از راه خوراکی مصرف می‌شود. همچنی در کودکان ۱۲-۶ سال مقدار ۱۲ میلی‌گرم از دارو به صورت تقسیم شده سه بار در روز و به مدت ۲ روز از راه خوراکی مصرف می‌شود.

نکاتی که در ارتباط با مصرف این دارو باید بدانید

اگر از داروی فنازوپریدن استفاده می‌کنید ممکن است از برخی از تست‌های آزمایشگاهی ادراری شما نتایج درستی حاصل نشود. این دارو رنگ ادرار را به نارنجی متمایل به قرمز تغییر می‌دهد و ممکن است موجب لک شدن لباس گردد. توصیه می‌شود دارو را همراه با غذا یا پس از آن مصرف نمود. در صورت فراموش کردن یک نوبت مصرف دارو، ‌به محض به یاد آوردن، آن را مصرف کنید و از دو برابر کردن مقدار مصرف بعدی خودداری نمایید. در صورتیکه علائم بیماری شما تشدید شد یا علائمی که داشتید برطرف نشد، ‌به پزشک مراجعه کنید. مصرف دارو در بارداری و شیردهی باید بااحتیاط صورت گیرد.

فنازوپیریدین (Phenazopyridine) چیست و مصرف آن چه عوارضی دارد؟

توصیه‌ها و مراقبت‌های پرستاری

این دارو در بیماران مبتلا به نقص G6PD یا فاویسم باید با احتیاط فراوان مصرف شود. این دارو می‌‌تواند سطح هموگلوبین و هماتوکریت را کاهش دهد. مصرف این دارو در بیماران سالخورده باید با احتیاط صورت گیرد. در صورت مصرف همزمان فنازوپیریدین با یک داروی ضد باکتری در درمان عفونت مجاری ادراری، طول درمان با فنازوپیریدین نباید بیش از دو روز باشد.
برای درمان عفونت ادراری علاوه بر درمان‌های دارویی برخی از درمان‌های خانگی و البته موثر هم وجود دارد. به این منظور پیشنهاد می‌کنیم لینک‌های زیر را در این زمینه مطالعه فرمایید.

بیشتر بدانید:

عفونت ادراری چیست؟ - علت، علائم، پیشگیری و درمان آن

روش های درمان خانگی سوزش ادرار با طب سنتی

امیدواریم از این مطلب استفاده کافی را برده باشید. خواهشمندیم درصورتیکه تجربه مصرف این دارو را داشته و دیدگاهی در این باره دارید با دیگر خوانندگان مجله "ستاره" در قسمت نظرات به اشتراک بگذارید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کودکان قربانیان قلدری اینترنتی