وجه تشابه امام حسین (ع) و حضرت قمر بنی هاشم (ع) / حضرت عباس بن علی دومین شخصیت حادثه عاشورا بود


وجه تشابه امام حسین (ع) و حضرت قمر بنی هاشم (ع) / حضرت عباس بن علی دومین شخصیت حادثه عاشورا بود

همزمان با اعیاد شعبانیه، حجت الاسلام کرمی از وجه تشابه و خصایص اخلاقی امام حسین (ع) و حضرت قمربنی هاشم (ع) می‌گوید.

وجه تشابه امام حسین (ع) و حضرت قمر بنی هاشم (ع) / حضرت عباس بن علی دومین شخصیت حادثه عاشورا بودحجت الاسلام سید مصطفی کرمی سخنران و کارشناس مسائل دینی در گفتگو با خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ درخصوص ویژگی های حضرت اباعبدالحسین (ع) و حضرت قمربنی هاشم (ع)، گفت: درباب ولادت حضرت سیدالشهدا (ع) اتفاق ویژه ای که در زمان ولادت حضرت رخ داد، که میلاد ایشان را با دیگر ائمه معصوم (ع) متفاوت می کند، البته این تفاوت در فضای ولادت امام حسین (ع) و جَو حاکم بر آن فضا بود. در میان معصومین (ع) هنگامی که مولودی متولد می شد فضایی شاد و مرفه برپا بود و یا همه از جهت روانی که موجب تقویت روحیه آن زن مفارغ می شوند. اما درباره ولادت امام حسین (ع) این مهم رقم نخورد و به دلیل آنکه ائمه (ع) از آینده این فرزند مطلع بودند، فضای بُکاء و حزن و جوی احساسی برپا شد. گویا از همان ابتدا، ماجرا سرآغاز پیدا کرد و حضور تکوینی حضرت سیدالشهدا (ع) در این نشعه بیان می شود.

وی درادامه درخصوص نامگذاری حضرت اباعبدالحسین (ع) بیان کرد: نامگذاری حضرت آنگونه که در اخبار آمده، نقل شده است، وجود مقدس حضرت زهرا (س) پس از میلاد امام حسین (ع)، از امیرالمومنین (ع) خواستند، تا نامی را برای فرزنداشان انتخاب کند، ولیکن امام فرمودند: «از پیامبر خدا (ص) پیشی نمی گیرم» و بعد از ایشان، رسول اکرم (ص) عنوان کردند: «من از خداوند پیشی نخواهم گرفت و نام این کودک را خداوند باید تعیین کند.»، البته پیش از این درخصوص میلاد امام حسن مجتبی (ع) نامگذاری رقم خورده بود و نام این دو معصوم به شکل مستقیم از سوی ذات اقدس الهی انتخاب برگزیده و به پیامبر (ص) ابلاغ شد.

وجه تشابه امام حسین (ع) و حضرت قمر بنی هاشم (ع) / حضرت عباس بن علی دومین شخصیت حادثه عاشورا بود
این سخنران با اشاره به مستندات تاریخی و روایات بزرگان، درخصوص رفتار پیامبر اکرم(ص) با امام حسین (ع)، افزود: به دلیل نگاه ویژه و استثنایی رسول اکرم (ص) و آنچه ایشان از مسیر اسلام می دانستند، سعی در معرفی جایگاه حضرت سیدالشهدا (ع) داشتند و زمینه را برای امت به لحاظ روانی برای پذیرش امام و رهبر آزادی خواه مهیا می کردند. در همین راستا پیامبر اکرم (ص) از برتری امام حسین (ع) استفاده می کرد و نسبت به معرفی ایشان حساس بود تا کوچکترین شبه درباره شخصیت امام حسین (ع) وجود نداشته باشد.

وی درخصوص دستاوردهای امامت امام حسین (ع) و قیام ایشان اظهار کرد: قیام عاشورا و امامت امام حسین (ع) همه مکارم اخلاقی، سجایای انسانی است که در یک نصف روز به نحواحسن تجلی پیدا کرد و زمینه ساز الگوبرداری همه انسانها شد. همچنین داغ بودند آن شور حسینی و محبت ایشان در قلوب ویژگی خاص است که تنها مختص این حضرت است و حتی پیامبر اکرم (ص) و امیرالمومنین (ع) هم آن را ندارند و این امتیازی است که خداوند هم تضمین کرده است تا روز رستاخیز این کوره عشق را گرم نگه دارد.

در ادامه این گفتگو حجت الاسلام کرمی درخصوص شباهت های نحوه تولد حضرت امام حسین (ع) و قمر بنی هاشم (ع) گفت: در سیره ائمه اطهار و پیامبران این وجود دارد که وقتی زنی فارغ می شود برای او هدیه می برند یا اگر آن بچه نقصی دارد به مادر نمی گویند و او را آرام می کنند، به لحاظ پیوند تفکیک ناپذیری که حضرت عباس (ع) با امام حسین (ع) در سرنوشت دارد هردو آنها در یک معرکه و مهلکه آن مصیبت عظیم را تحمل می کنند، به همین سبب وقتی حضرت قمربنی هاشم را به حضرت ام البنین (س) می دهند و حضرت امیرالمومنین (ع) وارد می شوند، بلافاصله کودک را در آغوش می گیرند و دستان او را می بوسند و گریه می کنند. در این حال مادر احساس نگرانی می کند که نکند فرزندش خلل و یا نقصی داشته باشد، و وقتی ماجرا را از امام علی (ع) جویا می شوند؛ و حضرت (ع) شرح واقعه عاشورا و نقش آفرینی قمربنی هاشم (ع) را بیان می کند.

وجه تشابه امام حسین (ع) و حضرت قمر بنی هاشم (ع) / حضرت عباس بن علی دومین شخصیت حادثه عاشورا بود
وی با اشاره به نقش آفرینی حضرت عباس بن علی (ع) در جنگ ها و رشادت های آن حضرت (ع) در کنار امیرالمومنین (ع) گفت: مهمترین خصوصیت قمربنی هاشم بصیرت، موقع شناسی و امام شناسی است که موجب شده ایشان به شخصیت دوم حادثه عاشورا و شخصی بین المللی معرفی شود، حتی اگر خیلی از افرادی که با مکتب اسلامی ارتباطی ندارند، به این آقا اتصال دارند و برای این آقا نذر می کنند. به عقیده من یکی از ویژگی مهم قمربنی هاشم همان روایتی است که حضرت زین العابدین (ع) فرمودند :«کانَ عَمُّنَا العَبّاسُ بنُ عَلِىٍّ نافِذَ البَصیرَةِ»؛ «عمو عباس نافذ البصیره بود» به این معنی که قدرت ارزش‌گذاری داشت، به همین دلیل اگر نام حضرت عباس بن علی کنار نام سیدالشهدا (ع) در حادثه عاشورا آمده است، عمده دلیلش مسئله بصیرت، امام شناسی و بها پرداختن این شناخت است که نسبت با برادرانشان متمایز شده است.

این کارشناس مذهبی در ادامه با اشاره به تربیت صحیح و متواضع بودن حضرت ام البنین (س) و تاثیر آن به روی فرزندان گفت: اخیرا مقام معظم رهبری درخصوص بحث فرزندآوری و تربیت فرزندان گفتند :«تربیت فرزندان به این نیست که تک تک آنها را تربیت کنیم. بلکه تربیت مورد نظر به این معناست که فضایی را ایجاد کنیم تا آن جَو تولیدات و محصولاتش متناسب با فضای حاکم باشد. اگر تعاملات بین پدر و مادر یک تعامل درست باشد، تربیت فرزندان به خودی خود شکل می گیرد. به حتم رفتاری که حضرت ام البنین (س) در فضای خانه حضرت امیرالمومنین (ع) نسبت به حضرت و فرزندانش داشته این ارادت را به فرزندان خود ارائه کرده است. فرزندان ام البنین (س) هرچه داشتند از نسیم و عشق ورزی مادرشان به امیرالمومنین (ع) بود.

حجت الاسلام کرمی در پایان درخصوص مقام پهلوانی و جایگاه ویژه حضرت عباس بن علی (ع) اظهار کرد: منش پهلوانی یعنی مَشی مبتنی بر معرفت است و فرق پهلوانی و قهرمانی هم در این است که هردو شاید روی سکو بروند و مدال آور باشند، اما اگر در کنارش فتوت، عیاری، جوانمردی و گذشت باشد، آن وقت غیر از قهرمانی صفتی به نام پهلوانی شکل می گیرد که همه اخلاق الهی و انسانی را در برمی گیرد و حضرت قمربنی هاشم (ع) در اوج فضائل است. درواقع عباس بن علی مقامی دارد و درجه ای خدا به ایشان عنایت کرده که اولین و آخرین اشخاص به مقامشان قبطه می خوردند و دارای یک مقام ویژه است.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


آخرین فرصت استفاده از یارانه جدید و مرحله دوم فجرانه کالابرگ در فروردین 1403