جیمز وولز، استراتژیست ارشد تیم فرمول یک مرسدس، اذعان داشت که تیم در زمان ورود خودروی ایمنی به پیست، درباره تغییر لاستیکها از مدیوم به سافت، پیش بینی لازم را انجام نداده بود. این تغییر توانست موفقیت رانندگان ردبول را رقم بزند.
هنگامیکه خودروی ایمنی خارج شد، تیم برکلی به این نتیجه رسید که لوئیس همیلتون مسابقه را رها کند، علیرغم این تصمیم، یک اتفاق دوباره فرصتی فراهم کرد که او به مسابقه برگردد. پیشتازان، سباستین فتل و والتری بوتاس امکان استفاده از شانس تعویض لاستیک به هنگام رویت پرچم زرد نداشتند برای اینکه زمانی متوجه خودروی ایمنی شدند که از لاین ورودی به پیت گذشته بودند.
در همین زمان ردبول تصمیم گرفت تا هردو راننده خود یعنی مکس ورشتپن که جلوتر از همیلتون بود و دنیل ریکاردو که پشت همیلتون بود را به پیت بیاورد. هردوی آنها پس از خروج از پیت به لطف لاستیکهای سافت نو بسیار سریعتر شدند و توانستند شرایط را تغییر دهند و در نهایت این راننده استرالیایی بود که به پیروزی رسید.
وولز اصرار داشت که عدم سبقت در قسمت آغازین مسابقه نشان داد که استفاده از انواع مختلف تایرها با توجه به ساختار و نحوه عملکردشان، به اندازه کافی برای توجیه یک توقف اضافی، قانع کننده نیود.
وولز در یک کلیپ ویدئویی مرسدس گفت:
وضعیت در سراسر مسابقه به گونهای بود که خودروها واقعاً قادر به سبقت نبودند. در یکی از مسابقاتی که شما ماشینها را با لاستیکهای متفاوتی اعم از سافت و مدیوم میدیدید که هیچکدام توان سبقت نداشتند.
کیمی جلوتر از لوئیس با لاستیکهای سافت بود که تفاوتی بین دو ماشین نبود ما حتی نتوانستیم نزدیک شویم. وضعیت مشابه برای والتری هم در جلوی فتل وجود داشت. اما آنها با لاستیکهای کاملا یکسان بودند.
ورشتپن با لاستیکهای اولتراسافت، که بسیار حساس و سخت است، و از طرف دیگر کیمی و لوئیس نتوانستند هیچ حملهای را به سمت او انجام دهند بنابراین در چنین مسابقهای جابجایی لاستیکهای مختلف، بخوبی جواب نمیدهد.
وولز گفت که وقتی ماشین ایمنی به پیست آمد، نکته کلیدی توجه به موقعیت در پیست بود و اینکه همیلتون به هنگام توقف در پیت چند رده از دست خواهد داد.
او اضافه کرد:
در شرایط حضور سیفتی کار همیشه بررسی میکنیم که چند رده بدست میآوریم و ممکن است چند رده از دست بدهیم.
بنابراین اول از همه ما چه بدست میآوردیم؟ ورشتپن جلوی ما بود و میدانستیم که احتمال آمدن سیفتی کار به مسابقه هست و در صورت بروز چنین اتفاقی احتمال رسیدن لوئیس به سکو هست با توجه به اینکه ما با لاستیک مدیوم باشیم و تا آخر در مقابل رانندگان پشتی دفاع کنیم.
لاستیک مدیوم زیر ماشین خیلی خیلی خوب عمل کرد. در واقع ما میدانستیم که 40 دور دوام خواهد داشت. همان چیزی که شما عملاً تا آخر مسابقه زیر ماشین والتری دیدید و جواب داد.
بنابراین سوال اول این است که لاستیکی که 10 دور کار کرده اذیت خواهد کرد؟ سوال بعدی این خواهد بود که چند رده نسبت به ماشینهای پشتی از دست خواهیم داد؟
ما میدانستیم که ریکاردو نزدیک لوئیس است بنابراین اگر او توقف نمیکرد ما پشت او قرار میگرفتیم اما علاوه بر این ما کیمی را هم داشتیم. کیمی در فاصله خیلی خیلی زیادی قرار داشت و با ورود سیفتی کار به پشت لوئییس برگشت. این بدنی معنی بود که اگر پشت کیمی از پیت خارج میشد، حاشیه امنیت بسیار کمی برای لوئیس بوجود میآمد.
همانطوریکه دیده شد دو راننده ردبول از فرصت بدست آمده استفاده کردند در غیر اینصورت ریکاردو باید پشت کیمی مسابقه را به پایان میبرد و ورشتپن نیز جلوتر از او تمام میکرد. با این شرایط برای ما محرز بود که اگر در زمان سیفتی کار توقف داشته باشیم، تا انتها پشت ورشتپن باقی خواهیم ماند. بنابراین هر اتفاقی که میافتاد ما باز هم پشت ورشتپن میماندیم.
سپس وولز اعتراف کرد که تیم انتظار نداشت تایرهای سافت در قسمت نهایی مسابقه تا این حد سریع باشند. او گفت:
این تصمیم با توجه به روی میز قرار گرفتن تمامی رویدادها، باور کردنی نبود. براساس شواهد اولیه، لاستیکهای سافت توانایی سبقت گیری از لاستیکهای مدیوم را نداشتند، حتی در شرایطی که 10 دور هم با آنها زده شده بود.
اما واقعیت آنگونه رقم خورد که همه مشاهده کردند. هر دو ماشین ردبول به طرز خارقالعادهای با این لاستیکها سریع بودند و توانستند همه رقبای پیش رو را درو کنند و راهشان را به سمت جلو یاز نمایند.