طرز تهیه رتی مرغ در نان بریوش (غذای فرانسوی)


طرز تهیه رتی مرغ در نان بریوش (غذای فرانسوی)

رتی یکی از غذاهای فرانسوی می‌باشد که به همره نان بریوش پخته می‌شود. در این مطلب شما را با طرز تهیه رتی مرغ در نان بریوش که غذایی فرانسوی است و در کنار سس مخصوص و گراتن سیب زمینی و گل کلم سرو می شود، آشنا خواهیم کرد. غذایی شیک و مجلسی که به میز غذای شما تنوع خاصی می بخشد.

رتی، غذایی فرانسوی است که در پوسته نان بریوش (brioche) درست می‌شود. نان بریوش نانی است که فرانسوی‌ها به چند شکل و اندازه برای صبحانه و عصرانه درست می‌کنند، ولی مایه آن در هر صورت یکی است.


طرز تهیه خمیر رتی مرغ

مواد لازم برای تهیه خمیر رتی مرغ
آرد سفید 4 پیمانه
مخمر خشک 1 قاشق مرباخوری
زرده تخم مرغ 1 عدد
تخم مرغ 3 عدد
کره نرم 100 گرم
شکر 2 قاشق غذاخوری
نمک 1 قاشق مرباخوری

دستور تهیه:
مخمر را با یک قاشق مرباخوری شکر در نیم پیمانه آب ولرم حل کنید و ۶-۵ دقیقه در جای گرمی قرار دهید. تخم مرغ را در کاسه‌ای شکسته، نمک و باقی مانده شکر را اضافه کنید و هم بزنید. کره را به محلول مخمر اضافه کرده و هم بزنید. کمی بیش از ۳ پیمانه آرد را کم کم اضافه کنید و چنگ بزنید؛ سپس روی تخته کتر آرد بپاشید و خمیر را ۶-۵ دقیقه روی آن ورز دهید تا یکدست شود. خمیر را گلوله کرده، در کاسه‌ای که چرب کرده‌اید قرار دهید و یک دور بچرخانید تا روی خمیر چرب شود. روی کاسه را بپوشانید و آن را ۲ ساعت در جای گرم قرار دهید تا خمیر ور آید. دوباره روی تخته آرد پاشیده و خمیر را روی آن ۶-۵ دقیقه ورز دهید، سپس به کاسه برگردانده، روی آن را بپوشانید و ۱ شبانه روز استراحت دهید. خمیر را برای بار سوم روی تخته کار به مدت ۶-۵ دقیقه ورز دهید تا برای رتی آماده شود.

طرز تهیه رتی مرغ در نان بریوش (غذای فرانسوی)


طرز تهیه رتی مرغ

مواد لازم برای تهیه رتی مرغ
فیله مرغ 500 گرم
خمیر 800 گرم
تخم مرغ 1 عدد
کره 1 قاشق غذاخوری
نمک و فلفل به میزان لازم

دستور تهیه:
یک تابه استیک را روی حرارت بالا داغ کنید، فیله‌های مرغ را با کمی روغن در تابه قرار دهید و بغلطانید تا تمام رویه آن طلایی شود. سپس فیله‌ها را برداشته، نمک و فلفل بزنید و بگذارید ۱ ساعت بمانند. فر را روی حرارت ۲۰۰ درجه سانتیگراد گرم کنید. کف سینی فر را با کره چرب کنید. خمیر را روی تخته با وردنه پهن کنید تا ضخامت آن به ۳ میلی متر برسد. تخم مرغ را در کاسه‌ای شکسته و با چنگال بزنید. فیله‌ها را روی خمیر گذاشته و لبه‌های خمیر را از چهار طرف روی آن برگردانید، با کمک تخم مرغ زده به هم بچسبانید و باقی مانده تخم مرغ را روی آن بمالید.

طرز تهیه رتی مرغ در نان بریوش (غذای فرانسوی)

سینی رتی را در فر بگذارید، پس از ۲۵ دقیقه بیرون بیاورید، سپس رتی را در ورقه آلومینیوم (فویل) بپیچید و ۳۵ دقیقه دیگر در فر قرار دهید. فر را خاموش کنید، پس از ۱۰ دقیقه رتی را بیرون بیاورید و پیش از بریدن فرصت دهید از داغی بیفتد (رتی داغ هنگام بریدن خرد می‌شود). رتی را ورقه ورقه ببرید و با سس مخصوص و تره بار پخته به ویژه گراتن سیب زمینی و گل کلم سر سفره بگذارید.

طرز تهیه رتی مرغ در نان بریوش (غذای فرانسوی)


طرز تهیه سس مخصوص رتی مرغ

مواد لازم برای تهیه سس مخصوص رتی مرغ
پیاز رنده شده 1/2 پیمانه
سیر کوبیده 3-4 پر
آب مرغ 1 پیمانه
سس گوجه فرنگی (سس کچاپ) 1 پیمانه
کارامل سیاه، گرد پاپریکا و شکر از هر کدام1 قاشق غذاخوری
پودر نعنا و آویشن، خردل و پودر فلفل قرمز از هر کدام 1 قاشق چایخوری
برگ بو 2 پر
سرکه سیر ترشی کهنه 5-6 قاشق غذاخوری
آبلیمو 1 قاشق غذاخوری
کره 2 قاشق غذاخوری
روغن 4-5 قاشق غذاخوری
نمک به میزان لازم

دستور تهیه:
کره و روغن را در تابه روی حرارت ملایم داغ کنید، پیاز را ۶-۵ دقیقه در آن تفت دهید تا طلایی شود. سیر را اضافه کنید و ۲-۱ دقیقه دیگر تفت دهید. اجزای دیگر را در تابه بریزید، هم بزنید، حرارت را زیاد کنید و ۱۲-۱۰ دقیقه بپزید و چند بار هم بزنید. درب تابه را ببندید، حرارت را ملایم کرده و فرصت دهید به مدت ۱۰ دقیقه دیگر بپزد. گاهی هم بزنید و اگر لازم شد اندکی آب جوش اضافه کنید. پس از پخت، برگ بو را از سس خارج کنید.

۲ نکته در تهیه رتی مرغ:
سرکه سیر ترشی کهنه (سیاه) در این سس به جای سس ووسترشیر (Worcestershire sauce) به کار رفته است؛ عطر و مزه این سرکه به سس ووسترشیر بسیار نزدیک است. سس ووسترشیر در برخی از فروشگاه‌های اجناس خارجی موجود است. برای تهیه کارامل سیاه، نیم پیمانه شکر را با اندکی آب در تابه کوچکی روی آتش ملایم ذوب کنید و تابه را مرتبا حرکت دهید تا شکر ذوب شده و یکسان حرارت ببیند؛ این کار را آنقدر ادامه دهید تا تمام شکر سیاه شود. همین که دود از شکر ذوب شده بلند شد یک پیمانه آب در تابه بریزید و دوباره آن را به جوش آورید تا شکر سوخته در آب حل شود. رتی، نوعی غذای فرانسوی است که از پیچیدن گوشت یا مرغ در پوسته نان و طبخ آن در فر درست می‌شود. حلقه‌های گوشت در کنار سس مخصوص و سبزیجات پخته، غذای کاملی است که هر کسی برای خوردنش وسوسه می‌شود. امیدواریم این غذای خوشمزه را در منزل درست کنید و از خوردن آن لذت ببرید. خوشحال می‌شویم اگر سوالات و تجربیات خود را در این مورد با ما در میان بگذارید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه انواع غذاهای خارجی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


«اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»، بهترین دعا و ظهور بزرگ‌ترین جایزه لیله الرغائب...