پسماند، آلودگی هوا و پساب 3 چالش زیست محیطی تهران


پسماند، آلودگی هوا و پساب 3 چالش زیست محیطی تهران

مدیرکل محیط زیست استان تهران پسماند، آلودگی هوا و پساب را 3 چالش زیست محیطی تهران عنوان کرد.

به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،کیومرث کلانتری مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران در حاشیه برنامه جمع آوری کیسه های زباله پلاستیکی و پاکسازی پارک ملی سرخه حصار گفت: برنامه پاکسازی امروز مراسم نمادینی بود با هدف این که به همه شهروندان اعلام کنیم که ما تنها یک زمین داریم و باید در حفظ و آبادانی آن تلاش مضاعف نماییم .

وی با بیان اینکه در قرآن کریم آیات متعددی مربوط به موضوع زمین و مسائل مرتبط با آن آمده است، گفت: ریختن زباله در طبیعت به لحاظ شرعی و اخلاقی پسندیده نبوده و جلوه های طبیعت تنها بدون زباله مشهود و زیباست.

کلانتری همچنین ادامه داد: جامعه مصرف کننده و دور ریز جامعه مطلوبی نیست و از این منظر هیچ چیز دور ریختنی نیست حتی اگر بخواهیم مصرف کننده باشیم حق نداریم زباله و پسماند خود را در طبیعت رها کنیم.

پسماند، آلودگی هوا و پساب 3 چالش زیست محیطی تهران

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران با اشاره به اینکه بسیاری از زباله هایی که دور ریخته می شود قابلیت تجزیه در طبیعت را ندارد، افزود:70 درصد زباله های ما قابلیت تبدیل به کمپوست و 25 درصد نیز قابلیت بازیافت را دارد و به نوعی این یک کالای اقتصادی است و در تمام دنیا به زباله، طلای کثیف اطلاق می شود.

وی همچنین تصریح کرد: اینکه شعار امسال هفته گرامیداشت زمین پاک" نه به کیسه های پلاستیکی" انتخاب گردیده می تواند نوید بخش این موضوع باشد که همه مردم، شهروندان ، مصرف کنندگان و تولید کنندگان و همچنین مسئولین به اینکه پلاستیک یکی از معضلات آلودگی محیط زیست است توجه و دقت بیشتری نمایند.

کلانتری در بخشی از سخنان خود با اشاره به اینکه تهران با 3 چالش عمده زیست محیطی آلودگی هوا، پسماند و پساب مواجه است، اظهار داشت: همه ما مسئولیم و حفظ محیط زیست یک شعار ملی است و سازمان حفاظت محیط زیست تنها دبیرخانه حفظ و صیانت از محیط زیست بوده و آحاد مردم در حفظ محیط زیست وظیفه شرعی و قانونی دارند.

پسماند، آلودگی هوا و پساب 3 چالش زیست محیطی تهران

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران همچنین گفت: براساس قانون در بحث پسماندها حدود 21 دستگاه وظیفه دارند و در حوزه مدیریت پسماندها و تفکیک زباله از مبدا ضعف ها و کاستی های جدی وجود دارد.

وی با تقدیر از شرکت کنندگان در مراسم پاکسازی نمادین امروز بیان داشت: استان تهران دارای 81 تشکل مردم نهاد زیست محیطی خود جوش و حساس نسبت به طبیعت و محیط زیست بوده که همواره نسبت به موضوعات زیست محیطی دغدغه داشته و یار و یاور دستگاه محیط زیست هستند.

کلانتری در پایان از همه شهروندان خواست تا هنگام ورود به طبیعت، گردشگری و تفرج، زباله های خود را در طبیعت رها نکنند.

گفتنی است مراسم امروز به همت اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران و با مشارکت استانداری تهران، انجمن رفتگران طبیعت و دانشگاه الزهرا برگزار شد و به همین مناسبت مراسم های پاکسازی جداگانه ای در سطح استان تهران در روزهای آینده به مناسبت گرامیداشت هفته زمین پاک برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/

متن سخنان کیومرث کلانتری در طرح جمع آوری کیسه های پلاستیکی در سرخه حصار

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


«اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»، بهترین دعا و ظهور بزرگ‌ترین جایزه لیله الرغائب...