طرز تهیه غذای کمکی کودک هفت ماهه (4 نوع)


طرز تهیه غذای کمکی کودک هفت ماهه (4 نوع)

غذای کمکی کودک هفت ماهه را می توان از مواد جدید متعددی تهیه کرد، ولی باید دقت شود که بین شروع دو ماده غذایی جدید 4 تا 7 روز فاصله باشد. به علاوه کودک در این سن باید به اندازه کافی شیر دریافت کند و غذا نباید جایگزین شیر شود. در این مقاله با طرز تهیه چند نوع غذای کمکی برای کودک هفت ماهه آشنا خواهید شد.

در سن هفت ماهگی غذای کودک باید کاملا نرم و پوره مانند باشد. در این زمان کودک به خوبی قادر است مایعات را از فنجان بنوشد و در بسیاری موارد ممکن است خود کودک فنجان را در دست بگیرد و با کمک اطرافیان از آن آب بنوشد. مقادیر کمی آب یا آب میوه باید از این طریق به او داده شود تا به تدریج به آن عادت کند.
در هفت ماهگی می‌توان زرده تخم مرغ را به تدریج به غذای کودک افزود، تخم مرغ باید کاملا سفت باشد و سفیده آن نیز نباید تا قبل از یک سالگی به کودک داده شود. مصرف زرده تخم مرغ باید از یک نخود شروع شود و به تدریج افزایش یابد تا پس از گذشت حدود ۸ هفته به یک زرده کامل تبدیل شود.
در این سن مصرف پوره میوه خام را نیز می‌توان برای شیرخوار شروع کرد که باید از یک قاشق مرباخوری و یکبار در شبانه روز شروع شود و بتدریج می‌توان حجم و غلظت میوه را افزایش داد. در نهایت حجم میوه یا آب میوه تا پایان یک سالگی نباید از نصف استکان (۳۰ میلی لیتر) بیشتر شود. البته براساس برخی منابع آبمیوه باید از سن ۹-۸ ماهگی به کودک داده شود. نکته مشترک در کلیه منابع شروع تدریجی آبمیوه و با حجم کم است تا شیرخوار دچار اختلالات گوارشی یا حساسیت نشده و حجم زیادی آبمیوه یا میوه جایگزین شیر و غذای او نشود.
مواد پروتئینی متعددی مانند گوشت گوسفند، گوساله و یا مرغ، تخم مرغ، برخی انواع غلات و حبوبات خیس خورده در این سن به غذای کمکی شیرخوار افزوده می‌شود.

دستور تهیه چند نوع غذا برای کودک هفت ماهه

۱. پوره سیب درختی برای کودک هفت ماهه

مواد لازم
سیب درختی متوسط 1 عدد
جو پرک (یا برنج) 2 قاشق غذاخوری
شیر پاستوریزه 1 لیوان

دستور تهیه:
سیب را پوست کنده، چهار قاچ کرده و هسته‌های آن را جدا کنید. سیب، شیر، جو یا برنج را در قابلمه بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید تا حدود ۱۵ دقیقه در قابلمه با درب باز بپزند. مواد را پس از پخت در مخلوط کن یا غذاساز به حالت پوره درآورید. مقدار اضافی پوره را در ظرف دربسته در یخچال قرار داده و ظرف مدت ۲۴ ساعت مصرف کنید.
طرز تهیه غذای کمکی کودک هفت ماهه (4 نوع)

۲. سوپ حبوبات برای کودک هفت ماهه

مواد لازم
عدس یا ماش 1 قاشق مرباخوری
برنج 1 قاشق مرباخوری
گوشت یا مرغ به اندازه نصف قوطی کبریت
روغن مایع 1 قاشق مرباخوری
پیاز کوچک 1 عدد
نمک 1/8 قاشق چایخوری

طرز تهیه:
گوشت یا مرغ را به قطعات کوچک تقسیم کرده و همراه با پیاز بر روی حرارت ملایم بپزید. عدس یا ماش را ۷-۶ ساعت در آب خیس کنید و در این فاصله چند بار آب آن را عوض کنید تا نفخ آن گرفته شود. پس از حدود ۲ ساعت که گوشت کاملا پخت، عدس یا ماش و برنج را به قابلمه اضافه کنید. در اواخر پخت، نمک و روغن مایع را نیز اضافه کنید. پیاز را جدا کرده و سایر مواد را میکس کنید تا حالت حلیم پیدا کند.
طرز تهیه غذای کمکی کودک هفت ماهه (4 نوع)

۳. سوپ نخود فرنگی برای کودک هفت ماهه

مواد لازم
نخود فرنگی 1 قاشق مرباخوری
هویج کوچک 1 عدد
ماکارونی ریز خرد شده 2 قاشق مرباخوری
گوشت یا مرغ به اندازه نصف قوطی کبریت
پیاز متوسط 1 عدد
روغن مایع 1 قاشق مرباخوری
نمک 1/8 قاشق چایخوری

دستور تهیه:
گوشت یا مرغ خرد شده را با پیاز بر روی حرارت ملایم بپزید. هویج خرد شده و نخود فرنگی را بخارپز کنید. در ۲۰ دقیقه آخر پخت ماکارونی را به قابلمه اضافه کنید و در اواخر پخت، نمک و روغن مایع را بیافزایید. پیاز را جدا کرده، سبزیجات بخارپز را به سایر مواد اضافه کرده و مخلوط را میکس کنید.
طرز تهیه غذای کمکی کودک هفت ماهه (4 نوع)

۴. سوپ حبوبات و سبزیجات برای کودک هفت ماهه

مواد لازم
عدس 1 قاشق چایخوری
ماش 1 قاشق چایخوری
سیب زمینی کوچک 1 عدد
هویج متوسط 1/4 هویج
پیاز کوچک 1 عدد
نخود فرنگی 1 قاشق مرباخوری
روغن مایع 1 قاشق چایخوری
گوشت یا مرغ به اندازه نصف قوطی کبریت
قلم گوسفند 1-2 عدد
نمک 1/8 قاشق چایخوری

دستور تهیه:
قلم و گوشت را با پیاز و مقدار‌ی آب در قابلمه ریخته، بر روی حرارت ملایم قرار دهید و ۳ ساعت فرصت دهید تا بپزد. حبوبات خیس خورده را به قابلمه اضافه کنید. سبزیجات را خرد کرده و بخارپز کنید. در اواخر پخت، نمک و روغن مایع را اضافه کرده، پیاز را جدا کنید و سبزیجات بخارپز را به سایر مواد بیافزایید. مخلوط حاصل را میکس کنید یا بکوبید تا نرم شود.
نکته: در دو هفته اول فقط عدس یا ماش را به سوپ اضافه کنید و پس از ۵/۷ ماهگی می‌توانید هر دو را با هم به سوپ اضافه کنید.

در هفت ماهگی، کودک به تدریج با برخی از مواد غذایی آشنا شده و می‌توان غذا‌های متنوع تری برای او تهیه کرد. در این مقاله با مواد غذایی مناسب برای این سن آشنا شده و نمونه‌هایی از غذای کمکی کودک، ذکر شد تا شما بتوانید براساس مواد در دسترس، غذا‌های متنوعی در اختیار کودک خود قرار دهید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت کودک

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس