43 پرنده وحشی قاچاق در اصفهان کشف شد/احتمال بازگشت به سایتیس


43 پرنده وحشی قاچاق در اصفهان کشف شد/احتمال بازگشت به سایتیس

اصفهان - فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان اصفهان از کشف و ضبط 43 پرنده قاچاق از انواع پرندگان وحشی از یک پرنده فروشی در شهرستان اصفهان خبر داد.

مرتضی جمشیدیان در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: ۴۳ پرنده قاچاق از انواع پرندگان وحشی که بدون مجوز و به صورت قاچاق وارد کشورشده بودند توسط یگان حفاظت محیط زیست استان اصفهان در یک پرنده فروشی شناسایی و کشف و ضبط شدند.

وی افزود: این پرندگان شامل یک مرغ بهشتی، ۹ کاسکو، سه مرغ مینا، ۱۸ طوطی کوتوله، یک طوطی کاکادو، یک کلاغ نوک سرخ، دو طوطی آرا، دو توکان، دو طوطی رزیلا، دو شاه طوطی و دو طوطی ملنگو از پرندگان وحشی و نادر هستند.

نگهداری و شکار پرندگان وحشی و نادر تحت حفاظت محیط زیست جرم است

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان اصفهان تاکید کرد: این پرندگان وحشی و نادر مورد حمایت سازمان حفاظت محیط زیست هستند و نگهداری و شکار آنها برخلاف قانون است.

وی با بیان اینکه نگهدارنده این پرندگان با تشکیل پرونده به مراجع قضایی تحویل داده شد، ابراز داشت: این اقدام با توجه به بند ج ماده ۱۰، ماده ۷ و بند ۵، ماده ۱۱ قانون شکار و صید جرم محسوب شده و مسلتزم مجازات است.

انتقال پرندگان به باغ پرندگان و یا بازگرداندن به کشور مبدا

جمشیدیان در ارتباط با سرنوشت پرندگان یافت شده ابراز داشت: به طور معمول گونه‌های وارداتی پرندگان به دلیل اینکه در محیط طبیعی قادر به ادامه حیات نیستند به باغ پرندگان انتقال پیدا می‌کنند اما در صورتی که گونه‌های فهرست سایتیس ( گونه های در خطر انقراض که در فهرست حفاظت بین‌المللی هستند) در میان این پرندگان موجود باشد باید به کشور مبدا بازگردانده شود.

وی اضافه کرد: در این ارتباط منتظر رای دادگاه هستیم و پس از آن در ارتباط با هر نوع اقدام درباره پرندگان موردنظر تصمیم گیری می‌شود.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان اصفهان در ارتباط با پرندگان در لیست سایتیس نیز ابراز داشت: سایتیس، کنوانسیون منع تجارت گونه های گیاهی و جانوری در معرض خطر انقراض است که در سال ۱۹۷۳ برای حفاظت از برخی از گونه های در خطر انقراض در برابر بهره برداری بی رویه از طریق کنترل و برقراری محدودیت هایی در صادرات و واردات آنها در واشنگتن به تصویب رسید.

به گزارش مهر، سایتیس یکی از مهم ترین کنوانسیون های بین المللی محیط زیست در راستای حفظ تنوع زیستی جانوران و گیاهان محسوب می‌شود.

کشور جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۳۵۵ به عضویت این کنوانسیون درآمد و مرجع ملی آن سازمان حفاظت محیط زیست است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اصفهان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟