راه های کم کردن درد دندان در آوردن کودک


دندان‌ درآوردن هیچ مشکل خاصی ایجاد نمی کند و جای نگرانی ندارد. نباید به اشتباه تصور کنید دندان‌درآوردن باعث تب کودکان می‌شود، زیرا رشد دندان‌ها هیچ وقت با تب بالا همراه نخواهد بود. بنابراین زمانی که کودک تب می‌کند، حتما باید به پزشک مراجعه کرده و دلیل دیگری را به غیر از دندان‌درآوردن برای این …

دندان‌ درآوردن هیچ مشکل خاصی ایجاد نمی کند و جای نگرانی ندارد. نباید به اشتباه تصور کنید دندان‌درآوردن باعث تب کودکان می‌شود، زیرا رشد دندان‌ها هیچ وقت با تب بالا همراه نخواهد بود. بنابراین زمانی که کودک تب می‌کند، حتما باید به پزشک مراجعه کرده و دلیل دیگری را به غیر از دندان‌درآوردن برای این مشکل پیدا کنید.

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز، اسهال شدید یا یبوست هم ارتباطی به دندان‌ در آوردن ندارد و به طور معمول این دو اتفاق نباید با یکدیگر همراه شود. البته گاهی کودکان برای کاهش احساس خارش و ناراحتی که هنگام رشد دندان دارند، ممکن است هر چیزی را داخل دهانشان ببرند و همین موضوع می‌تواند عاملی باشد برای بروز اسهال؛ ولی خود رویش دندان‌ها باعث اسهال شدید نمی‌شود.

دندان در آوردن کودک دوره ای مهم و البته پردرد برای کودک است. به راحتی می توان درک کرد که شکافته شدن لثه برای بیرون زدن دندان چقدر دردناک است.دندان در آوردن کودک

کمپرس سرد برای کاهش درد دندان درآوردن کودک

کمپرس سرد فقط برای رگ به رگ شدن پا و کاهش تورم و درد مناسب نیست، بلکه می توان از آن برای کاهش دردهای دهان و دندان نیز استفاده کرد. یک تکه پارچه تمیز و خیس را داخل یک کیسه نایلونی بگذارید و به مدت یک ساعت داخل فریزر قرار دهید. برای نرم تر شدن آن می توانید پارچه را در ظرف حاوی چای بابونه غوطه ور کنید. چای بابونه هم به آرام شدن کودک کمک می کند و هم باعث می شود تا راحت تر بخوابد. وقتی که پارچه را از داخل کیسه درآوردید، کودک تان از جویدن آن و فشار دادنش در بین لثه ها لذت می برد، چرا که پارچه را به اطراف لثه هایش ماساژ می دهد و سردی آن باعث کرختی لثه و کاهش احساس درد می شود.

استفاده از دندان گیر برای کاهش درد دندان درآوردن کودک

می توانید یک دندان گیر یا پستانک را نیز در یخچال بگذارید تا کاملاً خنک شود؛ اما دندان گیر را اصلا در فریزر نگذارید، چرا که به شدت سفت و سخت می شود و می تواند به دهان کودک آسیب برساند. اگر کودک تان شروع به خوردن مواد غذایی جامد نموده است، می توانید برخی میوه های فریز شده را به اشکال مختلف و متنوع درآورید و به دست کودک خود بدهید. مثلا یک تکه بزرگ هویج فریز شده انتخاب خوبی است، زیرا کودکتان هم می تواند به راحتی آن را در دست بگیرد و هم سردی هویج به کاهش درد لثه هایش کمک می کند.

فشار لثه ها

کودکان خردسال و نوزادان به هنگام دندان در آوردن دوست دارند چیزی را روی لثه های شان فشار دهند. این کار باعث می شود ذهن شان مشغول احساس درد دندان درآوردن نشود. اگر کودک کوچک شما هیچ چیز سرد و خنکی را قبول نمی کند تا روی لثه اش بکشد، یک دندان گیر معمولی به او بدهید تا آن را بر روی لثه اش بکشد. دندان گیرها معمولا حالت موجی دارند. بهتر است یا این دندان گیرها را امتحان کنید یا آنکه دستان خود را بشویید و با انگشت تمیز روی لثه او بکشید. احساس فشار روی لثه اش به او حس خوشایندی می دهد و از صدایی که با کشیدن انگشت روی لثه اش به وجود می آید لذت می برد.

اغلب والدین سعی می کنند در اینگونه مواقع از داروهای بی حس کننده (ژل بی حسی یا کرم بی حسی) استفاده کنند تا درد دندان درآوردن تقلیل یابد. هنگام خرید این داروها دقت کنید انواع بدون بنزوکائین را تهیه نمایید، زیرا وجود بنزوکائین در این محصولات بی حس کننده می تواند برای کودک خطرناک باشد. بنزوکائین باعث ایجاد شرایطی می شود که در آن میزان اکسیژن خون به شدت کاهش می یابد. بنزوکائین را نباید به هیچ وجه برای کودکان زیر دو سال استفاده کرد. یک خطر دیگر در مورد مصرف این نوع داروها این است که شما نمی توانید دارو را درست در محل مورد نظر بمالید و حتماً به سایر بخش ها نیز مالیده می شود. حتی نوزاد بخشی از آن را قورت می دهد (از طریق بزاق دهان) و از این راه گلوی او بی حس می شود و سخت تر می تواند شیر بنوشد، آب دهانش را قورت بدهد و حتی غذا بخورد.

مسکن های مناسب

اگر هیچ یک از این موارد در مورد کودک شما کارساز نبود، نیاز به یک کاهش دهنده درد (مسکن) دارید. معمولاً پزشکان مصرف داروهایی مثل استامینوفن را توصیه می کنند، اما دقت داشته باشید که هیچ گاه به شیرخواران زیر سه ماه بدون تجویز پزشک هیچ دارویی ندهید. در مورد نوزادان شش ماهه، می توانید با نظر پزشک مسکن دیگری استفاده کنید. به خاطر داشته باشید که این داروها می توانند معده را تحریک کنند و مشکلاتی را به وجود آورد؛ مثل بالا آوردن غذا و شیری که نوزاد خورده است. آسپرین یکی دیگر از مسکن هاست، اما نباید کودکان، نوجوانان و جوانان زیر 19 سال به طور سرخود از آن استفاده کنند. آسپیرین را به کودک خود ندهید و آن را روی لثه اش نمالید، چرا که ممکن است باعث بروز یک بیماری خطرناک (سندرم ری) شود و زندگی اش را تهدید کند.

برخی روش های درمانی خانگی تاثیر زیادی درکاهش التهاب و درد ناشی از دندان درآوردن در کودکان می شوند، اما بیشتر متخصصان معتقدند این روش های درمانی علاوه بر تمام مزایایی که دارند، گاهی اوقات خطراتی نیز خواهند داشت. این داروها باید در بسته بندی های سالم و مطمئن نگهداری شوند و کاملاً سالم و بی خطر باشند. قبل از آنکه مصرف دارو را شروع کنید، موضوع را با پزشک در میان بگذارید.
همچنین بخوانید : تمامی روش های جالب مراقبت از دندان کودکان
علائم و نشانه های دندان درآوردن کودک

نوزادان و کودکان با علائم متفاوتی دندان درمی آورند. میزان درد دندان درآوردن نیز در آنها متفاوت است. این علائم چند روز ادامه دارند. برخی کودکان خوش شانس هستند که به هنگام دندان درآوردن رنج و عذاب زیادی متحمل نمی شوند. یک سوم از کودکان آب دهان شان سرازیر می شود، یک سوم دیگر از کودکان کج خلق و تندمزاج می شوند و یک سوم مابقی نیز دچار مشکلات مربوط به خواب می شوند.

بیرون زدن نوک دندان از زیر لثه

تورم لثه

تلاش کودک برای جویدن و مکیدن هر چیزی که در دست دارد

سرازیر شدن آب دهان

کج خلقی

مالیدن صورت

مشکلات مربوط به خواب (بدخوابی)

امتناع از غذا خوردن

مالیدن گوش ها

اگر متوجه چند نشانه از نشان های فوق در کودک تان شدید، احتمالاً به زودی متوجه دندان درآوردن او نیز خواهید شد. اگر کودک تان طی این روزها دچار اسهال، تب و آبریزش بینی شده است، آن را نشانه خاص دندان درآوردن قلمداد نکنید؛ به خصوص اگر این موارد بیشتر از 24 ساعت ادامه یابد؛ چرا که دندان درآوردن باعث اسهال و تب نمی شود. با این وجود اغلب والدین می گویند که دندان درآوردن کودک شان به صورت مستقیم با این نشانه همراه بوده است؛ ولی هنوز هیچ گونه دلیل علمی این ادعا را اثبات نکرده است. در صورت بروز این علائم، کودک خود را نزد پزشک ببرید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شعر کامل ای که مرا خوانده ای راه نشانم بده + عکس نوشته