روش از بین بردن لکه چربی روی فرش


روش از بین بردن لکه چربی روی فرش همه ما می دانیم لکه های ایجاد شده روی وسایل خانه یا لباس یا … ترفند و روش خاص خود را برای پاک کردن دارد در این بخش روش پاک کردن لکه های چربی از روی فرش را آموزش می دهیم با ما همراه باشید. پاک کردن لکه های چربی خیلی سخت است و حالت چسبناکی دارند و بدین منظور اگر قصد پاک کردن “لکه...

روش از بین بردن لکه چربی روی فرش

همه ما می دانیم لکه های ایجاد شده روی وسایل خانه یا لباس یا … ترفند و روش خاص خود را برای پاک کردن دارد در این بخش روش پاک کردن لکه های چربی از روی فرش را آموزش می دهیم با ما همراه باشید.

پاک کردن لکه های چربی خیلی سخت است و حالت چسبناکی دارند و بدین منظور اگر قصد پاک کردن “لکه روغن” را داشته باشید باید در شست و شو تکنیک خاصی را به کار ببرید.

اگر تجربه داشته باشید می دانید که لکه های چربی بسیار سرسخت هستند. لکه چربی حالت چسبی هم دارد به همین دلیل شستشوی فرش که روغن یا چربی روی آن ریخته نیاز به روش های خاصی دارد.

همان طور که می دانید هر چه زمان کمتری از به وجود آمدن لکه گذشته باشد، پاک کردن لکه روغن راحت تر است پس هر وقت لکه ای بر روی قالی به وجود آمد هر چه زودتر آن را پاک کنید.

به خصوص لکه های چربی به علت چسبندگی بالایی که دارند راحت تر به فرش می چسبند و ممکن است به جاهای دیگر فرش نیز سرایت کنند.

روش از بین بردن لکه چربی روی فرش

مقداری جوش شیرین یا نشاسته ذرت را روی قسمت های روغنی بریزید

قبل از هر اقدامی فراموش نکنید که باید برای پاک کردن هر نوع لکه ای سرعت عمل داشته باشید و بطور کلی، از قسمت پشت لکه باید شروع نمایید.

به این ترتیب از پخش شدن لکه جلوگیری بعمل می آید در این مطلب شما را با طریقه پاک کردن لکه روغن از روی فرش آشنا می کنیم.

1. قبل از شروع یک پارچه یا حوله کاغذی را، به آرامی روی لکه روغن قرار داده و فشار دهید. مراقب باشید که، لکه را با حوله کاغذی به صورت افقی، نمالید تا روغن به الیاف عمیقتر فرش نفوذ نکند. برای اطمینان از این که تا حد ممکن در این مرحله پاک کردن لکه روغن به خوبی انجام شده، با یک چاقو یا کاردک نیز چربی باقی مانده را بردارید.

مراقب باشید که هنگام تمیز کردن لکه آن را نمالید چرا که باعث پخش شدن چربی خواهد شد بعد از این مرحله باید از حلال های رنگی که در بازار موجود هستند استفاده کنید.

بعد از پاک کردن لکه با حلال، با آب گرم آن محل را آب بکشید. هنگامی که از مواد شیمیایی سمی مثل حلال ها استفاده می کنید حتماً از دستکش استفاده کنید.

2. سپس مقداری جوش شیرین یا نشاسته ذرت ( با توجه به میزان لک ) را روی قسمت های روغنی بریزید. دو ماده مذکور جاذب رطوبت و چربی هستند؛ به ویژه جاذب روغن، و به بافت فرش نیز، آسیب نمیزنند.

یکی از مزایای استفاده از جوش شیرین یا نشاسته ذرت، ارزان بودن و در دسترس بودن نسبت به سایر پودرهای جاذب روغنی صنعتی است؛ و در تمام خانه ها موجود است مزیت دیگر آنها آلی بودن ساختار شیمیایی آنهاست، نه جوش شیرین و نه نشاسته ذرت اثر منفی بر محیط زیست و یا بر روی بدن خود انسان ندارد.

توجه: از مالیدن خیلی آرام یا خیلی شدید جوش شیرین و نشاسته ذرت، خودداری کنید. می توانید برای این منظور از یک مسواک قدیمی استفاده کنید.

توجه داشته باشید که این کار فقط برای جذب روغن است نه برای تمیز کردن. سپس، اجازه دهید 15 دقیقه روی فرش باقی بماند.

3. سپس با یک جاروبرقی قوی قسمتهایی که جوش شیرین زدید را جارو بکشید؛ دقت کنید که، همه جوش شیرین یا پودر ذرت را خوب از تارو پود فرش خارج کنید.

روش های دیگر جهت شستشو فرش از چربی:

* ” چند قطره مایع ظرفشویی ( حل کننده مناسب چربی ) و کمی آب در سطلی کوچک ترکیب کنید؛ سپس روی قسمتهای چرب بریزید و با یک برس فرش یا مسواک قدیمی تمام نواحی را تمیز کنید. در صورت کف کردن نگران نباشید “

* یکی از موادی که میتوان برای پاک کردن لکه روغن از آن بهره برد پراکسید هیدروژن است. یک لیتر آب ولرم را با یک قاشق غذا خوری پراکسید هیدروژن 3% مخلوط کنید و با برس روی قسمت لکه شده فرش بکشید.

مراقب باشید که مدت زیادی روی فرش نماند چرا که میتواند باعث سفید شدن فرش و پوسیدگی آن شود. پس بعد از لکه برداری بلافاصله با آب گرم فرش را آبکشی کنید.

* اگر رنگ فرش شما روشن نیست و استفاده از حلال های شیمیایی لکه ها را پاک نکرد، از حدود 50 میلی لیتر آمونیاک و 200 میلی لیتر آب گرم برای پاک کردن لکه چربی استفاده کنید و با برس آن قسمت لکه شده را تمیز کنید. بعد از این کار نیز مثل روش های قبل سریعاً فرش را آبکشی کنید تا آمونیاک در فرش نماند و باعث پوسیدگی آن نشود.

توجه کنید که جنس تار و پود فرش مهم است و جهت اطلاع از آن برچسب پشت فرش را بخوانید. اگر جنس تار و پود فرش شما از مواد حساسی مثل پشمی که رنگ میدهد یا ابریشم است، بهتر است پاک کردن لکه روغن یا چربی را خودتان انجام ندهید و به قالیشویی مراجعه کنید تا پاک کردن فرش شما با دستگاه های مناسب و مخصوص انجام شود.

* ” از صابون و سرکه استفاده کنید، مانند مرحله قبل چربی را از روی فرش تاجاییی که امکان دارد بردارید وسپس یک پارچه حوله ای بردارید وبه سرکه آغشته کنیدو روی لکه بکشید وپس از ان با صابون فرش را شستشو دهید “

* ” استفاده از الکل : مانند روشهای بالا ابتدا ضایعات چربی را بردارید والکل روی قسمت مورد نظر بریزید و سپس با آب بادقت محل مورد نظر را بشویید “

* ” استفاده از مایع ظرفشویی : بهترین راه رویارویی با لکه روغن استفاده از حلال آن یعنی مایع ظرفشویی است. مقداری از مایع ظرفشویی را در یک فنجان آب حل کرده، داخل بطری شیشه شور ریخته و روی لکه مورد نظر اسپری می کنیم. در مورد لکه های بزرگتر ممکن است مجبور شوید چندین بار فرآیند اسپری کردن را تکرار کنید “

* ” استفاده از خمیر اصلاح : پاک کردن لکه های چرب و روغنی شاید کمی سخت باشد اما با خمیر اصلاح به راحتی می توان آن ها را از بین برد. معمولا لکه های چرب از روغن غذا، لوازم آرایشی یا واکس روی فرش ایجاد می شود که خمیر اصلاح به راحتی می تواند تمام این لکه ها را از بین ببرد “

در صورت عدم موفقیت، آخرین راه حل، استفاده از صابون چوب است. صابون چوب که برای تمیز کردن کابینت های آشپزخانه استفاده می شود، ماده موثری در رفع چربی از همه چیز از جمله پارچه است. ابتدا آن را روی قسمتی از پارچه امتحان کنید. لکه را 10 دقیقه داخل ماده تمیزکننده چوب فرو برید. سپس آن را طبق معمول بشویید.

روش از بین بردن لکه چربی روی فرش

آخرین راه برای تمیز کردن چربی از روی فرش استفاده از صابون چوب است

از حلال های لکه گیر استفاده کنید

حلال لکه گیری که در نظر دارید استفاده کنید را از قبل روی مکانی که لکه روغن دارد تست کنید. حلال لکه گیر را به پارچه ای تمیز یا دستمال حوله ای مالیده و آن را به بخش کوچکی از فرش یا موکت که دیده نمی شود فشار دهید. پس از چند دقیقه، با پارچه ای مرطوب حلال را پاک کنید.

بگذارید قسمت تست شده خشک شود، و یقین حاصل کنید که حلال لکه ای باقی نگذاشته یا رنگ را از فرش و موکت پاک کرده باشد.

حلال لکه بر را روی محل لک شده با روغن استفاده کنید. با استفاده از دستمال پارچه ای یا دستماله ای حوله ای، حلال را روی فرش یا موکت لک شده فشار دهید، از لبه های بیرونی شروع کرده و به مرکز لکه برسید. آنقدر محکم فشار دهید که حلال کاملا جذب بافت فرش یا موکت شود.

پس از 5 دقیقه، دستمال پارچه ای یا حوله ای مرطوبی برداشته و حلال را از روی فرش یا موکت جمع کنید. سپس بگذارید محل لک شده خشک شود. از پنکه یا رطوبت گیر در فضای بسته استفاده کنید تا پروسه خشک شدن سریعتر انجام شود.

نکات مهم برای نحوه شستشو فرش از چربی:

• حین شستشو فرش از آب سرد استفاده کنید.

• مدت زیاد سرکه یا الکل را روی فرش نگذارید.

• از سفید کننده ها ومواد شیمیایی استفاده نکنید باعث آسیب به الیاف فرش می شود.

• از هر روشی استفاده کردید بعد از انجام تمام مراحل فرش را کاملا خشک کنید تا تغیرات را متوجه شوید.

مطالب مرتبط و پیشنهادی


حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سبک زندگی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن دیکته شب کلاس دوم ابتدایی برای همه درس ها