همه میهمان قرآن هستیم، حالا ما بی‌ریاتر...


همه میهمان قرآن هستیم، حالا ما بی‌ریاتر...

گروه مسابقات ــ سی‌و‌پنجمین دوره مسابقات بین‌المللی قرائت و حفظ قرآن جمهوری اسلامی ایران، امسال نیز به مانند سنوات گذشته با حضور مردم و شهروندان از تمامی گروه‌های سنی در ساعات اولیه صبح و با ازدحام جمعیت در ساعات پایانی مسابقات در حال برپایی است.

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ سی و پنجمین دوره مسابقات بین‌المللی حفظ و قرائت قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران از پنج‌شنبه، 30 فروردین‌ماه با آیین‌افتتاحیه رسما فعالیتش را آغاز کرد و این رقابت‌ها از روز جمعه، 31 فروردین‌ماه در مرحله مقدماتی در دو نوبت صبح و عصر با رقابت حافظان و قاریان روشندل و همچنین بزرگسالان به میزبانی مصلای امام خمینی(ره) آغاز شد.

همه میهمان قرآن هستیم، حالا ما بی‌ریاتر...
هر چند تبلیغات این دوره از مسابقات به مانند سال گذشته نمود نکرده است و می توان گفت شاهد تبلیغات کمتری چون بیلبردهای تبلیغاتی در سطح تهران مگر در اطراف مصلی و تراکت‌های تبلیغاتی هستیم، اما باید گفت علاوه بر پخش تیزر تبلیغاتی این دوره از مسابقات، گاهاً زیرنویس‌هایی از سوی شبکه‌های سیمای جمهوری اسلامی ایران عبور می‌کرد که باعث جلب مخاطبان برای حضور در این رقابت با شکوه بین‌المللی یا بهتر بگوییم بزرگترین رویداد قرآنی کشور در عرصه بین‌الملل می‌شود.

همه میهمان قرآن هستیم، حالا ما بی‌ریاتر...
طی این روزها در نوبت عصر مسابقات بر خیل جمعیت افزوده می‌شود و شاهد ازدحام جمعیت بانوان در برخی از ساعات به ویژه ساعات پایانی مسابقات بودیم به گونه‌ای که حتی صندلی برای نشستن نبود، نشستن بانوان همراه با فرزندان خردسال بر روی زمین از انگیزه و شوق آنها برای حضور در این مراسم معنوی برای استماع قرآن حکایت می‌کرد.
پریا، دختر نوجوانی که با دیگر همکلاسی‌هایش به این رویداد قرآنی آمده است، می‌گوید: برای اولین بار است که مسابقه قرآن را از نزدیک می‌بینم.
وی که شور و شوق حضورش در این مسابقات از میان صحبت‌هایش معلوم بود، عنوان می‌کند: دلم می‌خواهد بتوانم در آینده قاری قرآن شوم، نمی دانستم بخش بانوان در مکان دیگری در حال برپایی است، شاید اگر اطلاع رسانی شده بود به جای اینجا به آنجا می‌رفتم که بتوانم آنهایی که همجنس خودم هستند، ببینم.

همه میهمان قرآن هستیم، حالا ما بی‌ریاتر...
خانواده جعفری از دیگر افرادی بود که همراه با سه فرزندش برای تماشای این مسابقات در مصلی حاضر شده بودند، علی جعفری، پدر خانواده از قرارگیری فرزندانش در محافل قرآنی استقبال کرد و اظهار می‌کند: دیدم چه فرصتی بهتر از اینکه فرزندانم از نزدیک بتوانند تلاوت قاریان و حافظان ایرانی و دیگر کشورها را ببینند، بنابر این برای دیدن این مسابقات حضور پیدا کردیم.
وی با ابراز گلایه از برخی برخوردهای نامناسب و به‌دور از اخلاق برخی از بانوان راهنما، تصریح می‌کند: کاش این بانوان نیز آموزه‌های قرآن را در حوزه اخلاق و احترام به میهمان به صورت عملی نشان می‌دادند و با روی گشاده با ما که میهمان قرآن هستیم برخورد می‌کردند.

همه میهمان قرآن هستیم، حالا ما بی‌ریاتر...
مادر خانواده که از دریافت فیوضات و برکات قرآنی با حضور در این محافل برای خانواده‌اش می‌گوید و می‌افزاید: این عنایتی بود که طی سال گذشته نیز از آن بهره‌مند شدم البته نه به اتفاق خانواده‌ام. علاقه‌مند بودم تا امسال در کنار خانواده‌ام از این حس بهره‌مند شویم.
در این میان نباید از حضور جمع کثیری از سربازان به عنوان مستمعین مسابقات غافل بود که با لباس فرم در این مراسم بودند. علی که اصالتاً شیرازی است و برای خدمت سربازی به تهران اعزام شده است، از زیبایی چشم نواز جایگاه که قاریان و حافظان برای تلاوت در آن حاضر می‌شوند، می‌گوید.
وی ادامه می‌دهد: تبلیغات مسابقات را زیاد ندیده‌ ام و اگر همراه با هم خدمتی‌هایم در اینجا حضور پیدا نمی‌کردم، بعید بود که خودم در اینجا حضور پیدا کنم. البته این هم توفیقی بود که امسال سربازی بیایم و همراه آنها به اینجا بیایم.

همه میهمان قرآن هستیم، حالا ما بی‌ریاتر...
این سرباز اهل شیراز در خصوص نمایشگاه جانبی مسابقات، اظهار می‌کند: به نظر می‌آید نمایشگاه بیشتر برای کودکان و نوجوانان فعالیت می‌کند و برای ما غرفه‌های آنچنانی جز برای خرید کتاب‌های مذهبی و مصحف شریف قرآن ... نداشت.
پویا کاظمی، دانش‌آموز پایه ششم ابتدایی است که همراه با دیگر دوستانش و از طرف مدرسه به این مراسم آمده است، عنوان می‌کند: هنگامی که مدرسه رضایت‌نامه داده، با شوق زیاد از پدرم خواستم که آن را امضا کند تا بتوانم از نزدیک نحوه تلاوت قاریان و پاسخ حافظان را ببینم.
وی با اشاره به اینکه توانسته بود اجرای مصطفی اصفهانیان، حافظ کشورمان را که از نزدیک ببیند، بیان می‌کند: احساس غرور می‌کردم که حافظی از کشورمان در کنار سایر کشورها به سؤالات هیئت داوران بدون تپق پاسخ داد.
کاظمی اظهار می‌کند: قبلا هم دلم می‌خواست که در عرصه قرآنی ورود داشته باشم و بعضی از اوقات نیز در محافل قرآنی مسجد و حسینیه نزدیک منزلمان شرکت کردم اما تا به حال به صورت جدی به این امر نپرداختم و شاید بخواهم در این عرصه به صورت جدی ورود پیدا کنم البته زمینه قرائت قرآن را بیشتر از حفظ دوست دارم، چون به نظرم می‌آید حافظ قرآن شدن نیازمند حافظه بسیاری قوی است.
مهدی نژادی، حافظ 10 جزء قرآن از دیگر مستعمان سی و پنجمین دوره مسابقات قرآن است. وی که برای چندمین سال متوالیست برای شنیدن آیات نورانی قرآن حضور پیدا کرده است، عنوان می‌کند: به نظرم سال گذشته استقبال مردم از مسابقات بیشتر بود، البته شاید به دلیل بخش دانش‌آموزی بود. خاطرم هست که این بخش سال گذشته در مصلی بود که همین حضور دانش‌آموزان با آن شور و شعف کودکی، نوجوانی و جوانی به نوعی به حال و هوای مسابقات افزوده بود.
وی با اشاره به پوشش کم رسانه‌ای از این مسابقات، می‌گوید: منظورم از رسانه تنها صدا و سیما و یا شبکه قرآن و معارف سیما نیست بلکه باید ساعتی از روز را هر کدام از رسانه‌های تصویری، صوتی و یا روزنامه‌ها و سایت‌های خبری به این امر اختصاص دهند، چطور در خصوص جشنواره فیلم فجر و یا موسیقی فجر و ... با این حجم تبلیغات و اطلاع‌رسانی انجام می‌شود.
نژادی عنوان می‌کند: چگونه است که مردم برای کنسرت یک خواننده اینگونه سر و دست می‌شکنند و حاضرند بهای بلیط بالای 60 هزار تومان را بپردازند، اما برای شنیدن آیات نورانی کلام وحی که دارای بهترین طنین و موسیقیایی است که تنها کلام وحی مطلق و خداوند و باریتعالی است، وقت نمی‌گذارند!

همه میهمان قرآن هستیم، حالا ما بی‌ریاتر...
وی ادامه می‌دهد: البته باید گفت نوع برخوردها و برخورداری از رفتار قرآنی و عمل کردن به آموزه‌های قرآنی و از سوی دیگر فراهم کردن شرایط و زمینه‌های جذب برای اینکه همه علاقه‌مند به این زمینه شوند و خودشان با اشتیاق و علاقه برای پر کردن این محافل حضور داشته باشند، لازم و ضروری است.
صغری کرمانی راد، بانوی مسنی که همراه با دوستان هم مسجدی اش از پاکدشت ورامین به این محفل آمده، اظهار می‌کند: من میهمان قرآن هستم و هنگامی که در مسجد محله‌مان اطلاعیه زدن که امروز اتوبوسی بانوان علاقه‌مند را به این جلسه قرآنی می‌آورد که در آن هم نمایشگاه است، ثبت نام کردم.
وی ادامه داد: برای اولین بار است اینگونه تلاوت‌هایی را از قاریان و حافظان دیگر کشورها می‌شنوم اما جای ما خانم‌های بزرگسال و مسن باید کاری کنند که جوانان به این جلسات بیایند تا زندگیشان قرآنی شود.
زهرا نوجوانی که همراه با مادرش به عنوان مستمع سی و پنجمین دوره مسابقات حضور پیدا کرده است، اظهار می‌کند: نمایشگاهی که در کنار این مسابقات بود خیلی جالب و جذاب بود، پس از مسابقه جوایزی هم می‌دادند که من هدیه گرفتم.
وی در خصوص تبلیغات مسابقات، عنوان می‌کند: جایی تبلیغات این مسابقات را ندیدم، اما یک روز که داشتم از شبکه سه سریالی را می‌دیدم، زیرنویس شد که همین باعث شد از مادرم بخواهم تا مرا به اینجا بیاورد، ما هرساله به بازدید از نمایشگاه قرآن هم می‌آییم.
از زهرا که به دلیل کمبود صندلی روی زمین نشسته است، پرسیدم، ناراحت نیست، گفت: ناراحت نیستم که بر روی زمین نشستم، تفاوتی نمی‌کند ما همه میهمان قرآن هستیم، حالا ما بی‌ریاتر...

همه میهمان قرآن هستیم، حالا ما بی‌ریاتر...
این نوجوان ادامه می‌دهد: خوشحالم، فردا برای همکلاسی‌هایم از لذت شنیدن تلاوت قاریان کشورهای مختلف می‌گویم تا شاید برای آنها هم علتی شود تا به اینجا بیایند.
وی از بهره‌مندی‌اش از کلاس‌های قرآن محلشان می‌گوید و اظهار می‌کند: در آنجا معلم قرآن خوبی داریم که خیلی مهربون هست و در حال حاضر نکات تجویدی قرآن را به ما آموزش می‌دهد. من فکر می‌کنم صدای خوبی برای قرائت ندارم، اما ایشان با تشویق‌های مختلف زبانی و بعضا اهدای هدایایی ما را به حضور در این کلاس‌ها ترغیب می‌کند.
زهرا از آرزویش برای اینکه قاری شود می‌گوید و بیان می‌کند: نمی‌دانم می‌توانم یا نه اما شاید بتوانم درآینده قاری قرآن شوم. البته این نیازمند این است که زمان بیشتری برای این علاقه‌مندی‌ام بگذارم تا به آن برسم. البته باید خداوند هم به من نگاه کند تا بتوانم در این راه قدم بردارم.

همه میهمان قرآن هستیم، حالا ما بی‌ریاتر...
انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شعر امید به صورت داستان + متن شعر