نزدیکی با همسر در ماه رمضان اشکالی ندارد اگر...


نزدیکی با همسر در ماه رمضان اشکالی ندارد اگر...

نزدیکی با همسر در ماه رمضان اشکالی ندارد به شرط آنکه این نزدیکی در طول زمان روزه داری نباشد و پس از نزدیکی با همسر قبل از اذان صبح غسل کنید.

جنب شدن به صورت عمدی، چه به واسطه ملاعبه و یا نزدیکی با همسر در ماه رمضان و یا هر طریقی دیگری (مثل: استمناء، جنب شدن به واسطه نگاه به عکس یا فیلم و...) از جمله مبطلات روزه است. بنابراین باید بدانیم که شرایط نزدیکی با همسر در ماه رمضان چیست. با ما همراه باشید تا این سوالات را جواب بدهیم؛

آیا نزدیکی با همسر در ماه رمضان حرام است؟

نزدیکی با همسر در ماه رمضان حرام نیست، بلکه این نزدیکی روزه را باطل می کند و شکستن روزه به صورت عمدی اشکال دارد و موجب کفاره عمدی (60 روز برای یک روز یا 60 مد طعام برای هر روزی که انسان روزه خود را عمداً افطار کند) می‌شود.

نزدیکی با همسر در ماه رمضان اشکالی ندارد اگر...

همسران می‌توانند پس از اذان مغرب تا قبل از اذان صبح با یکدیگر نزدیکی کنند و قبل از اذان صبح غسل نمایند و روزه آن ها هم صحیح خواهد بود.

کسانی مثل مسافر و مریضی که شرعا روزه بر آنها واجب نیست می توانند در طول روزهای ماه رمضان با همسر خود نزدیکی کنند.

همچنین در هیچ یک از شب های ماه مبارک رمضان حتی در شب های قدر، نزدیکی با همسر حرام نیست و در صورت جنب شدن در ماه رمضان باید غسل نماید. غسل روزه داران باید قبل از اذان صبح باشد مگر آن که فرصتی برای غسل نباشد و تیمم بدل از غسل جنابت را انجام دهد.

آیه نزدیکی با همسر در ماه رمضان

خدای متعال در آیه ۱۸۷ سوره بقره می‌فرماید:

«در شب روزه‌ دارى نزدیکى کردنتان با همسرانتان حلال شد. ایشان پوشش شما و شما پوششى هستید براى آنان. خدا دانست که شما همواره با انجام این عمل نافرمانى و در نتیجه به خود خیانت مى‌کردید پس از جرم‌تان گذشت و این حکم را از شما برداشت. حالا دیگر مى‌توانید با ایشان درآمیزید و از خدا آنچه از فرزند که برای‌تان مقدر کرده طلب کنید و از آب و غذا در شب هم‌چنان استفاده کنید تا سفیدى شفق از سیاهى شب برا‌‌‌ی‌تان مشخص شود و آنگاه روزه بِدارید و روزه را تا شب به کمال برسانید و نیز هنگامى که در مساجد اعتکاف مى‌کنید با زنان نیامیزید.

احکام نزدیکی با همسر در ماه رمضان

جماع روزه را باطل می‌کند مگر آن که کمتر از ختنه‌گاه وارد شود. در جماع لازم نیست منی خارج شود و تنها دخول کافی است و باعث ابطال روزه هر دو طرف می‌شود؛ فرقی هم نمی‌کند که مفعول زن باشد یا مرد. اگر شوهر با همسر خود در ماه رمضان جماع نماید و زن نیز به آن راضى باشد بر هر یک از آنان حکم افطار عمدى جارى است و علاوه بر قضا، کفاره روزه هم بر هر دو واجب است. اگر مردى با همسرش در روز ماه رمضان شوخى و ملاعبه نماید و این کار منجر به انزال منى نشود، به روزه خللى وارد نمی کند. کسى که با آمیزش جنسى حرام یا استمناء یا خوردن و نوشیدن حرام روزه خود را در ماه رمضان باطل نموده باید 60 روز روزه بگیرد و یا 60 مسکین را اطعام نماید (60 مد طعام به 60 مسکین که سهم هر کدام یک مد (ده سیر گندم یا جو یا برنج) است) و احتیاط مستحب آن است که هر دو را انجام دهد. اگر روزه دار در ماه رمضان با همسر خود که روزه است جماع کند، چنانچه زن را مجبور کرده باشد، کفاره روزه خودش و روزه همسرش را باید بدهد (حتی اگر زن بعداً راضی شود). اگر زن، شوهر روزه دار خود را به جماع مجبور کند، یا به کار دیگری که روزه را باطل می کند، واجب نیست کفاره روزه شوهر را بدهد. دخول و نزدیکی که در روز باعث بطلان روزه می شود، آن است که حداقل به اندازه ختنه گاه داخل کند و اگر کمتر از این مقدار باشد روزه باطل نمی شود.
نزدیکی با همسر در ماه رمضان اشکالی ندارد اگر...
اگر فراموش کند که روزه است و جماع نماید، یا او را مجبور به جماع نمایند به طوری که اختیار از او رفع شود، روزه او باطل نمی‌شود. اگر در بین جماع یادش بیاید یا جبر از او برداشته شود باید فورا از حال جماع خارج شود و اگر نشود روزه او باطل است. کسی که عمدا به قصد بیرون آمدن منی بازی و شوخی کند و منی از او بیرون نیاید، یا به عمد قصد جماع نماید ولی شک کند که به اندازه ختنه‌گاه داخل شده است یا نه، اگر دو مرتبه نیت روزه نکند روزه او باطل است، و اگر نیت روزه کند باید (بنا بر اِحتیاط لازم) روزه را تمام کند و قضا هم بنماید. اگر روزه‌دار بدون قصد بیرون آمدن منی مثلا با زنِ خود بازی و شوخی کند، چنان چه اطمینان دارد که منی از او خارج نمی شود اگرچه اتفاقا منی بیرون آید، روزه او صحیح است. ولی اگر اطمینان ندارد، در صورتی که منی از او بیرون آید، روزه‌اش باطل است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه دینی و مذهبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جدیدترین مدل خودروی سفارشی محمدرضا پهلوی معرفی شد /عکس