اعطای مجوز اکتشاف نفت در مرز عراق با ایران برای نخستین بار از 50 سال گذشته تاکنون


اعطای مجوز اکتشاف نفت در مرز عراق با ایران برای نخستین بار از 50 سال گذشته تاکنون

بر اساس گزارش های منتشر شده، وزارت نفت عراق برای نخستین بار از 50 سال گذشته تا کنون مجوز اکتشاف بلوک های نفتی جدیدی را در مرز خود با ایران صادر کرده است.

اعطای مجوز اکتشاف نفت در مرز عراق با ایران برای نخستین بار از 50 سال گذشته تاکنونبر اساس گزارش های منتشر شده، وزارت نفت عراق برای نخستین بار از ۵۰ سال گذشته تا کنون مجوز اکتشاف بلوک های نفتی جدیدی را در مرز خود با ایران صادر کرده است.

به گزارش تابناک اقتصادی به نقل از Hurriyet، به اذعان وزارت نفت عراق، این مجوز ها در خصوص اکتشاف سه بلوک نفتی در نزدیکی مرز عراق با ایران و کویت و برای دو شرکت چینی و یک شرکت اماراتی صادر شده است. همچنین، گزارش های منتشر شده حاکی از آن است که وزارت نفت عراق مجوز بهره برداری گاز از چهار میدان گازی در استان دیاله واقع در شمال شرق عراق را صادر کرده است.

اعطای مجوز اکتشاف نفت در مرز عراق با ایران برای نخستین بار از 50 سال گذشته تاکنون

در این خصوص، وزیر نفت عراق اذعان کرده است که ''‌پس از دهه ها جنگ و غفلت، تصمیم گرفته ایم که به سرمایه گذاری در میادین (گازی و نفتی) نواحی مرزی سرعت ببخشیم. این سرمایه گذاری ها به توسعه ی ذخایر نفتی و گازی و به طور کلی به اقتصاد عراق کمک می کند''. وی افزوده است ''‌این منطقی نیست که که این مناطق را بدون سرمایه گذاری رها کرده یا به امکان توسعه یافتگی آن ها (بی توجهی کنیم). به همین خاطر است که ما شرکت های نامبرده را دعوت کردیم تا (در این نواحی) سرمایه گذاری کنند''.

بر اساس اطلاعات منتشر شده توسط وزارت نفت عراق، شرکت نفتی کرسنت امارات عملیات بهره برداری از میدان Khider Mai در نزدیکی مرز عراق با کویت را بر عهده خواهد داشت. همچنین، شرکت نفتی Geo-Jade چین از دو میدان نفتی در نزدیکی مرز عراق با ایران بهره برداری خواهد کرد.

قرار است که پس از اتمام عملیات اکتشاف، شرکت کرسنت ۱۳.۷۵ درصد از سود بهره برداری از میدان نفتی نامبرده را دریافت کند. همچنین، سهم شرکت چینی از بهره برداری از میدان Naft Khana و Huwaiza به ترتیب ۱۴.۶۷ و ۱۳.۷۵ درصد خواهد بود. افزون بر این، شرکت چینی United Energy Group قرار است که ۴.۵۵ درصد از سود بهره برداری از بلوک نفتی سینباد بصره در نزدیکی مرز با ایران را از آن خود کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


واکنش حکیم به وتوی عضویت فلسطین در سازمان ملل توسط آمریکا