شناسایی تنها40‌درصد مبتلایان به ایدز


شناسایی تنها40‌درصد مبتلایان به ایدز

آرمان- نگین باقری: اطلاعات تازه درباره وضعیت بیماری ایدز در کشور نشان می‌دهد بیماری قرن همچنان جوانان و نوجوانان ایرانی را تهدید می‌کند. این در حالی است که به‌دلیل برخی مسائل اجتماعی...

آرمان- نگین باقری: اطلاعات تازه درباره وضعیت بیماری ایدز در کشور نشان می‌دهد بیماری قرن همچنان جوانان و نوجوانان ایرانی را تهدید می‌کند. این در حالی است که به‌دلیل برخی مسائل اجتماعی و فرهنگی در این زمینه گرفتار «دیر شناسایی» هستیم؛ موضوعی که خود می‌تواند عواقب خطرناکی به‌دنبال داشته و این بیماری را گسترش دهد. مسئولان می‌گویند تنها ۴۰‌درصد از مبتلایان به ایدز شناسایی شده‌اند. بر این اساس بیش از ۳۶‌هزار مبتلا به ایدز شناسایی شده در ایران وجود دارد، حال آنکه اگر کسانی را که به هر دلیل بیماری‌شان ناشناخته است در نظر بگیریم، تعداد مبتلایان به ایدز در ایران نزدیک به ۱۰۰‌هزار نفر می‌رسند.

همچنان صحبت کردن از ایدز تابوست. گرچه وضعیت نسبت به چند سال گذشته بهتر شده است، اما هنوز هم هیچ‌کسی از ابتلایش به این بیماری سخن نمی‌گوید و آن را برای همیشه از دیگران پنهان می کند. برخی‌ها هم فکر می‌‌کنند که شاید به این بیماری مبتلا شده باشند، ولی از ترس آبرو حتی برای دادن آزمایش به آزمایشگاه نیز مراجعه نمی کنند. گروه سوم هم که از دو گروه پیشین وضعیت بحرانی‌تری دارند، چون اصلا نمی‌دانند رفتارهای پر خطر چیست که موجب مبتلا شدن به بیماری ایدز می شود. نوجوانان و جوانانی که در میان این حجم از آسیب‌ها گرد بی‌‌‌اطلاعی رویشان پاشیده و بی‌‌‌گدار خود را به مخمصه می اندازند. این در حالی است که باید سطح میزان آگاهی‌ها در حدی باشد که موجب رشد این بیماری در جامعه نشود، اما هنوز هم برخی خط قرمزها مانع هستند و نمی گذارند که اطلاع‌رسانی ‌ها به‌صورت دقیق انجام شود. با وجود این، باید گفت که با پیشرفت علم بیماری ایدز تحت کنترل درآمده و شرایط بیماران رو به بهبودی است. فقط باید با آموزش مداوم و مستمر از بروز این بیماری در افراد به‌ویژه قشر نوجوان و جوان جلوگیری به عمل آورد تا به این شیوه از آمار بیماری ایدز در کشور کاسته شود. آنچنان که به تاخیر انداختن مراحل شناسایی و درمان بیماری ایدز به مراتب تبعاتی را با خود به‌همراه دارد. بنابراین آموزش و اطلاع‌رسانی به افراد حرف اول را می زند و باید بیشتر از پیش اتفاق بیفتد. روز گذشته رئیس اداره کنترل ایدز و بیماری‌ های آمیزشی وزارت بهداشت بیان کرد که براساس برنامه چهارم استراتژیک پیشگیری و کنترل ایدز۱۱ استراتژی در این زمینه وجود دارد که اطلاع‌رسانی و آموزش به جوانان و نوجوانان در محور اصلی این فعالیت‌‌ها قرار دارد. به همین منظور آموزش و کسب مهارت توسط نوجوانان و جوانان درباره شناخت این بیماری و چگونگی پیشگیری از ابتلا به آنها در دستور کار قرار گرفته است. پروین افسرکازرونی با اشاره به همکاری وزارت آموزش ‌و ‌پرورش برای ارائه این برنامه‌ها به دانش ‌آموزان و نوجوانان ادامه داد: هدف ما تا پایان سال ۹۸ این است که ۷۰‌درصد دانش‌آموزان آموزش‌‌های لازم را در این زمینه کسب کنند. علاوه بر آموزش‌ و پرورش با هلال ‌احمر و وزارت علوم نیز تفاهمنامه‌ هایی در این زمینه امضا شده است تا نوجوانان و جوانان بتوانند آموزش ببینند و به‌عنوان مربی، این دانسته‌‌ها را به همسالان خود منتقل کنند. با نیروهای مسلح نیز تفاهمنامه‌ای برای آموزش به سربازان در هنگام ورود به خدمت و همچنین در طول آن امضا شده است. او افزود: یکی از برنامه‌ های ما آموزش به نوجوانان و جوانانی است که به‌دلیل زمینه خانوادگی بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری‌ها قرار دارند یا به رفتار پرخطر گرایش دارند و آن را انجام می ‌دهند. در این زمینه برنامه‌‌ای به نام باشگاه سلامت جوانان و نوجوانان اجرا می ‌شود که در نظر داریم فعالیت‌ های آن را گسترش دهیم.

آخرین آمار ابتلا به ایدز تا دی‌ماه ۹۶

کازرونی درباره آخرین آمار ابتلا به ایدز در کشور گفت که تا ابتدای دی‌ حدود ۳۶‌هزار و ۵۷۱ مورد ابتلا به این بیماری تشخیص داده شده که ۵۰‌درصد آن در گروه سنی ۲۱ تا ۳۵ سال اتفاق افتاده است. موارد شناسایی شده ۴۰‌درصد آمار مبتلایان هستند و ۶۰‌درصد آنها هنوز از وضعیت خود آگاهی ندارند. به گزارش ایسنا، او بیان کرد: شاخص‌‌ها نشان می‌ دهند که ما این موارد را دیر شناسایی می ‌کنیم. به همین دلیل احتمال اینکه افراد ۲۱ تا ۳۵‌ساله در سنین نوجوانی به این بیماری مبتلا شده باشند، وجود دارد. همچنین بیشتر موارد ابتلا به ایدز در سنین کمتر از ۱۵ سال به‌دلیل انتقال بیماری از مادر به کودک درگیر آن شده‌اند.

شکستن تابوی ایدز با آموزش

رئیس مرکز تحقیقات ایدز ایران درباره ناآگاهی جوانان و نوجوانان ایرانی نسبت به بیماری ایدز در گفت‌و‌گو با «آرمان» می گوید: یک سوم بیماران ایدز بیشتر کشف نشده‌اند، چون باید خودشان بیایند و آزمایش بدهند. مینو محرز می‌افزاید: نوجوانان و جوانان اصلا نمی دانند که رفتارهای پر خطر چیست، یعنی اگر هم بدانند و بخواهند آزمایش دهند از ترس اینکه مبادا نتیجه آزمایش مثبت باشد و بعدا هم شرایط برایشان به‌سختی پیش برود، اقدام به دادن آزمایش نمی کنند. او ادامه می‌دهد: نباید به‌دلیل ترس از آبرو برای درمان اقدامی نکرد. افراد مشکوک به بیماری ایدز باید بدانند که بیماری ایدز قابل کنترل و درمان است و زنده می مانند. آنها اگر می خواهند زنده بمانند باید برای درمان مراجعه کنند. محرز تاکید می کند: بیماری ایدز تابوی وحشتناکی در جامعه ماست. این در حالی است که اگر بیماران زودتر برای درمان مراجعه کنند، این بیماری قابل کنترل خواهد بود. رئیس مرکز تحقیقات ایدز ایران خاطرنشان می کند: همان‌طور که گفتم نوجوانان و جوانان هیچ‌اطلاعاتی درباره بیماری ایدز و رفتارهای پر خطر ندارند. در آموزش و پرورش هم برخی افراد ساده به کار گرفته شده‌اند، در حالی که این محیط پر از آسیب های اجتماعی است. محرز اظهار می کند: رادیو و تلویزیون هم که سکوت کرده است. واقعا باید فریاد زد. من سال هاست که فریاد می زنم، اما اتفاق قابل توجهی نمی افتد. او توضیح می دهد: باید آگاهی داد. مگر همه جای دنیا چه کار کرده اند؟ جز اینکه به شهروندان خود اطلاع‌رسانی کردند؟ برای مثال کشورهای استرالیا، اروپا و آمریکا برای مقابله با این بیماری چه کاری انجام دادند که ایدز کنترل شد؟ آنها تنها از طریق رسانه‌ها به‌صورت مداوم به مردمان خود آگاهی دادند. رئیس مرکز تحقیقات ایدز ایران می‌افزاید: باید به مردم به‌صورت مستمر و شفاف آگاهی داد. این در حالی است که در کشور ما چند سال یک بار سریالی با مضمون بیماری ایدز پخش می شود یا هر از گاهی در برنامه‌های مختلف اطلاعات مختصری در رابطه با این بیماری می دهند، در حالی که باید این آموزش‌ها دائم و مستمر باشد. او ادامه می دهد: اگر آگاهی داده شود و مردم درباره بیماری ایدز بدانند، تابوی آن شکسته خواهد شد. به عبارت دیگر تابوی ایدز تنها با آموزش شکسته می شود. آن هم آموزش مداوم و شفاف نه در لفافه. رئیس مرکز تحقیقات ایدز ایران در پایان می گوید: همگی سرمان را مثل کبک در برف کرده‌ایم. نمی خواهیم واقعیت‌ها را قبول کنیم. این در حالی است که راه چاره برای مقابله با بیماری ایدز تنها آموزش و اطلاع‌رسانی است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پروفایل اردیبهشت | 50 عکس نوشته اردیبهشت ماهی + خصوصیات متولدین اردیبهشت