درمان خروسک: 11 درمان خانگی خروسک کودکان و بزرگسالان


درمان خروسک: 11 درمان خانگی خروسک کودکان و بزرگسالان

خروسک یک مشکل تنفسی ناشی از عفونت ویروسی است. به دنبال این بیماری درد گلو و سرفه خشک رخ می‌دهد. خروسک معمولا در کودکان و نوزادان اتفاق می‌افتد. در اغلب موارد این بیماری پس از 3 تا 5 روز از زمان شروع درمان خروسک کودکان و بزرگسالان با استفاده از داروهای خانگی از بین می‌رود. با این حال، جهت جلوگیری از گسترش ویروس خروسک باید احتیاط...

خروسک یک مشکل تنفسی ناشی از عفونت ویروسی است. به دنبال این بیماری درد گلو و سرفه خشک رخ می‌دهد. خروسک معمولا در کودکان و نوزادان اتفاق می‌افتد. در اغلب موارد این بیماری پس از ۳ تا ۵ روز از زمان شروع درمان خروسک کودکان و بزرگسالان با استفاده از داروهای خانگی از بین می‌رود. با این حال، جهت جلوگیری از گسترش ویروس خروسک باید احتیاط کنید.

درمان خروسک: 11 درمان خانگی خروسک کودکان و بزرگسالان

خروسک مسری است و می‌تواند به راحتی از طریق هوا گسترش بیابد. این بیماری مجاری تنفسی فوقانی را آلوده می‌کند و به این ترتیب مانع تنفس منظم می‌شود و در حین سرفه سبب ایجاد صدای عو عو می‌شود. نوزاد دچار خروسک به علت محدود شدن مجاری تنفسی دچار سرگیجه می‌شود و گریه می‌کند. این بیماری باعث می‌شود که نوزادان و کودکان به سختی نفس بکشند. صدای سرفه‌ی خروسک نیز شبیه به صدای فک است!

خروسک چیست؟ چه چیزی سبب بروز این بیماری می‌شود؟

در ابتدای بروز این بیماری لوله‌های برونش آلوده می‌شوند. این احتمال وجود دارد که صدای سرفه‌ی ناشی از خروسک به علت عفونت‌های مختلف ویروسی باشد. در میان این ویروس‌ها ممکن است ویروسی مسئول سرفه‌ی خشک و سرماخوردگی باشد. حدود ۸۵ درصد موارد مبتلا به این بیماری نوزادان و کودکان هستند. سن آن‌ها می‌تواند از ۱ ماه تا ۵ سال متغیر باشد.

مطلب مرتبط: درمان سرفه :۵۰ بهترین و موثرترین درمان خانگی سرفه

آیا بزرگسالان نیز می‌توانند به خروسک مبتلا شوند؟

بله بزرگسالان نیز می‌توانند در حین درمان نوزاد به ویروس خروسک آلوده شوند. همچنین قرار گرفتن در معرض این ویروس می‌تواند در مکان‌های عمومی اتفاق بیفتد. با این حال، بزرگسالان در مقایسه با نوزادان و کودکان سریع‌تر بهبود می‌یابند. بزرگسالانِ دارای سیستم ایمنی قوی حتی ممکن است آلوده به این بیماری نشوند. بنابراین قوی نگه داشتن سیستم ایمنی بدن بسیار مهم است.

خروسک تا چه مدت مسری است؟

این بیماری یک مشکل تنفسی کوتاه مدت است. بیش‌تر نوزادان و کودکان زیر ۱۰ سال اغلب به عفونت خروسک مبتلا می‌شوند. دوره‌ی مقاومت خروسک بستگی به مراقبت‌های خانگی دارد. اما به طور کلی می‌توان آن را در طول یک هفته درمان کرد.

با این حال، معاینه‌ی منظم و رژیم غذایی مناسب می‌تواند احتمال ابتلا به آن را کاهش دهد. در فصل سرد یا در زمان تغییر فصل، احتیاط بیش‌تری لازم است. زیرا این ویروس‌ها در قطرات مرطوب هوا جای می‌گیرند.

دوره‌ی کمون (نهفتگی) خروسک

علائم عفونت خروسک می‌تواند طی ۲۴ ساعت بعد از قرار گرفتن در معرض ویروس مشاهده شود. علائم رایج این بیماری عبارتند از تب، تنفس پر سر و صدا، خس خس، خستگی، آبریزش بینی، گرفتگی قفسه‌ی سینه، مشکل تنفس، اختلال در تنفس، سرفه‌ی حاوی خلط و گلودرد.

درمان خروسک را می‌توان در خانه انجام داد. به ندرت پیش می‌آید که این بیماری به مراقبت پزشکی نیاز داشته باشد. در این‌جا با بهترین درمان‌های خانگی طبیعی برای درمان سرفه‌ی خروسک و بهبود سریع بیماری آشنا خواهید شد.

مطلب مرتبط: ۲۱ درمان‌خانگی سرفه خشک که واقعا معجزه می‌کنند

۱. درمان با استفاده از بخار

یکی از بهترین درمان‌های طبیعی برای سرفه‌ی خروسک، درمان با استفاده از بخار است. سرفه زمانی که در معرض گرما قرار می‌گیرد، کاهش می‌یابد. از آن‌جایی که بخار به لوله برونشی در گلوی شما می‌رسد، ویروس کم‌کم جمع می‌شود. ویروس به شکل سرفه‌ی دارای خلط از گلو خارج می‌شود.

درمان با بخار را می‌توان با کمک حمام آب گرم انجام داد. گرمای بخار نیز التهاب گلو را مورد درمان قرار می‌دهد البته در صورتی که التهابی رخ داده باشد. بخار گرم موکوس (خلط) را شل می‌کند و سفتی آن را کاهش می‌دهد.

۲. افزایش مصرف مایعات

بسیار مهم است که هیدراته بمانید. همیشه دقت کنید که مایعات سبک را مصرف کنید. ثابت شده‌است که آن‌ها در درمان خروسک به طور طبیعی موثر هستند. نوزاد بعضی مواقع در اثر این‌که نمی‌داند باید چه کار کند، گریه می‌کند. او چگونگی خلاص شدن از شر این سرفه و مخاط تحریک‌کننده‌ی داخل گلو را نمی‌داند.

مصرف مداوم مایعات باعث کاهش مقدار این خلط می‌شود. این امر به آن‌ها کمک می‌کند تا بهتر نفس بکشند و خس خس نکنند.

۳. ماساژ با استفاده از روغن اسطوخودوس

روغن اسطوخودوس به عنوان تقویت‌کننده‌ی خلق و خوی شناخته شده‌است. این روغن یک ضد ویروس قوی است. روغن اسطوخودوس به راحتی جذب پوست می‌شود. پوسته کودک لطیف و نرم است بنابراین روغن را سریع‌تر از پوست افراد بزرگسال جذب می‌کند.

درمان خروسک: 11 درمان خانگی خروسک کودکان و بزرگسالان

روغن اسطوخدوس التهاب را کاهش می‌دهد و به رفع سرفه‌ی ناشی از خروسک کمک می‌کند. با توجه به جذب سریع اسطوخودوس می‌توان گفت که بهترین درمان طبیعی برای رفع خروسک در نوزادان است. این روغن در حالی که با ویروس مبارزه می‌کند، سبب حفظ رطوبت پوست نیز می‌شود. قدرت ضدعفونی‌کنندگی روغن اسطوخودوس همچنین در جلوگیری از حملات ویروسی این‌چنینی موثر است.

مطلب مرتبط: ۲ شربت سرفه خانگی که میتوانید خودتان بسازید

مواد لازم:

روغن اسطوخودوس بکر

روش استفاده از این روغن:

– ۱۰ قطره روغن اسطوخودوس را در کف دست‌تان بریزید.
– کف دست‌تان را به مدت ۲ دقیقه به هم بمالید.
– حالا این روغن اسطوخودوس گرم را در اطراف ناحیه‌ی گردن و قفسه‌ی سینه نوزاد بمالید.
– ناحیه را به آرامی به مدت ۲ دقیقه ماساژ بدهید.
– این روش درمانی را ۳ بار در روز برای بهبود سریع تکرار کنید.

۴. روغن کرچک برای درمان خروسک

روغن کرچک بهترین ماده برای درمان سرفه‌ی ناشی از خروسک است. این روغن یک ضد ویروس بسیار قدرتمند است که مانع گسترش ویروس ایجادکننده‌ی خروسک می‌شود.

روغن کرچک ملین معروفی است که حتی می‌تواند یبوست را درمان کند. این روغن خواص ضد میکروبی و همچنین ضدعفونی‌کننده دارد که به کاهش احتقان قفسه‌ی سینه کمک می‌کنند. روغن کرچک می‌تواند در توقف رشد ویروس بسیار موثر باشد. این روغن باعث کاهش التهاب و درد گلو نیز می‌شود.

مواد لازم:

روغن کرچک فشرده

روش استفاده از روغن کرچک برای درمان خروسک:

– ۱۵ قطره روغن کرچک را کف دست‌تان بریزید.
– کف دست‌ها را ۳۰ ثانیه به هم بمالید تا روغن گرم شود.
– برای جلوگیری از سرفه، روغن روی سینه و گلو بمالید.
– برای بهبود سریع این روش درمانی را دو بار در روز تکرار کنید.

۵. عسل

عسل می‌تواند در متوقف کردن صدای سرفه‌ی خروسک که شبیه به عو عوی سگ است، موثر باشد. این ماده یک ضد میکروب قوی، ضد ویروس، ضدعفونی‌کننده و ضد باکتری است. همه‌ی این مزایایی که عسل دارد سبب می‌شوند که سرفه سریع‌تر درمان شود.

درمان خروسک: 11 درمان خانگی خروسک کودکان و بزرگسالان

مطلب مرتبط :درمان سرماخوردگی: ۳۷ بهترین درمان خانگی سرماخوردگی

یک مطالعه که توسط “وزارت کشاورزی ایالات متحده” منتشر شد، اشاره می‌کند که عسل می‌تواند در کاهش صدای سرفه‌ی خروسک اثربخش باشد.

مواد لازم:

عسل مانوکا

روش استفاده از عسل:

– ۱ قاشق غذاخوری عسل خام مانوکا را بردارید.
– آرام آرام آن را بخورید. به صورت یک باره تمام آن را نبلعید.
– یک قاشق دیگر عسل را بعد از ۵ ساعت مصرف کنید.
– این درمان طبیعی را برای خلاص شدن از سرفه با صدای عو عو تکرار کنید.

۶. درب فریزر

چند بار مشاهده شده‌است که سرمای ناگهانی می‌تواند خروسک را درمان کند. این روش درمانی مدتی است که در هند انجام می‌شود. هندی‌ها به سادگی از فریزر برای درمان این بیماری استفاده می‌کنند. هنوز هیچ تحقیقی در زمینه این زمینه صورت نگرفته‌است اما افرادی که این کار را انجام می‌دهند به شدت با این روش موافق هستند.

سرمای ناگهانی توسعه‌ی ویروس را کاهش می‌دهد و سبب می‌شود که مبارزه با آن آسان شود. از این رو امتحان کردن آن ارزش‌اش را دارد چون فقط لازم است که بنشینید.

روش استفاده از فریزر برای درمان خروسک:

۱. یک صندلی جلوی درب فریزر قرار دهید.
۲. بچه را روی صندلی بنشانید یا اگر خودتان به این بیماری مبتلا هستید، روی صندبی بنشینید.
۳. تمام بدن خود را با پتوی گرم بپوشانید.
۴. حالا درب فریزر را باز کنید.
۵. ۲۰ تا ۳۰ دقیقه همان جا بمانید.
۶. این درمان خانگی را تکرار کنید تا به طور کامل بهبود بیابید.

۷. آب لیمو برای درمان خروسک

لیمو غنی از ویتامین C است و بنابراین برای درمان سرفه ناشی از خروسک دارویی عالی و طبیعی محسوب می‌شوند. ترشی و ویروس با هم کنار نمی‌آیند. لیمو برای خواص ضد میکروبی قدرتمندی که دارد در آیورودا شناخته شده‌است.

مطلب مرتبط : درمان سرفه: ۱۵ موثرترین درمان‌خانگی سرفه که باید امتحان کنید

در آیورودا، لیمو به عنوان یک ماده ضدعفونی‌کننده برای کاهش عفونت استفاده می‌شود. لیمو همچنین رادیکال‌های آزاد را از طریق تعریق و ادرار از بدن خارج می‌کند. شما باید تا آن‌جا که می‌توانید لیمو مصرف کنید تا مواد معدنی و ویتامین C دریافت کنید.

مواد لازم:

آب لیمو، عسل مانوکا

روش انجام این درمان خروسک

۱. آب ۱ لیموی متوسط را بگیرید.
۲. اطمینان حاصل کنید که آب لیمو با انگشتان‌تان برخورد نداشته باشد.
۳. این آب را به آرامی بنوشید و به مدت ۳۰ دقیقه بعد چیزی نخورید و نیاشامید.
۴. حالا ۱ قاشق آب لیمو آماده کنید و یک قاشق چای عسل به آن اضافه کنید.
۵. ترکیب حاصل را بنوشید.
۶. این روش درمانی را دوبار در روز تکرار کنید تا از شر خروسک خلاص شوید.

۸. نعناع فلفلی

نعناع فلفلی دارای خواص آنتی باکتریال است که در درمان خروسک موثر هستند. این گیاه می‌تواند نتایج قابل‌توجهی را در کم‌تر از ۲۴ ساعت نشان دهد. در مورد بزرگسالان، اگر باردار هستید یا در ماه‌های آینده انتظار بارداری دارید، باید از مصرف نعناع فلفلی پرهیز کنید.

نعناع فلفلی می‌تواند التهاب را کاهش دهد و مانع گسترش ویروس خروسک شود. این گیاه دارویی سرفه‌ی مکرر را کاهش می‌دهد. یک مطالعه نشان می‌دهد که نعناع با تغییر مولکول‌های پایه می‌تواند از حمله‌ی ویروسی و باکتری جلوگیری کند.

درمان خروسک: 11 درمان خانگی خروسک کودکان و بزرگسالان

مواد لازم:

۱۰ تا ۱۵ برگ نعناع، ​​آب لیمو، عسل

روش انجام این درمان خروسک

– یک فنجان آب را بجوشانید و برگ‌های نعناع را داخل آن بریزید.
– اجازه بدهید به مدت ۵ دقیقه دم بکشد و بعد آن را صاف کنید.
– حالا کمی صبر کنید تا چای خنک شود و بعد ۱ قاشق چایخوری عسل به آن اضافه کنید.
– ۱ قاشق غذاخوری آب لیمو نیز به آن اضافه کنید و خوب هم بزنید.
– حالا از این چای گرم نعناع فلفلی لذت ببرید تا خیلی سریع از شر خروسک سریع خلاص شوید.

توجه داشته باشید که اگر بیمار نوزاد است و ۵ تا ۱۰ قطره روغن نعناع فلفلی را بردارید و آن را در اطراف گلو و قفسه‌ی سینه‌ی کودک ماساژ دهید. نوزاد را با یک پتوی گرم به مدت یک ساعت بپوشانید.

مطلب مرتبط : ۳۱ درمان‌خانگی سرفه کودکان را بدانید

۹. بابونه

بابونه برای آرام کردن عضلات خوب است و درد را درمان می‌کند. این گیاه دارویی درد گلو را تسکین می‌دهد و به از بین رفتن خلط گلو کمک می‌کند. اگر شما چای بابونه بنوشید، درمان خروسک بسیار آسان‌تر می‌شود.

این گیاه به مدت قرن‌ها به عنوان داروی گیاهی استفاده شده‌است. بابونه با توجه به خواص ضد التهابی که دارد، می‌تواند تورم گلو را کاهش دهد. بسیاری از مردم از بابونه برای درمان سوزش سینه، زخم‌های سرد، زخم‌هایی که روند بهبودی‌شان آهسته است و التهاب لثه استفاده می‌کنند. این گیاه دارویی همچنین برای اختلالات پوستی مانند پسوریازیس، اگزما، آبله مرغان، زگیل و راش ناشی از پوشک استفاده می‌شود.

مواد لازم:

برگ بابونه، عسل

روش انجام این درمان خروسک :

– ۱۰ برگ برگ بابونه را به یک فنجان آب جوش اضافه کنید.
– به مدت ۳ تا ۵ دقیقه صبر کنید تا دم بکشد.
– پس از آن‌که دم کشید، ‌ترکیب را صاف کنید.
– صبر کنید تا درجه‌ی حرارت دمنوش کمی پایین بیاید و بعد ۱ قاشق غذاخوری عسل به آن اضافه کنید.
– چای بابونه‌ی گرم را آرام آرام بنوشید تا نشانه‌های خروسک را در عرض یک شب کاهش دهید.

توجه: این چای برای کودکان زیر ۵ سال یا نوزادان قابل استفاده نیست. می‌توانید روغن بابونه را در اطراف گردن و قفسه‌ی سینه‌شان ماساژ بدهید تا خروسک درمان شود.

۱۰. روغن گالتریا

گالتریا یک گیاه معطر است. این گیاه همچنین طبیعتی ضد ویروسی و ضد التهاب دارد. روغن‌های معطر برای درمان خروسک یکی از بهترین داروها هستند. چرا که استفاده از آن‌ها بدون هر گونه عوارض جانبی برای کودکان امکان‌پذیر است.

روغن گالتریا یکی دیگر از درمان‌های عالی برای خروسک است. روغن معطر گالتریا باعث کاهش اسپاسم می‌شود و در عین حال احتقان قفسه سینه، سرفه‌ی اسپاسمودیک، و مشکلات تنفسی را تسکین می‌دهد.

مواد لازم:

روغن گالتریا

روش استفاده از روغن گالتریا برای درمان خروسک

۱. دو فنجان آب را چند دقیقه بجوشانید تا روی آن حباب تشکیل شود.
۲. حالا اب را در یک کاسه‌ی تمیز بریزید.
۳. ۱۰ تا ۱۵ قطره روغن گالتریا به آب اضافه کنید. خوب این دو را با هم مخلوط کنید.
۴. حالا بخاری را که از این کاسه خارج می‌شود،‌ استنشاق کنید.
۵. این روش درمانی برای کودکان و نوزادان نیز ایمن است.
۶. این روش را دو بار در روز تکرار کنید تا خروسک درمان شود.

مطلب مرتبط : ۲۴ درمان خانگی سیاه سرفه که بسیار موثر است

۱۱. آقطی برای درمان خروسک

در میان گیاهان دارویی جهان، آقطی به دلیل تاثیری که در درمان مشکلات ویروسی دارد، ‌بسیار ارزشمند محسوب می‌شود. این گیاه همچنین برای درمان سرماخوردگی و آنفولانزا به صورت خوراکی مصرف می‌شود. آقطی با توجه به قدرت ضدویروسی قدرتمندی که دارد، یک درمان خانگی عالی برای سرفه‌ی ناشی از خروسک است.

درمان خروسک: 11 درمان خانگی خروسک کودکان و بزرگسالان

آقطی غنی از فلاونوئیدها است که از سلول‌های انسانی پشتیبانی می‌کنند. این گیاه دارویی سلول‌های آسیب‌دیده را بازسازی و ترمیم می‌کند. اگر به این فکر می‌کنید که خروسک چه مدت طول می‌کشد، باید بدانید که بر اساس مطالعه‌ی منتشرشده توسط “مرکز پزشکی دانشگاه مریلند”، عصاره‌های این گیاه دارویی می‌توانند به شما کمک کنند تا در عرض ۲ تا ۳ روز از شر ویروس ایجادکننده‌ی بیماری خلاص شوید.

مواد لازم:

روغن آقطی، عصاره‌ی آقطی

دستورالعمل: فقط برای بزرگسالان

– ۱ فنجان آب ولرم آماده کنید و ۱۰ تا ۱۵ قطره از عصاره‌ی آقطی را با آن مخلوط کنید.
– خوب این دو را هم بزنید و بعد ترکیب حاصل را بنوشید.
– این درمان طبیعی را دوبار در روز برای درمان خروسک تکرار کنید.

دستورالعمل: برای نوزادان و کودکان زیر ۱۰ سال

– ۱۰ قطره روغن آقطی را در دست‌تان بریزید.
– به مدت ۱ دقیقه کف دست‌ها‌ی‌تان را به هم بمالید تا روغن گرم شود.
– حالا این روغن را در قسمت بالای گردن و سراسر قفسه‌ی سینه بمالید.
– سینه‌ی کودک را به آرامی به مدت ۲ تا ۳ دقیقه ماساژ دهید.
– برای کاهش علائم خروسک در نوزادان این روش درمانی را تکرار کنید.

نکاتی برای پیشگیری از بروز خروسک

قبل از این‌که ما به نکات مربوط به پیشگیری از این بیماری بپردازیم، بیایید به یاد بیاوریم چه عواملی سبب بروز خروسک می‌شوند. این بیماری مسری است و از طریق عطسه و سرفه گسترش می‌یابد. با تماس فیزیکی مثلا از طریق دست دادن یا در آغوش گرفتن هم ممکن است این بیماری انتقال پیدا کند. عفونت همچنین در اثر بوسیدن یا نوشیدن آب و مایعات در لیوان مشترک منتقل می‌شود. و در آخر، با دست زدن به یک سطح آلوده مانند پتو یا دستگیره‌ی در هم بیماری ممکن است منتقل شود. حالا بیایید یاد بگیریم که چگونه می‌توان از این مشکل در ابتدای امر پیشگیری کرد. دستورالعمل‌های زیر را دنبال کنید.

نکاتی برای نوزادان و کودکان کم‌تر از ۳ سال

– نوزادتان را سه بار حمام بخار بدهید.

– لباس‌های نوزاد جدا از لباس‌های دیگر بشویید تا از تماس آن‌ها با ویروس ناخواسته جلوگیری شود.

– آن‌ها را خشک نگه دارید و دست‌های کودک را به طور مرتب بشویید.

– کف خانه تان را با مواد ضد ویروسی طبیعی تمیز کنید.

– نوزاد را با روغن معطر هر روز ماساژ بدهید.

– برای ماساژ از روغن اسطوخودوس، روغن زیتون یا روغن کرچک استفاده کنید.

– برای ماساژ دادن تمرکزتان روی ناحیه‌ی سینه و بالای گردن باشد.

– اجازه ندهید که کودکان در لیوان مشترک با بزرگ‌ترها نوشیدنی‌ بخورد تا از خروسک جلوگیری کنید.

– اگر به این ویروس آلوده شده‌اید،‌ کودک را نبوسید.

نکاتی برای بزرگسالان و کودکان بالای ۳ سال

۱. هنگامی که به خانه برمی‌گردید، دست‌های‌تان را بشویید.

۲. دستگیره‌ها را پاک کنید و از تماس با افراد مبتلا به آنفلوانزا پرهیز کنید.

۳. برای پاک کردن بینی از دستمال تمیز استفاده کنید.

۴. سیستم ایمنی بدن‌تان را با خوردن مواد خوراکی دارای آنتی‌بیوتیک طبیعی تقویت کنید.

۵. به طور منظم چای گیاهی بنوشید.

۶. قبل از رفتن به رختخواب ۱ قاشق عسل بخورید.

۷. در فصل سرد محیط را تمیز نگه دارید.

۸. قبل از رفتن به رختخواب با آب گرم حمام کنید.

۹. با نوشیدن آب لیمو بدن‌تان را سم‌زدایی کنید.

این درمان‌های خانگی برای از بین بردن خروسک در نوزادان و بزرگسالان بسیار موثر هستند. در بخش نظرات به ما اطلاع دهید که کدام درمان خانگی بهترین تاثیر را برای شما داشته است.

ترجمه: تحریریه سایت کسب و کار بازده – سارا فیضی

منبع: homeremediesblog

درمان خروسک: ۱۱ درمان خانگی خروسک کودکان و بزرگسالان

برای رفع گرفتگی بینی از این ۱۰ خوراکی اجتناب کنید
پاکسازی عروق: ۱۰ خوراکی برای پاکسازی عروق و پیشگیری از حمله قلبی
خواص آویشن: ۲۸ برترین فایده آویشن برای سلامتی و درمان+‌مضرات
درد سیاتیک: ۱۰ موثرترین درمان خانگی درد سیاتیک
زانو درد :۱۸ درمان خانگی درد زانو و ورم زانو
خواص زردچوبه: 95 فایده شگفت‌انگیز زردچوبه برای سلامتی و زیبایی
خواص زردآلو : ۲۷ فایده زردآلو برای سلامتی، پوست و مو
درمان جای جوش :۲۰ درمان طبیعی برای از بین بردن جای جوش
۲۷ درمان خانگی سندرم پیش از قاعدگی که بسیار موثر هستند
۲۱ درمان خانگی آروغ یا باد گلو که شما را از این مشکل خلاص می‌کند
گاستروانتریت: ۲۵ درمان خانگی التهاب معده و روده
درمان پولیپ بینی: ۳۰ درمان خانگی پولیپ بینی بدون جراحی

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر