نکاتی درباره صافکاری و نقاشی اتومبیل که هر راننده ای باید بداند


نکاتی درباره صافکاری و نقاشی اتومبیل که هر راننده ای باید بداند

اگر خودرو شما در شرایطی است که به یک صافکار حرفه ای نیاز دارد, بد نیست که با ویژگی های یک صافکار…

اگر خودرو شما در شرایطی است که به یک صافکار حرفه ای نیاز دارد, بد نیست که با ویژگی های یک صافکار خوب و اصطلاحات مربوط به صافکاری آشنا شوید.

ویژگی های یک صافکار خوب

در صورت تصادف و بروز خسارت به اتومبیل، انتخاب یک صافکار و نقاش منصف و حرفه ای، بزرگ ترین دغدغه افرادی است که نسبت به ماشین خود حساس هستند.

صافکارهای حرفه ای شغل خود را یک هنر می دانند. هر صافکار به اقتضای حرفه و تجربه خود، برای خدمات صافکاری که انجام می دهد قیمت تعیین می کند.


یک صافکار خوب ویژگیهای زیر را دارد:

1. حتی الامکان عملیات تعمیر را بدون رنگ انجام می دهد تا مالک خودرو ضرر و زیان کمتری را از بابت افت قیمت خودرو متحمل شود.

2. صافکار تا حد امکان، قطعه ای را تعویض نمی کند و با صافکاری و نقاشی مشکل را حل می کند.

3. ضخامت بتونه در قسمتهای صاف شده بسیار نازک است، تا در گذر زمان و تابش خورشید ترک نخورد.

4. نتیجه کار او این است که قسمت رنگ شده، هم رنگ سایر نقاط بدنه ماشین می شود و مرزی بین قسمت رنگ شده و سالم وجود ندارد. از فاصله 10 تا 15 متری و زیر نور آفتاب، تفاوت رنگی بین قسمتها وجود ندارد. شفافیت و براقی قسمت رنگ شده و سالم دقیقاً مثل هم است.

5. فارق از کد رنگ بدنه ماشین، رنگی را که دقیقا هم شکل سایر قطعات بدنه است را بسازد. زیرا رنگ بدنه خودرو، در اثر تابش اشعه آفتاب تغییر می کند. مثلا رنگ بدنه پژو 206 مدل 1385 با کد رنگ 67905 (نقره ای) با رنگ بدنه پژو 206 مدل 1393 با کد رنگ 67905 (نقره ای)، متفاوت است.

6. در حین تعمیرات و باز و بسته کردن قطعات خودرو، هیچ پیچ و خاری گم نشده است. قطعات و درپوشهای مربوط به خودرو، مثل روز اول نصب شده اند و در حین رانندگی لرزش و صدایی ندارند.

7. فاصله بین قطعات مختلف بدنه، قرینه هم است، مثلاً در صورت صافکاری درب راننده، پس از اتمام کار، فاصله بین لبه درب با گلگیر در طرف راننده و شاگرد دقیقاً مثل هم و برابر است.

8. قیمت مناسبی دارد. و هزینه تمام کار را در ابتدا مطرح می کند.

9. مدت زمان کمتری برای اتمام کار نیاز دارد.


برخی اصطلاحات صافکاری

شاسی کشی

عملی است که برای برگرداندن شاسی خودروها به محل اولیه استفاده می شود. عمل شاسی کشی معمولا با جرثقیل و یا جک انجام می شود. شاسی کشی وقتی ضرورت پیدا می کنید که ضربه حاصل از تصادف شدید باشد و ستونهای اصلی بدنه را جابجا کرده باشد.

دستگاه مکش

دستگاهی است که به صورت مکش، قسمت تورفته را بیرون می کشد. این دستگاه بیشتر برای خودروهای با طراحی منحنی (مثل پژو 206) کاربرد دارد. استفاده از دستگاه مکش، پیش نیاز و تخصص صافکار را نیاز دارد تا بدون ریزش رنگ قطعه را صاف کند.

رنگ کوره ای

رنگ کوره ای، فقط توسط کارخانجات خودروسازی قابل انجام است که مجهز به اتاق رنگ و سیستم پخت رنگ هستند. تعمیرگاهها و صافکاریها، هرگز چنین بودجه ای در اختیار ندارند.

بعضی صافکارها برای تسریع در خشک شدن رنگ، از اشعه UV استفاده می کنند. این موضوع ارتباطی به رنگ کوره ای ندارد.

یکی از ویژگیهای رنگ کوره ای آن است که اگر در تماس با تینر فوری قرار گیرد (حتی چندین ساعت) ورآمده و حل نمی شود، اما رنگی که توسط صافکاری ها اجرا شده باشد (هر صافکاری) در اثر تماس با تینر فوری 20 هزار ور خواهد آمد.

پولیش خودرو

رنگ روی بدنه خودرو، در واقع 8 تا 10 لایه از رنگ است که روی هم قرار می گیرند و اصطلاحا روی ورق بدنه خودرو را پوشش می دهند، پولیش بدنه، یک لایه از این رنگ را بر می دارد و در نتیجه بدنه خودرو براقتر می شود، پولیش لزوما باید توسط متخصص انجام شود زیرا زمان بندی مشخصی برای پاک کردن مواد وجود دارد. انجام پولیش به دفعات، به رنگ بدنه آسیب می رساند.

واکس پولیش فرایندی شبیه به پولیش دارد ولی فقط بدنه را براق می کند اما لایه ای از رنگ را بر نمی دارد. کسانیکه می خواهند بدنه خودرو زیباتر جلوه کند، معمولا از واکس پولیش استفاده می کنند.



گردآوری:گروه سرگرمی سیمرغ
seemorgh.com/entertainment
منبع: dande6.com


حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


سه قانون شوپنهاور برای کسب موفقیت در زندگی