بهره مندی 72 درصدی طرح توسعه میدان نفتی یاران شمالی از کالای ایرانی


بهره مندی 72 درصدی طرح توسعه میدان نفتی یاران شمالی از کالای ایرانی

مجری طرح توسعه میدان نفتی یاران شمالی از بهره مندی 72 درصدی از تخصص و کالاهای ایرانی در اجرای این طرح خبر داد.

بهره مندی 72 درصدی طرح توسعه میدان نفتی یاران شمالی از کالای ایرانیآرش باقرزاده، مجری طرح توسعه میدان نفتی یاران شمالی در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،با اشاره به استفاده از روش های فست درگ ، خارج از روال عادی و بروکراسی اداری برای اولین بار در شرکت متن در زمینه اجرای این پروژه، گفت: با استفاده از این روش ها، کمیته هایی ایجاد شد که نمایندگان پیمانکار، مشاور و کارفرما در این کمیته ها کارهای نوشتن، طراحی ،بررسی و تایید را در کنار هم انجام می دادند. این روش باعث شد سرعت کار که معمولا تا حدود یک سال به طول می انجامد، در بیست روز انجام شود. این روش به دلیل سرعت بسیار زیاد، کاستی هایی نیز داشت اما در این پروژه به دلیل مشترک بودن میدان، هدف ما رسیدن به تولید نفت در سریع ترین زمان ممکن بود و خوشبختانه به این هدف رسیدیم؛ البته ایرادهای موجود در طول اجرای پروژه رفع شدند.

وی در ادامه با تاکید بر اجرای این پروژه در زمان تحریم های بین المللی علیه ایران، بیان کرد: مناقصات طرح بعد از اتمام فید آغاز شد. خرید کالاها با سیاست خرید کالای ایرانی و درصورت موجود نبودن کالای ایرانی، خرید کالای اروپایی پیش رفت. خوشبختانه تمامی کالاهایی که توان ساخت آن ها در داخل کشور موجود بود از داخل تهیه شدند، شد اما کالاهایی که امکان ساخت آن ها در داخل کشور وجود نداشت، مثل کمپرسور ها، دیزل ژنراتورها و ولو های ال بی بی، از کشورهای ایتالیا، آلمان و اتریش خریداری و وارد پروژه شد.

باقرزاده ادامه داد: تصمیم بر تهیه کالاها از کشورهای اروپایی و عدم تهیه کالاهای چینی، در اوج تحریم ها بسیار ریسک بالایی داشت، اما ما برای بالا بردن کیفیت، این ریسک را پذیرفتیم.

وی صرفه جویی های انجام شده در پروژه یاران شمالی را در میان پروژه های بای بک ،بی سابقه دانست و تصریح کرد: سقف سرمایه گذاری این پروژه 665 میلیون دلار تصویب شده بود. در یک سال اول شروع پروژه با برگزاری مناقصات و دقت لازم توسط کارفرما و پیمانکار، 80 میلیون دلار صرفه جویی شد. در طول اجرای طرح که توسعه چاه ها و تاسیسات نفتی پیش می رفت، کنترل دقیق مالی کارفرما و پیمانکار ادامه یافت و 65 میلیون دلار دیگر صرفه جویی شد. در نهایت رقم سرمایه گذاری این طرح به 520 میلیون دلار رسید.

مجری طرح توسعه میدان نفتی یاران شمالی بیان کرد: این طرح به عنوان اولین قرارداد بیع متقابل ایرانی، با 72 درصد استفاده از تخصص و کالاهای ایرانی در حین اجرای طرح، رتبه اول را در میان پروژه های بیع متقابل به دست آورد. در بهره برداری از این میدان دستور بکارگیری و آموزش حدود 70 درصد از نیروهای بومی مورد تاکید قرار گرفت.

باقرزاده در پایان در تشریح فرآیند ورود پیمانکاران به فهرست زنجیره ای(وندور لیست) شرکت ملی نفت، گفت: شرکت های سازنده ایرانی می توانند توانایی های خود را به وزارت صنایع اعلام کنند. ما به عنوان کارفرما در زمان نیاز به قطعات، لیست شرکت های سازنده آن کالای خاص را از وزارت صنایع می گیریم و لیست ها را در اختیار پیمانکار اصلی قرار می دهیم.

انتهای پیام/

صرفه جویی 145 میلیون دلاری در اجرای طرح توسعه میدان نفتی یاران شمالی

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تغییر چهره زمین تا آسمون فریبا نادری ! / این اون نیست ! + 2 عکس که نمی شناسیدش !