به گزارش برنا از اراک ، سیدمحمد حسینی در جمع خبرنگاران افزود: امروزه گردشگران بسیاری به دنبال سفر به مناطق بکر طبیعی و کمتر شناخته شده هستند تا انواع این موهبت را تجربه کنند. گردشگری نجوم نیز به عنوان بخشی از گردشگری فعال در بسیاری از کشورها، در حال انجام است که توانسته بازار مطلوب اقتصادی و علمی را به بار آورد.

وی افزود: فعالیت هایی که در حوزه گردشگری در مکان هایی خارج از محیط عادی زندگی خود به منظور رصد آسمان و ستاره ها، با هدف و انگیزه علمی، ماجراجویی، سرگرمی و آموزش انجام می پذیرد را گردشگری نجوم می گویند که یکی از جاذبه های مهم در رویکردهای نوین گردشگری است. در استان مرکزی نیز با توجه به پتانسیل ها و شرایط جغرافیایی در برخی از مناطق استان می توان به عنوان یکی از مقاصد مهم گردشگری نجوم بهره برد.

او در ادامه گفت: یکی از مناطق روستایی که پتانسیل این نوع گردشگری را دارند و می توانند برای آن منطقه در آمدزایی را به همراه داشته باشد روستای هدف گردشگری وفس در شهرستان کمیجان است زیرا که آسمان زیبای این روستا در تلسکوپ بسیاری از ستاره شناسان غرب کشور جای گرفته و همواره مورد استفاده قرار می گیرد.

حسینی افزود: این منطقه جهت رصد از ویژگی های آب و هوایی بسیار مطلوب و منحصر بفردی برخوردار است و همچنین دوری از آلودگی هوا و آلودگی نوری که از عوامل جدی در ایجاد یک نقطه مطلوب برای رصد به شمار می رود از ویژگی های وفس است. آسمان روستای وفس جزو برترین های آسمان های ایران است و پتانسیل یک منطقه بکر برای این نوع گردشگری را دارد .

او اظهار کرد: تحقق اهداف در این امر مهم نیازمند تلاش بیشتر و آموزش ترویج علم نجوم با همکاری موسسات رصد استان است و می تواند زمینه ساز این نوع گردشگری با توجه به پتانسیل های موجود باشد.

مدیرکل میراث فرهنگی استان در پایان گفت: یک مجوز احداث اقامتگاه بومگردی در این روستا صادر شده تا به غیر از استقرار ستاره شناسان، امکان تجربه یک زندگی بومی و استفاده از مواهب آن نیز برای ایشان ممکن شود. این امر باعت استقرار مطلوب گردشگران در این روستا و از سوی دیگر توانمند شدن جوامع محلی می شود.